IVECO: REALIZACJA STRATEGII DLA DALSZEGO ROZWOJU NAPĘDU LNG

Ive_Stralis NP22

Niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) opublikowało „Inicjatywę na rzecz przyjaznego dla środowiska transportu drogowego” („Initiative klimafreundlicher Strassengüterverkehr”).

Jej celem jest osiągnięcie przez ten kraj w ramach działań na rzecz klimatu redukcji łącznej emisji gazów cieplarnianych o 95 proc. do 2050 roku oraz redukcji emisji pochodzących z transportu o 42 proc. do 2030 roku, w odniesieniu do wartości z 1990 roku.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Osiągnięcie tego celu będzie wymagało niemal całkowitej dekarbonizacji branży transportowej.

BMVI Roadmap skupia się na samochodach ciężarowych i rozważa opłacalność zastosowania gazu ziemnego, wodorowych ogniw paliwowych oraz paliw płynnych na bazie energii elektrycznej jako rozwiązań mających na celu osiągnięcie zrównoważonego transportu.

Jest to koncepcja spójna ze strategią firmy IVECO na rzecz zrównoważonego transportu, zgodnie z którą skroplony gaz ziemny (LNG) jest najlepszym rozwiązaniem dla transportu długodystansowego w krótkiej perspektywie. Opracowanie wskazuje na LNG jako jedyną na masowym rynku alternatywę dla oleju napędowego do momentu wprowadzenia systemów ogniw paliwowych zasilanych wodorem około roku 2030, po których na rynek wejdą paliwa płynne na bazie energii elektrycznej.

Ive_Stralis NP23

Po niedawnym przedłużeniu ulgi podatkowej na gaz ziemny do 2026 roku – zwiększającym jeszcze bardziej bezpieczeństwo inwestycji – omawiane studium stanowi logiczny krok naprzód i zapowiada spójne działania na rzecz zmiany w tym sektorze. Zgodnie z prognozami zawartymi w studium BMVI, do roku 2030 zostanie sprzedanych 50 tysięcy ciężarówek dalekobieżnych z napędem alternatywnym, z czego tysiąc będzie objętych programem motywacyjnym, który ma zostać ogłoszony wkrótce.

Studium BMVI jest zbieżne z wizją przyszłości tego sektora reprezentowaną przez firmę IVECO: gaz ziemny to kolejny krok na drodze do zrównoważonego transportu. W ciągu ostatnich 20 lat producent stał się pionierem alternatywnych napędów – na gaz ziemny, elektrycznego i hybrydowego.

W tym roku NGV Global, międzynarodowe stowarzyszenie działające na rzecz pojazdów na gaz ziemny, przyznało firmie IVECO nagrodę „NGV Global Industry Champion” za zaangażowanie na rzecz sektora pojazdów na gaz ziemny i za wysiłki na rzecz rozwoju rynków sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG).

W wyniku długotrwałej pracy nad technologiami wykorzystującymi to paliwo alternatywne, IVECO jest dziś jedynym producentem oferującym pełną ofertę modeli na gaz ziemny, której częścią są trzy rodziny silników o mocy od 136 do 460 KM, natomiast DMC oferowanych pojazdów to od 3,5 do 40 ton – od lekkich pojazdów dostawczych po ciężarówki wielkogabarytowe i autobusy.

Zwieńczeniem oferty ciężkich pojazdów – istotnym z punktu widzenia publikacji BMVI – jest Stralis NP, pierwsza ciężarówka na gaz ziemny stworzona specjalnie do operacji długodystansowych, o zasięgu do 1600 km zapewnianym przez dwa zbiorniki LNG o pojemności 400 kg oraz wyjątkową wydajność silnika.

Dzięki stworzonej przez IVECO technologii wykorzystania gazu ziemnego ciężarówka ta może jeździć na sprężony lub skroplony gaz ziemny, dysponując mocą znamionową, komfortem, technologią przekładni i wydłużonym zasięgiem odpowiednimi dla wymogów długodystansowych misji transportowych.

Stralis NP już zdobywa popularność w sektorze pojazdów do międzynarodowego transportu ciężarowego o masie do 40 ton, a klienci informują o znacznym zmniejszeniu całkowitego kosztu eksploatacji (Total Cost of Ownership, TCO). Z punktu widzenia efektywności środowiskowej korzyści osiągane dzięki wykorzystaniu gazu ziemnego są już znaczne, gdyż emisje CO2 przez Stralis NP są nawet o 10 proc. niższe niż w przypadku jego odpowiednika na olej napędowy, w zależności od trasy i składu gazu.

Redukcję emisji CO2 można zwiększyć jeszcze bardziej dzięki wykorzystaniu gazu odnawialnego (nawet -95 proc. przy zastosowaniu biometanu). Korzyści płynące z zastosowania technologii firmy IVECO wykorzystującej gaz ziemny wykraczają poza redukcję emisji CO2 przez pojazd: poziom emisji cząstek stałych jest pomijalny, a emisja tlenków azotu – znacznie niższa (- 60 proc. w porównaniu z zastosowaniem pojazdu na olej napędowy na długiej trasie).

Pojazd jest też znacznie cichszy, dzięki redukcji poziomu hałasu o 50 proc. Otwiera to dodatkowe perspektywy biznesowe w obszarach miejskich, w których występują ograniczenia ruchu pojazdów.