INFINITI: PROTOTYPE 10 NA KONKURSIE ELEGANCJI PEBBLE BEACH

infini-Prototyp1

Łączący tradycję z przeszłością, Infiniti Prototype 10 nawiązuje do ducha dawnych speedsterów w najnowocześniejszym wydaniu. Jak zapowiadaliśmy wcześniej – model swoją premierę miał podczas Pebble Beach Concours d’Elegance 2018.

Samochód jest niczym manifest twórczych i ambitnych planów marki związanych z osiągami zapewnianymi przez napędy elektryczne.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Dla marki znanej z technicznych innowacji, elektryfikacja stanowi naturalny kierunek rozwoju. Od 2021 roku każdy nowy model Infiniti otrzyma elektryczny układ napędowy, co przeniesie osiągi w innym wymiar. Prototype 10 pozwala wejrzeć w plany dotyczące zapewniania przyjemności z jazdy, ekscytujących osiągów i zasięgu dającego kierowcy pewność dojechania do celu.

Po przełomowym koncepcie Prototype 9, zaprezentowanym po raz pierwszy w Concours d’Elegance w Pebble Beach w roku 2017, Infiniti – spoglądając stylistycznie wstecz – robi kolejny krok w przyszłość, budując Prototype 10. Koncept, będący wizją przyszłości projektantów, przywołuje ducha dawnych kalifornijskich speedsterów i nawiązuje do niektórych z najbardziej znanych projektów samochodów wszech czasów.

infini-Prototyp2

Jest to pierwszy projekt zrealizowany pod kierownictwem Karima Habiba, nowego dyrektora designu marki. Prototype 10 pozwala wyobrazić sobie, w jakim kierunku zespoły projektantów będą podążać w procesie ewolucji wyglądu samochodów produkcyjnych. Projekt jest wspólnym dziełem studiów designu Infiniti. Nad całością czuwało centrum projektowe w Japonii, komputerowe opracowanie konstrukcyjne zrealizowano w Wielkiej Brytanii, a gotowy pojazd wykonano ręcznie w San Diego w Kalifornii.

Nowy koncept wybiega zdecydowanie w przyszłość pod względem designu i stanowi naturalną ewolucję formy stylistycznej pokazanej po raz pierwszy w Q Inspiration oraz w Prototype 9. Jednomiejscowe nadwozie monoposto jest wyrazem koncentrowania się na kierowcy. Samochód pokazuje nowe możliwości, z których Infiniti chce korzystać stosując elektryczne układy napędowe i konfigurowalne platformy podwoziowe.

– Wszyscy odczuwamy pewien rodzaj miłej ekscytacji, gdy mówimy o roadsterach i speedsterach. Równie pasjonującą sprawą są dla nas możliwości, jakie przed samochodami przyszłości otwiera napęd elektryczny. Odważny speedster to doskonałe studium dla naszych projektantów, pozwalające zbadać elektryzującą przyszłość i rozpalić takież emocje – mówi Roland Krueger, prezes Infiniti.

Premiera samochodu podczas Pebble Beach Concours d’Elegance nie jest przypadkiem. Kalifornia dorobiła się własnej kultury motoryzacyjnej, z dużą dozą indywidualnej ekspresji, która pcha samochodowych fanów i konstruktorów do samodzielnego, ręcznego budowania własnych, unikalnych maszyn.

infini-Prototyp3

Takie dążenie do poszukiwania wyzwań i burzenia powszechnie uznawanych motoryzacyjnych dogmatów, wspomagane przez wspaniały klimat, czyniło z Kalifornii naturalną duchową ojczyznę szybkich i mocnych speedsterów. Podobna pasja wyrażania własnej, nietuzinkowej ekspresji właśnie skłoniła projektantów do stworzenia Prototype 10.

Od 2021 roku nową gamę producenta będą tworzyły samochody całkowicie elektryczne oraz wyposażone w systemy e-Power. Dzięki temu klienci będą mogli korzystać z szerokiej oferty w technologii ultra niskiej emisji. Najstaranniej dopracowane rozwiązania wykorzystujące silniki elektryczne zapewnią samochodom marki dynamiczne przyspieszenia i umożliwią osiąganie ekscytujących prędkości. Eliminujące potrzebę stosowania zewnętrznych źródeł ładowania akumulatorów, modele z systemem e-Power zapewnią także „pewność zasięgu” podczas dłuższych podróży.

