IVECO brało udział w Dniach TEN-T 2018, które odbyły się w Lublanie. Dziewiąta edycja, była spotkaniem wysokiego szczebla poświęconym polityce UE w zakresie infrastruktury.
Uczestniczyli w niej ministrowie europejscy, posłowie do Parlamentu Europejskiego i główni interesariusze, aby omówić dalsze synergie między transportem, energią i łącznością cyfrową oraz to w jaki sposób przyczynić się do inteligentnego, zrównoważonego rozwoju i bezpieczna mobilność, opierając się na transeuropejskiej sieci transportowej.
Zobacz także:
Jednym z tematów dyskusji podczas wydarzenia, była sesja poświęcona poprawie rynku paliw alternatywnych poprzez określenie wizji, celów i środków politycznych. IVECO – jedyny producent samochodów ciężarowych biorący udział w spotkaniu – prezentował pełną gamę pojazdów dostawczych i ciężarowych napędzanych gazem ziemnym, a także umożliwił jazdy próbne modelem Daily Hi-Matic Natural Power w wersji furgon.
– Podczas gdy rozwijamy pojazdy elektryczne, takie jak nasze autobusy miejskie lub Daily dla logistyki, IVECO wyraźnie dostrzega w metanie i biometanie alternatywę dla oleju napędowego, z możliwością zastosowania w wielu aplikacjach, które dzięki temu oferują równowagę ekonomiczną oraz stanowią potencjał dla obniżenia emisji dwutlenku węgla – komentował Pierre Lahutte, prezes marki IVECO.
Producent prezentował pełną gamę pojazdów zasilanych gazem ziemnym. IVECO bardzo wcześnie zauważyło, że gaz ziemny jest najbardziej efektywnym technologicznie wyborem. Jest rozwiązaniem dojrzałym i przystępnym cenowo a dodatkowo rozwiązuje problem jakości powietrza na obszarach miejskich i ogranicza emisję gazów cieplarnianych.
Gaz ziemny jest dziś jedynym paliwem, które ma szerokie zastosowanie w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Dzięki zaawansowanej technologii IVECO Natural Power i pełnej gamie pojazdów zasilanych tym zrównoważonym paliwem – od lekkich samochodów dostawczych po pojazdy ciężarowe do transportu dalekobieżnego oraz autobusy – ta alternatywna stała się dziś rzeczywistością.
Model Hi-Matic Natural Power, dostępny do jazd próbnych podczas Dni TEN-T, należy do zrównoważonej rodziny pojazdów, która została nagrodzona “International Van of the Year 2018”. Jest to pierwszy dostępny na rynku samochód dostawczy napędzany sprężonym gazem, ziemnym połączony z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Poprzez to rozwiązanie wprowadza on dalsze ulepszenia do tego, co było najlepszą alternatywą dla transportu miejskiego, oferując trwałość technologii oraz przekładnię Hi-Matic.
Komfort kabiny dodatkowo zwiększa cicha praca pojazdu, a jego ekologiczność jest bezdyskusyjna: w rzeczywistych warunkach jazdy i w środowisku miejskim emisja CO2 jest o 5 proc. niższa niż w przypadku ekwiwalentnej wersji Diesel, a dzięki zastosowaniu bio- metanu może być zbliżona do zera. Zapewnia także doskonałą oszczędność dzięki niższej cenie paliwa w postaci CNG, co może skutkować redukcją kosztów przekraczającą 35 proc. w porównaniu do oleju napędowego.
Eurocargo Natural Power ma sześciocylindrowy silnik CNG, który zapewnia wysoki moment obrotowy 750 Nm i moc 210 KM. Jego cechy i możliwości transportowe są identyczne jak w przypadku pojazdu napędzanego olejem napędowym, a jego maksymalny zasięg wynosi 400 km. Wersja znana jest jako “ciężarówka miejska”.
Uhonorowano ją tytułem “International Truck of the Year 2016”, dzięki niskiej emisji spalin i niezwykle cichej pracy (certyfikat Piek, emisja hałasu mniejsza niż 72 dB), co oznacza, że może jeździć w strefach ograniczonego ruchu i idealnie nadaje się do pracy w nocy.
Stralis NP 460, ukoronowany w Wielkiej Brytanii „Low Carbon Truck of the Year”, jest pierwszą ciężarówką napędzaną gazem ziemnym, zaprojektowaną specjalnie do eksploatacji długodystansowej. Jest to jedyna gama samochodów ciężarowych na gaz ziemny ze zautomatyzowaną skrzynią biegów najnowszej generacji, która ma służyć wszystkim misjom i łączy zrównoważony rozwój, wydajność, produktywność i autonomię, w celu wykonywania najbardziej wymagających misji dalekobieżnych.
Może pracować na sprężonym (CNG) lub skroplonym gazie ziemnym (LNG). Przy 460 KM w tej drugiej wersji ma autonomię do 1600 km. Zapewnia znaczną redukcję emisji cząstek stałych i NOx w porównaniu z wartościami granicznymi normy Euro VI, a przy biometanie również emisja CO2 jest zmniejszona o 95 proc.
Ogranicza również poziom hałasu, a jego wyjątkowo cicha praca wynosi mniej niż 71 dB. Wyposażony jest w najnowocześniejszą technologię IVECO w dziedzinie wydajności, która zapewniają nawet o 9 proc. niższy całkowity koszt posiadania w porównaniu z ciężarówką z silnikiem wysokoprężnym.
12-metrowy autobus IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power został specjalnie zaprojektowany, aby sprostać wyzwaniom związanym z miejskim i międzymiastowym przewozem pasażerskim, jednocześnie spełniając cele środowiskowe. Wersja napędzana gazem ziemnym ma wszystkie cechy, które zapewniły sukces linii Crossway – rentowność i wszechstronność operacyjną – i dodatkowo oferuje wszystkie zalety alternatywnego układu napędowego.
Pojazd ten był wielokrotnie nagradzany, między innymi za opatentowaną inteligentną konstrukcję, która integruje zbiorniki CNG na dachu – co optymalizuje wysokość wnętrza i pozwala pojazdowi działać w dowolnym miejscu przy najniższej całkowitej wysokości na rynku (3210 mm), autonomii do 600 km oraz szczególnie przyjaznemu i energooszczędnemu silnikowi Cursor 9 NP.