Iveco Stralis NP 460 KM, który wyjechał z Wielkiej Brytanii, pokonał najdłuższą w historii drogę na jednym tankowaniu LNG, czym udowodnił przydatność pojazdów napędzanych gazem ziemnym w krajowym i europejskim transporcie drogowym.
Wyruszając z Londynu, ciągnik siodłowy NP 4×2 ciągnął trzyosiową naczepę skrzyniową z plandeką, a łączna masa zestawu wynosiła 30 ton.
Zobacz także:
Po krótkiej przeprawie promem z Dover do Calais pojazd pokonał 1728-kilometrową drogę bez ponownego tankowania, przekraczając oficjalny, komunikowany zasięg pojazdu wynoszący 1600 km, i tym samym ustanowił nowy rekord przejechanej odległości. To duża oszczędność na kosztach paliwa. Zużyte LNG to koszt około 200 funtów za całą trasę do miejsca przeznaczenia, czyli o 40 proc. mniej w porównaniu z kosztami oleju napędowego.
– Była to okazja nie tylko do zademonstrowania, jak oszczędny jest Stralis NP, ale i do przetestowania naszego najnowszego silnika o mocy 460 KM napędzanego gazem. Napełniliśmy zbiornik zanim wyruszyliśmy z Londynu, a po raz pierwszy zatrzymaliśmy się na tankowanie dwa i pół dnia później w Madrycie. Jazda z użyciem tylko gazu ziemnego oznacza, że nie musisz się martwić o olej napędowy czy AdBlue. To najprostsze rozwiązanie i dla menedżera floty, i dla kierowcy – mówi Martin Flach, Dyrektor ds. paliw alternatywnych Iveco.
Pomimo dużego natężenia ruchu po angielskiej stronie kanału La Manche, silnego wiatru we Francji oraz pagórkowatego odcinka trasy w Hiszpanii, Stralis NP odnotował średnie zużycie paliwa wynoszące 22,6 kg na 100 km.
Przed wyjazdem Iveco starannie zaplanowało trasę, korzystając z MyBestRoute, aplikacji internetowej opracowanej przez Michelin dla użytkowników Stralis NP. Umożliwia ona kierowcom i zarządcom flot wybranie optymalnej trasy po Europie, w tym również – zlokalizowanie stacji tankowania LNG oraz oszacowanie i porównanie całkowitego kosztu transportu samochodem ciężarowym napędzanym albo olejem napędowym albo gazem ziemnym.
Iveco wykorzystało tą trasę, aby zademonstrować, że gaz ziemny – obejmujący CNG, LNG i biometan – to sensowna, realistyczna, bezpieczna i opłacalna alternatywa dla oleju napędowego, dostępna w rosnącej sieci dostawców paliw w Wielkiej Brytanii i na całym kontynencie.
W porównaniu z olejem napędowym Euro 6 model Stralis NP napędzany LNG emituje około 60 proc. mniej NOx, 99 proc. mniej cząstek stałych i do 15 proc. mniej CO2, a przy zastosowaniu biometanu emisja CO2 jest o 95 proc. mniejsza.
Stralis NP jest dostępny jako ciągnik siodłowy w wersji 4×2 i 6×2 o mocy 400 lub 460 KM. Marka oferuje również napędzane gazem ziemnym samochody ciężarowe o średniej i dużej ładowności oraz szeroką gamę lekkich samochodów dostawczych Daily Natural Power od 3,5 do 7,2 tony.