DESIGN

Prototype 10 – znów podobnie jak Q Inspiration Concept, który jest wydłużonym, przypominającym nadwozie coupé sedanem – swoją bryłą i gładkimi, opływowymi powierzchniami zapowiada niezwykłe, napędzane elektrycznie osiągi. W intrygujący sposób korzysta przy tym z odpowiadającej takiemu kierunkowi formy speedstera.

Nowe auto charakteryzują oszczędnie acz wyraziście poprowadzone proporcje, bez zwiększonej objętości nadwozia, jaka była właściwa dla Q Inspiration Concept. Dzięki zwartej sylwetce i geometrycznej formie, bryła lepiej uwidacznia szereg surowych, prostych linii, szczególnie między powierzchnią nadwozia i wyrastającą z niego pod kątem prostym płetwą za głową kierowcy. Osiągi wyraża nisko osadzona sylwetka speedstera, z długą maską i otwartym kokpitem, co kontrastuje z zpłetwą za siedzeniem kierowcy.

infini-Prototyp4

Czystość linii uwydatnia ostrość kratek z przodu samochodu. Kanały chłodzące w otwartej kabinie – jeden za kierowcą, jeden w miejscu fotela pasażera – również charakteryzuje geometryczna ostrość, a ich forma zdaje się przyjmować postać impulsu elektrycznego. Płaska płetwa za głową kierowcy wnika w tylną część auta, a nawiązanie do jej ostrych kształtów widzimy również w trójkątnych światłach tylnych.

Logo Infiniti jest wciśnięte głęboko w powierzchnię przodu nadwozia i podkreślone wyraźnymi zagięciami biegnącymi przez przednie błotniki ku środkowi czegoś, co chciałoby się tradycyjnie nazwać maską silnika. Wycięcia u podstawy maski mieszczą ultra- cienkie reflektory. Kontrastujący ze srebrnym nadwoziem, czarny spojler u podstawy zderzaka ma za zadanie wzmocnienie aerodynamicznej siły dociskowej z przodu i skierowanie powietrza pod całkowicie płaską podłogę auta.

Linie i łagodne powierzchnie nadwozia płyną do tyłu, kończąc się na zwężonej tylnej części nadwozia. Duch osiągów jest obecny także w tylnym dyfuzorze, który wydobywa powietrze spod samochodu i zapewnia efektywny profil aerodynamiczny.

KOKPIT

– Kokpit monoposto podkreśla ideę Infiniti koncentrowania się na kierowcy. Zwróciliśmy uwagę na ideę nielegalnych wyścigów, do których amatorzy mocnych wrażeń dostosowują swoje samochody. Po usunięciu składanego dachu lub poprzez zamontowanie mniejszej, bardziej pochylonej przedniej szyby, kabriolety stają się roadsterami i speedsterami. Często modyfikacje obejmują również zamaskowanie miejsca pasażera, aby stworzyć bryłę monoposto – mówi Karim Habib.

infini-Prototyp6

W miejscu fotela pasażera znalazła się osłona dużego kanału wentylacyjnego, umożliwiająca przepływ powietrza do tyłu samochodu, w celu chłodzenia silnika elektrycznego i akumulatorów.

Inspiracją dla projektantów kokpitu Prototype 10 były jednoosobowe samochody wyścigowe, zapewniające kierowcy pełną kontrolę i niezakłócony widok na drogę, z łatwym dostępem do ergonomicznie skonstruowanych i rozmieszczonych elementów sterujących, w możliwie najmniejszym stopniu rozpraszających uwagę. W minimalistycznym kokpicie umieszczono jedynie fotel kierowcy, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, pedały hamulca i przyspieszenia oraz niezwykłą, bardzo rozbudowaną funkcjonalnie kierownicę, inspirowaną rozwiązaniami stosowanymi w samochodach wyścigowych.

Kierownica, która jest najbardziej widocznym elementem kabiny, została zamontowana na lekkich rozpórkach z włókna węglowego, które niejako wyrastają z nadwozia. Nie było potrzeby stosowania rozbudowanej kolumny kierownicy ze względu na wolny od mechanicznego połączenia z kołami układ bezpośredniego sterowania adaptacyjnego (drive- by- wire), zapewniający błyskawiczną reakcję na sygnały przekazywane przez kierowcę.

