IVECO: WIZJA PRZYSZŁOŚCI TRANSPORTU NA KONGRESIE IRU

iveco-kongres1

W Muskacie w Omanie odbył Światowy Kongres Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego. Wśród licznych uczestników obecna była także firma Iveco.

Konferencja, organizowana przez globalne stowarzyszenie branży transportu drogowego IRU, stanowi platformę umożliwiającą globalnym decydentom wymianę pomysłów, omawianie rozwiązań i definiowanie przyszłości branży transportowej.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele czołowych producentów, stowarzyszeń transportowych i organizacji międzynarodowych oraz ministrowie z całego świata.

Pierre Lahutte, prezes marki Iveco, przemawiał na pierwszej sesji plenarnej, poświęconej transportowi drogowemu, mobilności i wymianie handlowej w XXI wieku. Celem sesji było udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co nieustannie ewoluujące pojęcie porządku „nowego świata” oznacza dla transportu drogowego?”.

W trakcie sesji przemawiali czołowi przedstawiciele świata biznesu i władz, w tym prezes Goldman Sachs International i były przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Durão Barroso i prezes IRU Christian Labrot.

Pierre Lahutte nakreślił wizję Iveco dotyczącą przyszłości transportu i zaznaczył, że marka koncentruje się na zrównoważonym rozwoju, w celu ograniczania oddziaływania branży na środowisko. Zwrócił też uwagę na potrzebę znalezienia alternatywy dla oleju napędowego w miarę jak rośnie presja na paliwa kopalne i coraz więcej miast wprowadza zakazy używania pojazdów z silnikami Diesla, a także na konieczność uważnego rozważenia różnych aspektów uwzględniających optymalne odpowiedzi dla sektora transportowego.

– Nie chodzi tu o jedno uniwersalne rozwiązanie: musimy zastanowić się nad miksem technologii, który uwzględniałby specyfikę poszczególnych zadań transportowych – mówił prezes.

Kongres był także okazją do rozmów z ministrami transportu oraz przedstawicielami ważnych instytucji nie tylko z regionu, ale także z innych części świata, w tym z Europy, oraz przedstawienia im wizji Iveco dotyczącej zrównoważonego transportu. Według tej wizji gaz ziemny jest głównym źródłem energii, zwłaszcza na potrzeby transportu towarów oraz przewozów długodystansowych, zaś napęd elektryczny mógłby znaleźć zastosowanie przede wszystkim w przewozach krótkodystansowych i przy niskim zapotrzebowaniu na energię, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania, a także w transporcie osobowym w centrach miast.

Dodatkową zaletą gazu ziemnego jest możliwość bezproblemowego przejścia na biometan, czyli odnawialne źródło energii o zerowym bilansie emisji. W gospodarce o obiegu zamkniętym taki bilans mógłby być nawet ujemny dzięki tzw. sekwestracji dwutlenku węgla.

Pogląd, że gaz ziemny jest dojrzałym rozwiązaniem dla zrównoważonego transportu podzielają również instytucje UE oraz rządy poszczególnych państw członkowskich, które na różne sposoby wspierają rozwijanie tej technologii.

Są to między innymi takie inicjatywy jak finansowe zachęty do zakupu efektywnych energetycznie samochodów ciężarowych o niskiej emisji CO2 oraz zwolnienia z opłat drogowych dla samochodów napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) w Niemczech, zniesienie akcyzy na LNG i obciążenie oleju napędowego podatkiem na finansowanie rozwoju infrastruktury LNG w Polsce, czy przyjęte we Francji i Włoszech przepisy promujące wykorzystywanie biometanu wytwarzanego z nawozu bydlęcego i odpadów rolnych jako paliwa dla pojazdów używanych w transporcie.

Firma Iveco, realizując wizję zrównoważonego transportu, jest dziś pionierem oferującym pełną gamę pojazdów z napędem alternatywnym, od autobusów przewożących ludzi w centrach miast poprzez lekkie miejskie samochody użytkowe w wersjach osobowych i dostawczych, po autobusy i samochody ciężarowe wykorzystywane w transporcie międzymiastowym oraz samochody ciężarowe zasilane LNG, przeznaczone do eksploatacji na dalekich trasach.

Ponadto w 2018 roku firma Iveco zapisała się w historii targów IAA jako pierwszy producent ze stoiskiem w 100 proc. wolnym od silników Diesla i pełną ofertą alternatywnych napędów.