Nowy, kompaktowej budowy i bardzo lekki silnik 3.0 V6 twin- turbo to najnowocześniejszy silnik V6, jaki kiedykolwiek znalazł się w ofercie Infiniti.
Cechuje się znakomitymi reakcjami na gaz, świetną wydajnością paliwową i doskonałymi parametrami. Jego produkcja ruszy w fabryce w Iwaki w Japonii w tym roku.
Zobacz także:
Trzylitrowa jednostka napędowa V6 twin-turbo jest zupełnie nową konstrukcją z nowej rodziny napędów VR, wywodzącej się z długoletniej tradycji marki Infiniti wytwarzania jednostek V6. Nowy napęd skonstruowano z myślą o zwiększeniu mocy i momentu obrotowego oraz zapewnieniu większej wydajności. Obniżona masa silnika i zredukowany rozmiar to w znacznej mierze efekt zastosowania lżejszego i bardziej zwartego bloku cylindrów.
Począwszy od 2016 r., w ten nowy silnik 3.0 V6 twin- turbo wyposażane będą wybrane modele Infiniti. Jednostka napędowa dostępna będzie w dwóch wariantach mocy – 304 i 405 KM. Obie wersje opierają się na tych samych rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologiach.
Najnowocześniejszy w historii Infiniti
Silniki 3.0 V6 twin-turbo to połączenie znakomitych reakcji na gaz, wydajności paliwowej i osiągów. Potężniejszy wariant rozwija 298 kW (405 KM) mocy przy 6400 obr./min. oraz 475 Nm w zakresie 1600- 5200 obr./min. Słabszy – odpowiednio 224 kW (304 KM) przy 6400 obr./min. i 400 Nm w zakresie 1600- 5200 obr./min. Silniki VR będą stosowane w nowych modelach Infiniti konstruowanych z myślą o wszystkich rynkach świata.
Wariant trzystukonny jest wyposażony w pojedynczą pompę wody, natomiast czterystukonny w dwie, a czujnik prędkości turbosprężarki pozwala na większą prędkość wirowania turbiny, co wpływa na podniesienie mocy o 30 proc. Poprawa wydajności paliwowej była możliwa dzięki całemu szeregowi nowo opracowanych rozwiązań, jak choćby Advanced Timing Control.
Do układu sterowania rozrządem dodano nowy elektryczny aktuator, który zwiększa szybkość reakcji przepustnicy, co pozytywny wpływ nie tylko na osiągi. System turbodoładowania może obecnie pracować z prędkością nawet 220 000 obr./min. przy jednolitym obciążeniu, a przy chwilowym jego zwiększeniu aż do 240 000.
Konstruktorzy opracowali studzoną wodą chłodnicę pośrednią (intercooler). Istotnym elementem jest też zmniejszenie systemu chłodzenia.
Niższa masa, wyższa wydajność mechaniczna
Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo waży 194,8 kg, o 14,1 kg mniej od silnika, który zastępuje. Pod względem objętości nowy zespół napędowy jest o 19 proc. mniejszy od poprzedniego silnika V6. Niższa masa elementów składowych przyczynia się do poprawy wydajności mechanicznej, oznacza bowiem mniejszy bezwład lżejszych aluminiowych części, a tym samym szybsze reakcje na gaz oraz lepsze parametry i osiągi.
Nowy układ zasilania z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny DIG pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie wtryskiwaniem paliwa do komór spalania, dostarczając ściśle wyliczoną, optymalną dla danego położenia pedału gazu i prędkości obrotowej jednostki napędowej porcję benzyny. Za wydajniejszą pracą stoi także zaawansowany system kontroli faz rozrządu.
Mechaniczną wydajność silnika jeszcze bardziej poprawił nowy proces natryskowego nanoszenia płaszcza ścianek cylindrów. Nowa technologia pozwala tłokom na swobodniejsze przemieszczanie się w cylindrach, zmniejszyła się też masa układu. Nowy, zintegrowany kolektor wydechowy wbudowany w głowice cylindrów sprawia, że katalizator nagrzewa się dwukrotnie szybciej i oczyszcza gazy spalinowe natychmiast, już nawet od rozruchu na zimno.
Nowy aluminiowy blok silnika skonstruowano jako „równoboczny”, a więc skok tłoka i średnica cylindra są identyczne (86,0 x 86,0 mm). Moc i moment obrotowy są dostępne w szerokim zakresie prędkości obrotowych, a najwyższe wartości zapewniają w średnim zakresie obrotów, w którym silniki są zwykle najczęściej użytkowane.