INFINITI: PROTOTYPE 9 ZACHWYCIŁ NA CONCURS d’ELEGANCE 2017

Prototy-inf1

Na Concours d’Elegance 2017 w Pebble Beach Nissan Motor Corporation oraz producent samochodów premium Infiniti zaprezentowali smukły prototyp napędzanego elektrycznie roadstera w stylu retro, z odkrytymi kołami.

Auto nazwane Prototype 9 zademonstrowało artystycznego ducha i umiejętności rękodzielnicze firmy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Prototyp jest wskrzeszeniem idei samochodu wyścigowego z lat czterdziestych minionego wieku dla ultranowoczesnych technologii wykorzystanych do jego realizacji.

– Prototype 9 to hołd wobec pasji Infiniti dla designu i ducha innowacyjności poprzedników w Nissan Motor Corporation, na fundamentach osiągnięć których możemy się dziś tak stabilnie opierać. Szkice designerów były tak oszałamiające, a sama idea tak pociągająca, że po prostu musieliśmy stworzyć ten prototyp – powiedział Alfonso Albaisa, wiceprezes Infiniti ds. designu.

Prototy-inf2

Od surowych szkiców aż po oszałamiająco dynamiczny samochód pokazany w Pebble Beach, Prototype 9 tworzony był jako wykonywane po godzinach pracy, w wolnym czasie, przedsięwzięcie pełnego pasji i zapału zespołu, który spontanicznie stworzyli pracownicy pochodzący ze wszystkich działów Nissan Motor Corporation.

Do napędu samochodu służą prototypowe silnik elektryczny oraz akumulator – dzieła Wydziału Zaawansowanych Napędów w producenta. Te przyszłościowe, awangardowe, ultranowoczesne technologie zestawione są z tradycyjnymi materiałami i technikami zastosowanymi do wykonania prototypu, w tym panelami ręcznie wykuwanymi przez zespół Takumi – mistrzami rzemiosła artystycznego.

– To, co rozpoczęło się jako zajęcie hobbystyczne, po godzinach, zaowocowało w pełni dopracowanym prototypem. Nasi designerzy i inżynierowie byli podekscytowani ideą tworzenia wizji auta z przeszłości, będącego hołdem dla naszych korzeni. Pracownicy Infiniti zrealizowali prekursorską ideę Prototype 9 jako efekt własnej kreatywności: odtworzyli i zrealizowali od nowa przeszłość. I to napędzaną futurystycznym elektrycznym zespołem napędowym – dodał Roland Krueger, Prezes Infiniti.

Inspiracją dla Prototype 9 były początki japońskiego sportu motorowego. Skonstruowany na zamówienie model Prince R380, który również został pokazany podczas Monterey Car Week w The Quail Motorsports Gathering, ustanowił kilka rekordów prędkości w roku 1965, a w 1966 odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Grand Prix Japonii na Fuji Speedway.
Prototy-inf4

Prezentowany na The Quail model R380 to dokładnie ten samochód, który odniósł historyczne zwycięstwo w Grand Prix Japonii i jedyny egzemplarz R380, jaki przetrwał do dziś.

Produkowane obecnie i zaplanowane na przyszłość modele Infiniti oznaczane są symbolami „Q” bądź „QX”, ale Prototype 9 jest zupełnie inny. Nie wolno zapominać, że cyfra 9 to po japońsku „kiu”, a więc brzmi tak, jak litera „q” w wymowie angielskiej.

Punktem wyjścia do tchnienia życia w projekt Prototype 9 był szkic konceptualny – reinterpretacja wyścigowego auta Infiniti zainspirowana roadsterami i samolotami z epoki, ale ucieleśniona z wykorzystaniem nowych materiałów i najnowocześniejszych technologii.

Alfonso Albaisa naszkicował pojazd o smukłej linii, z nadwoziem zainspirowanym aeronautyką, wykonanym z surowego metalu. Designerzy Infiniti Design Studio w Atsugi zaczęli rysować i tworzyć własne propozycje detali auta, a zespół w naturalny sposób przeszedł od fazy rysunków i szkiców do realizacji.

Prototy-inf7

Rysunki tej odważnej idei przeniesiono na gliniane modele w małej skali. A niedługo potem wyrzeźbiono model w pełnej skali.

Japońskie rękodzieło

Gdy zespół produkcyjny zorientował się, że projekt jest już w toku, wyszedł z ofertą zbudowania go. Model przewieziono w tajemnicy do wyizolowanej części Centrum Badawczo- Rozwojowego Nissana w Oppamie pod Yokohamą w Japonii. Tu można było dyskretnie budować samochód.

