Chcąc zredukować wpływ transportu drogowego na środowisko naturalne oraz dalej optymalizować koszty transportu, DHL Freight wspólnie ze swoimi partnerami rozpoczyna testy ekologicznego ciągnika siodłowego Iveco Stralis NP460.
Ten oszczędny pojazd zasilany gazem ziemnym wykazał w testach swój potencjał w redukcji emisji spalin i ograniczenia kosztów eksploatacji.
Zobacz także:
Testowany Stralis Natural Power realizował będzie transport na kilku trasach krajowych obok użytkowanych przez partnerów DHL Freight pojazdów napędzanych olejem napędowym. Celem testu jest sprawdzenie w praktyce walorów eksploatacyjnych modelu NP460 oraz weryfikacja zastosowania pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi w codziennej działalności.
Pojazd został przekazany firmie DHL na 3 tygodnie. W tym czasie samochód będzie realizował zlecenia na wyznaczonych trasach krajowych. Jest to doskonała okazja, aby porównać parametry względem pojazdów napędzanych olejem napędowym. Stralis Natural Power 460 wyposażony jest w zaawansowane narzędzia telematyczne, które zostaną poddane analizie po zakończeniu testów. Dodatkowo kierowcy będą mieli okazję sprawdzić komfort jazdy oraz nauczyć się poruszać pojazdem z napędem LNG.
Dzięki napędowi gazowemu o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2 000 Nm auto posiada analogiczną dynamikę jak pojazdy z konwencjonalnymi układami napędowymi. NP460 wyposażony jest we wszystkie systemy wspierające kierowcę, posiada m.in. zintegrowany system wspomagania jazdy Hi-Cruise.
System zawierający między innymi funkcję przewidującego tempomatu, który na bazie map ukształtowania terenu, masy zestawu, prędkości pojazdu dobiera parametry pracy układu napędowego. W połączeniu z układem telematyki system monitoruje pracę kierowców i pomaga menedżerom floty w uzyskaniu znacznych oszczędności paliwa.
Pojazd wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1 600 kilometrów na jednym tankowaniu. Komfort pracy kierowcy wynika m.in. z zastosowania najnowszej 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni oraz wysokiej kabiny typu AS. Dodatkowo gazowy układ napędowy jest znacznie cichszy od napędów dieslowskich.
Łukasz Tomalik, Dyrektor Zarządzający DHL Freight, DHL Parcel Polska Sp. z o.o.: Produkcja samochodów napędzanych gazem LNG to niewątpliwie duży krok naprzód w sektorze transportowym. Główne zalety tego typu paliwa to ekonomia i ekologia. Ochrona środowiska jest niezwykle istotną kwestią w strategii DHL Parcel Polska oraz całej Grupy DPDHL. Pojazdy IVECO, dzięki napędowi gazowemu, niewątpliwie przyczynią się do realizacji ambitnych celów środowiskowych określonych w ramach strategii GoGreen. Cieszy nas bardzo, że we wspólpracy z firmą IVECO możemy zaoferować naszym klientom opcję przyjaznego dla środowiska transportu.
Daniel Wolszczak, Dyrektor Generalny Iveco Poland: Cieszy nas fakt, że firma DHL nam zaufała i podjęła inicjatywę testu alternatywnych napędów w transporcie drogowym. Oferowane przez IVECO rozwiązania są innowacyjne i dostosowane do potrzeb nowoczesnego łańcucha dostaw. Jesteśmy liderem w tej dziedzinie, rozwijając technologię gazu ziemnego od ponad dwóch dekad. Warto wspomnieć, że IVECO oferuje napędy gazowe w całej palecie swoich produktów, począwszy od lekkich pojazdów dostawczych z DMC od 3,5t do 7,2t oraz w lekkich pojazdach ciężarowych do dystrybucji lokalnej w segmencie wagowym od 7,2t do 16t. Nasza strategia związana z gazem ziemnym ma na celu spełnienie dwóch podstawowych oczekiwań płynących od naszych klientów oraz społeczeństwa. Pierwsze to optymalizacja kosztów transportu poprzez wdrażanie rozwiązań, które pozwolą realizować zadania transportowe w sposób jeszcze bardziej ekonomiczny. Stralis NP460 jest tego najlepszym przykładem, oferuje zużycie paliwa niższe nawet o 15% w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla, niższą cenę gazu w porównaniu do oleju napędowego, bezobsługowy układ oczyszczania spalin niewymagający stosowania AdBlue® oraz okresy między przeglądami wydłużone do 90 000 km. Jeszcze ważniejszy jest aspekt związany z wpływem transportu drogowego na środowisko naturalne. Stosując gaz ziemny, uzyskujemy poprawę jakości powietrza: ograniczenie emisji tlenków azotu o 60% i cząstek stałych o 99%, ograniczenie emisji CO2 o 95% w przypadku stosowania biometanu, mniejszą emisję hałasu, poniżej 71 dB w teście wg normy PIEK. Stralis NP460 dowiódł już w niejednym teście, że jest pojazdem stanowiącym realną i innowacyjną alternatywę do konwencjonalnych pojazdów ciężarowych. Jestem przekonany, że ten test potwierdzi to po raz kolejny.