Posiadanie samochodu elektrycznego wiąże się z pewnymi przywilejami. InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen przeprowadziło badanie związane z tym tematem.
Okazuje się, że 66 proc. ankietowanych Polaków chętnie korzystałoby z ulg. Niespełna co trzecia osoba (31 proc.) byłaby nawet gotowa za nie płacić.
Zobacz także:
Zgodnie z zapisami zawartymi w Ustawie o elektromobilności, właściciele samochodów elektrycznych mogą legalnie jeździć po buspasach oraz parkować za darmo w płatnych strefach. Do tych przywilejów dołączy możliwość przemieszczania się po tzw. strefach czystego transportu, gdy te powstaną w centrach polskich miast.
Można sądzić, że świadomość tych udogodnień nie jest szczególnie wysoka, biorąc pod uwagę, że aż 57 proc. rodaków nigdy nie słyszało o zielonych tablicach rejestracyjnych, które wydawane są właścicielom samochodów elektrycznych. To jeden z wniosków płynących z najnowszego badania, w którym zbadano podejście Polaków do przywilejów związanych z posiadaniem samochodu elektrycznego.
66 proc. ankietowanych Polaków chciałaby mieć możliwość jeżdżenia buspasami i parkowania za darmo w płatnych strefach (zdecydowanie tak – 32 proc.; raczej tak – 34 proc.). 17 proc. nie jest zainteresowana takimi przywilejami (13 proc. raczej nie; 4 proc. zdecydowanie nie). Widać tu różnice w podziale na poszczególne grupy badanych.
Legalnym jeżdżeniem po buspasach i darmowym parkowaniem w płatnych strefach częściej zainteresowani są mężczyźni niż kobiety (69 do 62 proc.) oraz ludzie młodzi niż starsi (25-34 lata – 73 proc.; powyżej 55 lat – 63 proc.).
Dla niemal co trzeciego ankietowanego Polaka (31 proc.) przywileje te są na tyle atrakcyjne, że byliby gotowi płacić abonament za ich posiadanie. Jak dużo?
• do 100 zł miesięcznie – 64 proc. odpowiedzi;
• do 200 zł miesięcznie – 16 proc. odpowiedzi;
• do 300 zł miesięcznie – 9 proc. odpowiedzi;
• do 400 zł miesięcznie – 6 proc. odpowiedzi;
• do 500 zł miesięcznie – 3 proc. odpowiedzi;
• powyżej 500 zł miesięcznie – 2 proc. odpowiedzi.
Oznacza to, że co piąty ankietowany (20 proc.), który byłby skłonny płacić abonament za jeżdżenie buspasami i darmowe parkowanie w płatnych strefach, deklaruje że mógłby przeznaczać na to powyżej 200 zł miesięcznie. Co ciekawe, możliwość posiadania wspomnianych przywilejów bardzo wyraźnie wpływa na deklarowaną decyzję zakupową.
Przywileje a wybór konkretnego samochodu
Badani zostali poproszeni o wyobrażenie sobie, że podejmują decyzję o zakupie nowego samochodu i mają do wyboru dwa auta tej samej klasy. Różnią się tym, że jedno z nich jest o 40 proc. droższe, ale daje możliwość legalnego jeżdżenia buspasami oraz bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. Które z tych aut by wybrali?
Pytanie w żaden sposób nie sugerowało, że w przypadku droższego auta mowa jest o samochodzie elektrycznym – chodziło o sprawdzenie, jak istotne przy wyborze samochodu mogą być przywileje z nim związane. Aż 17 proc. ankietowanych wybrało auto o 40 proc. droższe, które daje wspomniane przywileje, a 27 proc. badanych zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć” (tańszy, zwykły samochód wybrało 56 proc. respondentów).
Należy podkreślić, że w pytaniu nie zawarto innych korzyści związanych z eksploatacją samochodu elektrycznego, m.in. środowiskowych czy tych dotyczących niższych kosztów eksploatacji.
W kolejnym pytaniu, w którym doprecyzowano, że samochód o 40 proc. droższy jest autem elektrycznym („Wyobraź sobie, że podejmujesz decyzję o zakupie nowego samochodu i masz do wyboru dwa auta tej samej klasy. Jedno z tych aut to zwykłe auto, a drugie jest elektryczne i 40 proc. droższe, ale daje możliwość legalnego jeżdżenia buspasami oraz bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. Które z tych aut wybierzesz?”), odsetek ankietowanych, który je wybrał, był jeszcze wyższy i wyniósł 24 proc. (42 proc. wybrało zwykłe auto, a 34 proc. osób zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”).
Jak już wspomniano, 66 proc. ankietowanych Polaków chciałoby mieć możliwość legalnego jeżdżenia buspasami i bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. A jak oceniają te przywileje, jeśli odnosi się je do innych kierowców? Niespełna połowa (45 proc.) popiera prawo dające takie korzyści właścicielom samochodów elektrycznych. Prawie co trzeci (31 proc.) nie jest zwolennikiem takich przywilejów dla kierowców aut na prąd, a 24 proc. zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 27-30 listopada 2020 r. na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób.