IRC: CYKL 2011 DLA MIKKELSENA I SKODY

Zwycięzcą tegorocznej serii IRC został Andreas Mikkelsen, reprezentujący Skoda UK Motorsport. Prowadząc Fabię Super 2000, Mikkelsen zwyciężył w ostatnim rajdzie sezonu na Cyprze i zdobył tytuł Mistrza IRC 2011.

Jan Kopecký ze Škoda Motorsport do mety przybył na drugiej pozycji i po raz trzeci z rzędu został Wicemistrzem IRC. Trzecim kierowcą tegorocznych mistrzostw został ubiegłoroczny zwycięzca, Juho Hänninen.

Osiągnięcia Skody w tym sezonie są najlepszą formą świętowania 110-lecia obecności marki w motorsporcie. Rajd Cypru był ostatnią z tegorocznych eliminacji i jednocześnie jej punktem kulminacyjnym: można było tutaj zdobyć podwójną liczbę punktów, a kandydatów do zwycięstwa było aż pięciu (czterech z nich prowadziło Fabię Super 2000).

Już po pierwszym etapie z rywalizacji o zwycięstwo odpadł Hänninen, prowadzący Fabię (wypadek), a także Neuville jadący Peugeotem (problemy techniczne). W ten sposób, już przed finałowym dniem rywalizacji wiadomo było, że wygrana jest w zasięgu trzech kierowców prowadzących Fabię Super 2000: Mikkelsena, Kopecký’ego lub Loix’a. Ostatecznie, zwycięstwo w Rajdzie Cypru, podobnie jak w całej serii przypadło Mikkelsenowi.

– Nie mogę w to uwierzyć! To wspaniałe uczucie, w tej chwili przepełnia mnie ogromna radość. Specjalne podziękowania kieruję do Škody, bo do dyspozycji mieliśmy naprawdę fantastyczny samochód – powiedział Mistrz IRC 2011.

W tegorocznej serii IRC rozegrano 11 rajdów, z czego Skoda odniosła zwycięstwo w ośmiu. Hänninen na najwyższym podium stawał trzy razy (Rajd Wysp Kanaryjskich, Ukrainy i Azorów), Kopecký dwa (Rajd Czech Węgier), Mikkelsen dwa (Rajd Szkocji i Cypru), a Loix raz (Rajd Belgii).

Po raz pierwszy w historii, Skoda Motorsport pojawi się na Wyścigu Mistrzów (Race of Champions). To wydarzenie będzie punktem kulminacyjnym, kończącym tegoroczny sezon w motorsporcie. Wyścig rozegrany zostanie w Düsseldorfie w Niemczech w pierwszy weekend grudnia.

KLASYFIKACJA IRC 2011

Kierowcy
1. Mikkelsen Andreas (Norwegia) – 153 pkt.;
2. Kopecky Jan (czechy) – 152 pkt.;
3. Hänninen Juho (Finlandia) – 125 pkt.;
4. Loix Freddy (Belgia) – 123 pkt.;
5. Neuville Thierry (Belgia) – 115 pkt.;
6. Bouffier Bryan (Francja) – 110 pkt.;
7. Wilks Guy (W. Brytania) – 47 pkt.;
8. Sandell Patrik (Szwecja) – 44 pkt.;
9. Gardemeister Toni (Finlandia) – 43 pkt.;
10. Kruuda Karl (Estonia) – 39 pkt.

Producenci
1. Škoda (Mikkelsen Andreas, Kopecky Jan, Hänninen Juho, Loix Freddy Weijs Hans) – 362 pkt.;
2. Peugeot (Neuville Thierry, Bouffier Bryan, Wilks Guy, Campana Pierre, Loucaides Doros, Debackere Melissa, Faria Joăo) – 241 pkt.;
3. Subaru (Arai Toshihiro, Gonon Florian, Nicolaou Phivos, Lopes Vítor, Stajf Vojtech, Silva Sérgio, Pritchard Jason, Hadik András, Kuzmenko Anton, Behalek Daniel, Barrios Jose Luis) – 117 pkt.;
4. M-Sport (m.in. Sołowow Michał) – 107 pkt.;
5. Ralliart – 104 pkt.;
6. Honda – 46 pkt.;
7. Proton – 41 pkt.;
8. Abarth – 15 pkt.