CUPRA wychodzi z propozycją następcy samochodu wyścigowego e-CUPRA ABR XE1. To CUPRA Tavascan Extreme E Concept, którego światowa premiera ma miejsce podczas targów IAA Mobility w Monachium.
W konstrukcji nadwozia modelu zastosowano włókna lniane, dzięki czemu produkcja pojazdu jest bardziej przyjazna środowisku. Hiszpańscy inżynierowie wprowadzili także drukowane części w 3D, które mają usprawnić konstrukcję i uczynić samochód łatwiejszym do naprawy.
Zobacz także:
CUPRA jest pierwszą marką motoryzacyjną, która ogłosiła swój udział w formule Extreme E. CUPRA Tavascan Extreme E Concept to w pełni elektryczny model marki zaprojektowany w Barcelonie. W zamyśle inżynierów, design nowego Tavascana Extreme E ma wyznaczać kierunek wzornictwa dla przyszłej, seryjnej produkcji. Hiszpański producent zdradza, że auto pojawi się na rynku w 2024 roku.
Mocno wierzymy w projekt Extreme E. Elektromobilność, zrównoważony rozwój i równość płci w motosporcie to główne wartości łączące markę i formułę Extreme E. Nowa CUPRA Tavascan Extreme E Concept to dowód ciężkiej pracy całego zespołu, którą wykonujemy, aby móc rywalizować w przyszłym sezonie wyścigów – mówi Antonino Labate, Dyrektor ds. Strategii, Rozwoju Biznesu i Operacji w CUPRA.
Ewolucja elektrycznego samochodu terenowego
Projekt przodu i tyłu nowego modelu znacznie się różni od e-CUPRY ABT XE1 debiutującej w pierwszej serii wyścigów Extreme E. Reflektory są usytuowane w trzech trójkątnych grupach po obu stronach pojazdu, a oświetlenie umieszczono w ramie, stworzonej w technologii druku 3D. Możliwie duży zakres wykorzystania włókien lnianych w produkcji, pozwolił zrezygnować z mniej ekologicznych elementów z włókna węglowego. Dodatkowo nie miało to negatywnego wpływu na osiągi – materiał można obrabiać w ten sam sposób, uzyskując potrzebne kształty i parametry wymagane przez inżynierów. Jest to technologia, którą można w łatwy sposób dostosować do pojazdów produkcyjnych.
Z kolei użyte w nowym modelu części drukowane w 3D pozwoliły na większą zdolność adaptacji – można je stworzyć w zaledwie sześć godzin. Oznacza to, że niezależnie od rodzaju awarii, komponenty da się modyfikować w bardzo krótkim czasie bez konieczności stosowania skomplikowanych i drogich narzędzi.
Osiągi i detale dostosowane do formuły Extreme E
Nowa CUPRA Tavascan Extreme E Concept została wyposażona w baterię litowo-jonową o pojemności 54 kWh, umieszczoną za kokpitem, aby zapewnić lepszy rozkład masy na tylnej osi pojazdu. Samochód może osiągnąć prędkość od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy, spełniając tym samym przepisy serii wyścigowej.
Nadwozie pojazdu zostało wykończone w barwach, które pomogą wyróżnić się niezależnie od warunków pogodowych, w których się ściga – arktycznych, pustynnych, lodowcowych czy oceanicznych. Tradycyjnie postawiono również na miedziane akcenty. Widać je między innymi na teksturach nadwozia oraz tworzących efekt 3D, nakładających się liniach logotypu CUPRA na boku pojazdu.