Iveco Poland przekazała do testów Poczcie Polskiej ciągnik siodłowy Stralis Natural Power o mocy 460 KM wyposażony w układ napędowy wykorzystujący jako paliwo gaz ziemny w postaci płynnej (Liquid Natural Gas – LNG).
Jest on przechowywany w zbiornikach kriogenicznych. To jedyny na rynku pojazd zasilany tylko gazem ziemnym LNG, przystosowany do przewozu materiałów niebezpiecznych zgodnie z międzynarodową umową ADR.
Zobacz także:
Przekazany pojazd Stralis NP wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG o łącznej pojemności 1080 litrów (390 kg). Oferuje on rozwiązanie technologiczne sprawdzające się w usługach liniowych oraz transporcie dalekobieżnym. Moc 460 KM i zasięg do 1600 km zapewni osiągi, ale również oszczędność paliwa i obniżenie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO).
Ponadto ciągnik posiada nowoczesną skrzynię biegów Hi-Tronix, systemy wspomagające jazdę, tempomat korzystający z topografii terenu Hi-Crouise oraz retarder. Pojazd ma przestronną, wysoką kabinę AS dedykowaną do transportu dalekobieżnego, wyposażoną w dużą lodówkę o pojemności 50 l i komfortowe fotele.
Dobrą widoczność zapewniają reflektory xenonowe.
Prowadzone testy ciągnika Iveco zasilanego skroplonym gazem ziemnym, to kolejne działanie Poczty Polskiej związane z elektro- mobilnością i paliwami alternatywnymi, które ma sprawdzić możliwość użytkowania pojazdów nisko i bezemisyjnych w codziennej eksploatacji we flocie operatora pocztowego.
Testowany pojazd będzie poruszał się m.in. na trasie Warszawa – Ostrołęka, Warszawa – Ciechanów oraz Warszawa – Łódź, dostarczając przesyłki, głównie listy i paczki.
– Chcemy, by nasi pracownicy użytkowali pojazdy posiadające nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie, które są przyjazne środowisku naturalnemu, są również tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów oraz ograniczają poziom hałasu. Od ponad roku przeprowadzamy największe w Polsce testy aut elektrycznych po to, by dowiedzieć się, jakie pojazdy najlepiej sprawdzą się w naszej pracy – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej.
Rocznie spółka obsługuje ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych, a prognozy pokazują, że w kolejnych latach ilości te będą rosły. W pocztowej flocie jeździ ponad 160 ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym.
Ciągnik siodłowy zasilany gazem LNG posiada parametry (moc, moment obrotowy silnika) identyczne, jak pojazd z silnikiem Diesla.
Poczta Polska w ubiegłym roku testowała pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku testom podlegały elektryczne samochody dostawcze o ładowności pow. 800 kg oraz rozpoczęto testy ciągników siodłowych zasilanych LNG.
Stralis NP dostępny do wyboru: ze zbiornikami gazu skroplonego (LNG), lub sprężonego (CNG) wyposażony jest w najnowszy jednopaliwowy silnik gazowy Cursor 13. Nowoczesne technologie wspomagające kierowcę, takie jak: system sterowania układem napędowym wykorzystujący topografię terenu HI-Cruise i system wspomagania techniki jazdy kierowcy (Driver Style Evaluation, DSE) dają komfort prowadzenia i umożliwiają uzyskanie znacznych oszczędności paliwa.