Z kształtem rozpórek mocujących kierownicę współgra stromo pochylona osłona aerodynamiczna, odchylająca strumień powietrza, by rozprowadzić je nad i obok głowy kierowcy, wprost do kanałów chłodzących. Kierownica o małej średnicy wykonana jest zgodnie z zasadami stosowanymi w sportach samochodowych – z płaską częścią dolną i wyraźnymi uchwytami dla dłoni kierowcy. Elektryczny układ przeniesienia napędu, bez konieczności zmieniania biegów, oznacza dla kierowcy mniej dodatkowych zajęć. Rozciągnięta środkowa część kierownicy prowadzi do kompaktowego wyświetlacza.

infini-Prototyp5

Fotel kierowcy jest wykonany z czarnej skóry, z czerwonymi przeszyciami, które widzimy również na środkowej części koła kierownicy. Powiększone boczne i biodrowe poduszki fotela zapewniają dokładne dopasowanie i maksymalnie skuteczne trzymanie w zakrętach. Fotel zamontowano w kokpicie tak nisko, jak to tylko możliwe, aby obniżyć środek ciężkości, w związku z czym nad kokpitem widać tylko głowę kierowcy. Projektanci nazwali nawet ten aspekt „wanną”.

NAPĘD

Decydujący się na nowe modele klienci będą w przyszłości mieli wybór pomiędzy samochodami z zasilaniem opartym całkowicie na akumulatorach elektrycznych oraz wyposażonymi w układy napędowe o wysokich osiągach z systemami e-Power.. te drugie pozwolą wyeliminować konieczność korzystania z zewnętrznego źródła ładowania akumulatorów, zapewniając pewność zasięgu podczas długich podróży.

Zelektryfikowane samochody pozwolą na błyskawiczne przyspieszanie, rozwijanie dużych prędkości i inteligentne zarządzanie energią. Konfigurowalne platformy stwarzają nowe możliwości rozplanowania układu napędowego i elementów podwozia.

– Elektryfikacja daje nowe możliwości w zakresie projektowania naszych samochodów. Przy rozmieszczaniu akumulatorów i silników elektryczne lub korzystaniu z mniejszych silników benzynowych, nie jesteśmy już związani fizycznymi ograniczeniami towarzyszącymi konstruowaniu samochodów. Prototype 10 pokazuje, jak zelektryfikowany układ napędowy może zmieścić się w węższym, lekkim i dlatego wręcz brawurowo zaprojektowanym nadwoziu, co otworzyło nam możliwość stworzenia podstawowego układu samochodu na nowo – zdradza Karim Habib.

infini-Prototyp7

Nowy pojazd pokazuje możliwość stosowania mechanicznie sztywnych, modułowych platform z płaskimi podłogami, które – korzystając z możliwości nowej ery projektowania i rozplanowania samochodu – będzie można adaptować do każdego z nowych samochodów z napędem elektrycznym. Właśnie ze względu na płaską podłogę fotel kierowcy może znajdować się tak nisko w podwoziu.

Konfigurowalne platformy podwoziowe pozwolą na stosowanie układów napędowych e-Power oraz całkowicie akumulatorowych na nowe sposoby w podwoziach wszystkich kształtów i rozmiarów: w sedanach, SUV-ach i w samochodach sportowych. Elektryfikacja zapewnia również możliwość rozszerzenia gamy układów napędowych, w tym np. o nowy system e-AWD, oparty na silnikach elektrycznych, co pomoże w zmianie postrzegania osiągów i mocy samochodów elektrycznych.

Choć, przynajmniej na obecnym etapie, Prototype 10 jest projektem całkowicie studyjnym, to dowodzi on naturalnej elastyczności w podejściu Infiniti do rozwoju platform podwoziowych i układów napędowych. Ot, na przykład kanały powietrzne i kratki wentylacyjne w nadwoziu mogłyby w przyszłych konstrukcjach poprawić chłodzenie akumulatora, silnika elektrycznego, a także unikalnego, zorientowanego na osiągi systemu e-Power.