Korpus Prototype 9 wykonany z surowego metalu jest efektem niezliczonych godzin precyzyjnej pracy. Nadwozie wykonano z paneli stalowych osadzonych na stalowej ramie kratownicowej. Panele zostały ręcznie wykute i wykończone młotkowaniem przez artystów Takumi. Także tymi rzemieślniczymi metodami stworzone zostały takie elementy, jak dwułukowy grill, „rekinie skrzela” za przednimi kołami, wyoblona maska i ostre linie poprowadzone od przodu aż po sam tył auta.

Pojazd charakteryzują gładkie, lotnicze powierzchnie, długa maska i krótkie zwisy, wyeksponowany kokpit oraz oczywiście konstrukcja z odkrytymi kołami. Dziewiętnastocalowe, szprychowane koła z centralnymi śrubami ogumiono nawet diagonalnej konstrukcji oponami z epoki.

Prototy-inf5

Kokpit i kabinę wykonano ręcznie.

Kokpit to wynik połączenia dwóch japońskich zasad rzemiosła – „mitate” i „szitate”. „Mitate” jest drogą wytwarzania i komponowania najwyższej jakości materiałów, zaś „szitate” dąży do wydobycia przez wyrafinowaną obróbkę ich najlepszych cech.

Jest on wyłożony czarną skórą z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami, z fakturą odzwierciedlającą niegdysiejsze metody stosowane w jednomiejscowych wyścigówkach. W zintegrowany zagłówek głębokiego, pojedynczego, kubełkowego fotela subtelnie whaftowano japońskie flagi.

W kabinie koło kierownicy obraca się wokół piasty, w którą wkomponowano wskaźniki i instrumenty pokładowe. Sama piasta jest wykonana z toczonego aluminium na wzór elementów samolotów z pierwszej połowy XX w. Efekt końcowy uzyskano dzięki ręcznemu polerowaniu korkiem.

Liczba przełączników jest minbimalna, a te, które są, wymodelowano jak przełączniki lotnicze.

Prototy-inf3

Prototypowy silnik elektryczny

Zespół inżynierów- silnikowców wyszedł z propozycją aby wyposażyć samochód w nowej generacji elektryczny zespół napędowy. Prototype 9 to pierwszy model Infiniti napędzany nowym, prototypowym silnikiem elektrycznym – połączonym z wysokoprądowym akumulatorem o pojemności 30 kWh, jeszcze niestosowanym w seryjnym aucie.

Silnik ma moc 148 KM (120 kW) oraz moment obrotowy 320 Nm. Napędza tylne koła poprzez jednostopniową skrzynię biegów. Prototype 9 rozwija prędkość maksymalną 170 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 5,5 sek. W warunkach jazdy torowej z pełnym obciążeniem jego zasięg wynosi 20 minut.

DANE TECHNICZNE

* Układ jezdny: jednomiejscowy samochód wyścigowy na stalowej ramie kratownicowej, karoseria z ręcznie wykonanych paneli stalowych;
– przeniesienie napędu: na koła tylne.

Prototy-inf6

* Silnik elektryczny: z akumulatorem litowo- jonowym
– moc maksymalna silnika: 148 KM (120 kW);
– maks. moment obrotowy (Nm): 320;
– prędkość maksymalna (km/h): 170;
– przyspieszenie (0-100 km/h): 5,5 sek.;
– skrzynia biegów: jednostopniowa.

* Zawieszenie
– przód: oś sztywna na drążkach prowadzących i poprzecznym resorze piórowym;
– tył: oś De Dion z poprzecznym resorem piórowym;
– amortyzatory: hydrauliczne, typu obrotowego.

* Układ kierowniczy: bez wspomagania

* Koła
– przód: dziewiętnastocalowe, szprychowe, z centralną śrubą mocującą
– tył: dziewiętnastocalowe, szprychowe; z centralną śrubą mocującą;
– opony: przód 450-19; tył 650-19;
– hamulce: przód – wentylowane tarcze o średnicy 252 mm, bez wspomagania; tył – wentylowane tarcze o średnicy 252 mm, bez wspomagania.

* Wymiary
– dł. x szer. x wys. (cm): 4330 x 1820 x 910;
– prześwit (cm): 65;
– rozstaw osi (cm): 2700;
– rozstaw kół (cm): przód 1550; tył 1570;
– masa własna (kg): 890.