IAA MOBILITY 2021: BMW ZAPREZENTUJE SAMOCHÓD WODOROWY BMW IX5 HYDROGEN

BMW Group konsekwentnie rozwija technologię wodorowych ogniw paliwowych jako dodatkowej opcji dla zrównoważonej mobilności indywidualnej.

Dwa lata po debiucie samochodu koncepcyjnego BMW i Hydrogen NEXT, firma zaprezentuje na targach IAA Mobility 2021 w Monachium BMW iX5 Hydrogen. Samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV) z napędem wodorowym znajdujący się obecnie jeszcze w fazie przedprodukcyjnej, będzie można zobaczyć w ruchu na trasie „Blue Line” łączącej teren wystawy z innymi miejscami wystawowymi w centrum miasta.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE


 

Od końca przyszłego roku mała seria tego samochodu opracowanego na bazie BMW X5 będzie wykorzystywana do celów demonstracyjnych i testowych. — Dzięki wysokowydajnemu ogniwu paliwowemu i zoptymalizowanemu akumulatorowi BMW iX5 Hydrogen ma unikatowy na skalę światową układ napędowy — mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group. — W ten sposób otwieramy nowe drogi dla zrównoważonej radości z jazdy.

W odpowiednich warunkach technologia wodorowych ogniw paliwowych może stać się kolejnym filarem w ofercie napędów BMW Group, umożliwiającym mobilność wolną od emisji CO2. Marka BMW i w pełni ukierunkowana na mobilność bez lokalnej emisji spalin mogłaby w przyszłości oferować obok modeli akumulatorowo-elektrycznych, takich jak BMW i3, BMW iX3, BMW iX oraz BMW i4, również pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Przy produkcji wodoru z wykorzystaniem energii odnawialnej i przy odpowiedniej infrastrukturze, technologia ta może stanowić uzupełnienie oferty BMW Group w zakresie zelektryfikowanych napędów, a w szczególności spełnić wymagania klientów, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, często podróżują na długich dystansach lub zależy im na dużej elastyczności.

Charakterystyczne dla tego modelu cechy stylistyczne wykonane metodą druku 3D

BMW iX5 Hydrogen to nowoczesny Sports Activity Vehicle (SAV) klasy luksusowej łączący pionierską technologię napędu z atletycznymi proporcjami, komfortem i wszechstronnością modelu BMW X. Indywidualne cechy stylistyczne wyglądu zewnętrznego i wnętrza wskazują zarówno na przynależność do marki BMW i, jak i na specjalną technologię napędu. Wewnętrzna część obramowania atrapy chłodnicy BMW, wstawki w 22-calowych aerodynamicznych obręczach kół oraz wstawki w zewnętrznej części pasa tylnego są w kolorze niebieskim BMW i. Na listwach progowych i na desce rozdzielczej widnieje napis „Hydrogen Fuel Cell”.

Ponadto zarówno kratki wlotów powietrza na przodzie BMW iX5 Hydrogen, jak i pas tylny oraz element dyfuzora mają wyróżniającą się stylistykę. Maskowania w atrapie chłodnicy BMW, w dolnym wlocie powietrza i w dwóch zewnętrznych wlotach powietrza pochodzą, podobnie jak elementy karoserii w dolnej części tyłu pojazdu, z Additive Manufacturing Campus BMW Group. W procesie druku 3D wytwarzane są tam elementy prototypowe i seryjne. Obróbka addytywna umożliwia szybkie i niezwykle elastyczne wytwarzanie elementów, które mogą mieć również kształty, jakich nie da się zrealizować za pomocą konwencjonalnych metod produkcji.

Konsekwentny zrównoważony rozwój: aerodynamiczne obręcze kół i opony z naturalnego kauczuku.

Aerodynamiczne obręcze kół BMW iX5 Hydrogen wyposażone są w opony z naturalnego kauczuku i włókna wiskozowego wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Pozyskiwanie potrzebnych do tego surowców odbywa się zgodnie ze standardami niezależnej organizacji Forest Stewardship Council (FSC). BMW Group jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który już teraz stosuje w samochodach produkcyjnych opony produkowane wyłącznie przez Pirelli z certyfikowanego kauczuku naturalnego i drewnopochodnego włókna wiskozowego.

Dynamika jazdy, wysoka przydatność do długich dystansów.

BMW iX5 Hydrogen łączy technologię ogniw paliwowych z napędem BMW eDrive piątej generacji. Jego układ napędowy wykorzystuje wodór jako nośnik energii i przetwarza go na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Daje to moc elektryczną do 125 kW (170 KM), a jedyną emisją jest para wodna. Taka moc napędu umożliwia również na długich dystansach ciągłą jazdę z dużą prędkością. Silnik elektryczny pochodzi z piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w BMW iX. W fazach jazdy bez gazu i w fazach hamowania pełni funkcję generatora, który dostarcza energię do akumulatora. Energia magazynowana w akumulatorze wykorzystywana jest podczas szczególnie sportowych manewrów. Moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM), co zapewnia typowe dla marki wrażenia z jazdy.

Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Razem mieści się w nich prawie sześć kilogramów wodoru. — Napełnianie zbiorników wodoru trwa od trzech do czterech minut, dzięki czemu BMW iX5 Hydrogen bez ograniczeń nadaje się do długich tras z zaledwie kilkoma krótkimi postojami — wyjaśnia Jürgen Guldner.

Wodór jako część światowych działań na rzecz mobilności bez CO2.

Według raportu IEA (Międzynarodowej Agencji Energii) wodór oferuje znaczny potencjał jako nośnik energii przyszłości w ramach globalnych działań na rzecz transformacji energetycznej. Ze względu na możliwość magazynowania i transportu wodór może być wykorzystywany w wielu różnych zastosowaniach. W związku z tym wiele krajów uprzemysłowionych realizuje strategie wodorowe i wspiera je planami oraz konkretnymi projektami. W sektorze transportu wodór może stać się kolejną opcją technologiczną, obok mobilności opartej na akumulatorach elektrycznych, którą w perspektywie długoterminowej będzie można wykorzystać do zapewnienia zrównoważonej mobilności indywidualnej. Oprócz dostatecznej i konkurencyjnej produkcji wodoru z ekologicznej energii elektrycznej warunkiem jest przede wszystkim rozbudowa odpowiedniej infrastruktury do tankowania, która jest już intensywnie realizowana w wielu krajach.

BMW Group wspiera działania promujące innowacje w Niemczech i Europie, które służą budowaniu gospodarki wodorowej i napędzaniu produkcji ekologicznego wodoru. Należą do nich w szczególności duże projekty wodorowe zgrupowane w IPCEI (Important Projects of Common European Interest). Inicjatywa Unii Europejskiej, która w Niemczech finansowana jest przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Federalne Ministerstwo Transportu, obejmuje swoimi projektami cały łańcuch wartości – od produkcji i transportu wodoru po zastosowania w przemyśle.