Większa efektywność energetyczna opon w ruchu miejskim: koncepcyjna opona Conti CityPlus zaprezentowana na targach IAA Mobility
Dzięki najnowocześniejszym technologiom całkowita efektywność energetyczna opony została zwiększona nawet o 10%. Rezultatem jest niższa emisja CO2 w przypadku samochodów osobowych z silnikami spalinowymi i większy zasięg pojazdów elektrycznych. Osiągnięto to poprzez optymalizację zachowania opony podczas zatrzymywania się i ruszania w ruchu miejskim, zwiększając w rezultacie zasięg pojazdów osobowych nawet o 3%. Odpowiada to oszczędności 0,6 kWh/100 km w przypadku samochodów elektrycznych.
Zobacz także:
IAA MOBILITY 2023: TRZY ŚWIATOWE PREMIERY MARKI OPEL
Na targach IAA Mobility Continental prezentuje również najbardziej zrównoważoną seryjnie produkowaną oponę – model UltraContact NXT. Dzięki aż 65% materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i certyfikowanych według standardu ISCC PLUS, ogumienie posiada najwyższy udział zrównoważonych materiałów spośród seryjnie produkowanych opon. Wszystkie 19 rozmiarów otrzymało najwyższe oceny etykiet UE dla przyczepności na mokrej nawierzchni, hałasu przejazdu i oporów toczenia. Obydwie opony są przykładem holistycznego podejścia, które Continental, jako producent opon klasy premium, realizuje, aby stać się najbardziej postępową firmą oponiarską pod względem zrównoważonego rozwoju.
Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na targach IAA prezentujemy najnowsze osiągnięcia technologiczne, będące przykładem naszych ogromnych kompetencji w zakresie materiałów. Ogumienie Conti CityPlus zmniejsza całkowite zużycie energii przez oponę. Widzimy ogromny potencjał, zwłaszcza dla pojazdów elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr zasięgu. UltraContact NXT jest zaś jak dotąd najbardziej zrównoważoną oponą seryjną. Łączy w sobie wysoki udział zrównoważonych materiałów z maksymalnym bezpieczeństwem i wydajnością – mówi Klaus Kreipe, szef działu pierwszego wyposażenia Continental w regionie EMEA.
Do 10% wyższa efektywność energetyczna przy tych samych oporach toczenia
Ruch miejski charakteryzuje się ciągłym zatrzymywaniem się i ruszaniem. Powoduje to deformację opon spowodowaną siłą momentu obrotowego pojazdu, co skutkuje rozproszeniem energii. Ogumienie Conti CityPlus zostało zaprojektowane w celu poprawy całkowitej efektywności energetycznej w takich warunkach jazdy. Jest to szczególnie korzystne dla pojazdów elektrycznych, ponieważ ich wyższy moment obrotowy i masa dodatkowo zwiększają straty energii w oponach.
Uważamy, że ważne jest, aby spojrzeć na efektywność energetyczną opon jako całość. Obejmuje to swobodne toczenie, a także hamowanie i przyspieszanie. Rezultatem jest nawet o 10% wyższa efektywność energetyczna przy tych samych poziomach oporu toczenia – wyjaśnia Kreipe.
Opona Conti CityPlus bazuje na serii opon Continental EcoContact 6. Została ona specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić wysokie przebiegi i niskie opory toczenia. Aby osiągnąć wyższą ogólną efektywność energetyczną, koncepcyjna opona zawiera szereg modyfikacji stworzonych w celu zmniejszenia deformacji opony podczas hamowania i przyspieszania. Obejmują one specjalnie zaprojektowany wzór bieżnika, nowo skonstruowany karkas i zmodyfikowaną mieszankę gumową. Pas bieżnika ma specjalny wzór w kształcie litery V, który tworzy sztywniejszą strukturę wzoru. Ponadto, nowa metoda konstrukcyjna skutkuje sztywniejszym karkasem, który zmniejsza deformację opony. Specjalny system wypełniaczy i zoptymalizowana sieć polimerów w mieszance gumowej również przyczyniają się do wysokiej ogólnej efektywności energetycznej opony.
Opracowując energooszczędne opony, inżynierowie i eksperci ds. materiałów koncentrowali się do tej pory na optymalizacji oporów toczenia podczas swobodnego toczenia ze stałą prędkością. Podejście to umożliwiło firmie Continental zminimalizowanie oporów toczenia opon do samochodów osobowych znajdujących się w jej portfolio o średnio 25% w ciągu ostatniej dekady.
Continental już teraz produkuje najbardziej zrównoważoną seryjną oponę w historii
Wraz z modelem UltraContact NXT, Continental prezentuje podczas targów również najbardziej zrównoważoną seryjnie wytwarzaną oponę. Produkcja rozpoczęła się w lipcu tego roku w fabryce Continental w Lousado w Portugalii. Dostępnych będzie łącznie 19 rozmiarów ogumienia. Dzięki 65% udziału materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i posiadających certyfikat bilansu masy, opona łączy w sobie wysoki udział zrównoważonych materiałów z maksymalnym bezpieczeństwem i wydajnością. Udział materiałów odnawialnych wynosi aż 32%. Obejmuje on, przykładowo, żywice oparte na materiałach odpadowych z przemysłu papierniczego i drzewnego, a także krzemian z popiołu z łusek ryżu. Materiały pochodzące z recyklingu, takie jak włókna poliestrowe wykonane z przetworzonych butelek PET w technologii ContiRe.Tex, stanowią do 5% udziału. Ponadto Continental wykorzystuje do 28% materiałów z certyfikatem bilansu masowego ISCC PLUS z surowców pochodzenia biologicznego, biocyrkularnych i/lub cyrkularnych.
Wszystkie wymiary opony UltraContact NXT uzyskały najwyższe oceny na etykiecie opon UE („A”) w zakresie oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz hałasu zewnętrznego. Opona została zaprojektowana zarówno dla pojazdów z silnikiem elektrycznym, jak i spalinowym, oferując najwyższą wydajność i optymalny przebieg. Najbardziej zrównoważona opona Continental oznaczona została logotypem „EV Compatible” i będzie dostępna dla wielu popularnych pojazdów, takich jak Kia Niro, Volkswagen ID.3, Mercedes-Benz EQA, Tesla Model 3, Audi Q4 E-TRON, Skoda Octavia, Volkswagen Golf 8, czy Audi A3.
Continental nieustannie pracuje nad rozwojem innowacyjnych technologii oraz zrównoważonych produktów i usług w całym łańcuchu wartości, od pozyskiwania zrównoważonych materiałów po recykling zużytych opon. Do 2030 roku producent opon klasy premium dąży do tego, aby jego ogumienie zawierało ponad 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Continental kontynuuje swoje dążenie do uzyskania 100% zrównoważonych materiałów we wszystkich produktach oponiarskich najpóźniej do 2050 roku. Opona UltraContact NXT jest ważnym krokiem na drodze do osiągnięcia tych ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i uzyskania miana najbardziej postępowego producenta opon, zgodnie z programem strategicznym Vision 2030 firmy Continental.