Grupa BMW przeznaczyło ok. 400 milionów euro na produkcję BMW iNEXT w zakładach w Dingolfing. Chodzi o montaż samochodów BMW z napędem elektrycznym przeznaczonych do wysoko zautomatyzowanej jazdy.
Uruchomienie produkcji planowane jest na 2021 rok. Na jednej linii produkcyjnej powstawać będą auta elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele z silnikami spalinowymi.
Zobacz także:
Już teraz udział hybryd plug-in w produkcji z Dingolfing wynosi prawie 10 proc. Wraz z BMW iNEXT w 2021 roku dojdzie do tego pierwszy pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną.
Poprzez obecne inwestycje i prace budowlane zakłady w Dingolfing przygotowują się nie tylko do przejścia na e-mobilność, ale również do seryjnej produkcji wysoko zautomatyzowanych pojazdów. Przygotowania idą pełną parą praktycznie we wszystkich dziedzinach. W sierpniu produkcja została przerwana na cztery tygodnie, aby przyspieszyć różne prace budowlane i modernizacyjne oraz przygotować produkcję pod nowe modele.
Już od kilku miesięcy trwa budowa nowej blacharni, obecnie powstają również nowe linie produkcyjne do kompleksowego montażu grupy podłogowej karoserii. Produkcja w fabryce została przystosowana do innowacyjnej mieszanki materiałów obejmującej stal, aluminium i karbon – na przykład w jednym z najdłuższych pieców lakierniczych w branży.
W montażu BMW iNEXT może również oprzeć się na wielu stosowanych już procesach. Nowy model będzie produkowany na jednej linii montażowej razem z modelami BMW serii 5, 7 i 8. W przypadku samochodów elektrycznych i wysoko zautomatyzowanych, takich jak BMW iNEXT, niektóre prace rozłożone są w procesie produkcyjnym inaczej niż w samochodach z konwencjonalnym napędem.
Z kolei w innych obszarach ilość prac jest większa – na przykład na skutek montażu akumulatora i kabli wysokiego napięcia. W wysoko zautomatyzowanych samochodach konieczny jest też montaż dodatkowych czujników, systemów czyszczących i wysokowydajnych komputerów. Należy również zapewnić specjalne stanowiska kontrolne sprawdzające działanie systemów. Ta reorganizacja pracy na linii montażowej wymagała także rozbudowy i częściowej przebudowy hali montażowej.
Budowa trzykondygnacyjnej hali montażowej rozpoczęła się już latem 2018 roku. W ciągu tych miesięcy linie montażowe były sukcesywnie uruchamiane i oddawane do użytku – na przykład pod koniec sierpnia 2019 r. uruchomiono nową część linii, na której odbywa się montaż układu napędowego w karoserii.
BMW iNEXT to projekt obejmujący cały zakład, w którym poszczególne działy współpracują ze sobą. Rama zawieszenia przedniego, przekładnia elektryczna i osie produkowane będą w fabryce komponentów 02.10 w Dingolfing oraz w oddziale w Niederviehbach. Inna część zakładu, zakład 02.20, dostarczać będzie akumulatory wysokiego napięcia i silniki elektryczne najnowszej generacji. W dłuższej perspektywie w Dingolfing przy produkcji podzespołów elektronicznych ma pracować nawet 2000 osób.
Zakłady w Dingolfing są jednymi z 31 zakładów produkcyjnych BMW Group na całym świecie i największymi zakładami produkcyjnymi BMW Group w Europie. Codziennie z taśmy montażowej 2.4 w Dingolfing zjeżdża tu około 1500 samochodów BMW serii 3, serii 4, serii 5, serii 6, serii 7 i serii 8. W 2018 roku zakłady wyprodukowały łącznie prawie 330 tys. pojazdów. Obecnie w zakładach w Dingolfing zatrudnionych jest ok. 18 tys. pracowników i 800 praktykantów.