Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował zupełnie nowy samochód. Navara EnGuard Concept to wytrzymały i masywny terenowy pick-up.
Koncepcyjny pojazd został zaprojektowany jako pojazd ratujący życie w najbardziej nieprzyjaznych i ekstremalnych warunkach.
Zobacz także:
Stworzona na bazie Nissana Navara Tekna z podwójną kabiną — aktualnym Międzynarodowym Pick-upie Roku — koncepcyjna Navara EnGuard charakteryzuje się wieloma specjalnie zaprojektowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz podwyższonymi osiągami. Samochód jest wyposażony w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych i przy usuwaniu skutków katastrof, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.
EnGuard Concept – jak każda Navara – jest dynamicznym, pełnym inteligentnych rozwiązań samochodem o znakomitych parametrach terenowych i bogatym wyposażeniu standardowym, między innymi w systemy ułatwiające panowanie nad pojazdem. Taką rolę spełnia na przykład pionierski system kamer 360°.
Nissan Navara EnGuard Concept nadaje się świetnie jako auto dla ratowników. Liczne modyfikacje zmieniły standardowego pick-upa Navara w mobilną platformę ratującą życie. Zawieszenie podniesiono o 50 mm. Dzięki większemu prześwitowi samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne okolice. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio 80 i 94 mm, do 1620 mm w obu przypadkach, poprawiając stabilność pojazdu w nierównym terenie. Standardowe 18‑calowe felgi ze stopów metali lekkich zastąpiono nowymi obręczami 16‑calowymi z imponującymi terenowymi oponami o rozmiarze 285/75/R16 w celu zapewnienia doskonałej przyczepności.
Najbardziej oczywistą zmianą w stosunku do standardowego Nissana Navara są błotniki pojazdu — na przednie i tylne nadkola założono specjalnie zaprojektowane nakładki poszerzające. Pomiędzy nimi zamontowano nowe stopnie boczne z poprawiającym przyczepność gumowym pasem na górnej powierzchni. Wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza, aby zwiększyć zdolność brodzenia pojazdu.
W tylnej burcie zastosowano nową wyprofilowaną wykładzinę. Zamontowano w niej także trzecie światło hamowania, przeniesione z przedziału pasażerskiego. Sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch łatwo dostępnych wysuwanych platformach. Są one wykonane z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego i wysuwają się z samochodu na 800 mm.
Płytsza górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, taki jak krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza i węższa — zajmuje tylko środkową część, jedną trzecią szerokości skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept. Służy ona do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe.
Po bokach dolnej platformy, przy prawej i lewej burcie skrzyni ładunkowej, umieszczono dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe. Działają one cały czas w trybie ładowania, pobierając energię generowaną przez silnik wysokoprężny pojazdu. Dzięki temu są zawsze gotowe do użycia, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych Nissan, zamkniętych w odpornej na warunki atmosferycznej aluminiowej obudowie.
W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, gdyż zostały specjalnie zaprojektowane jako skuteczna alternatywa dla zasilanego benzyną agregatu prądotwórczego. Zerowa emisja i brak palnego paliwa umożliwia korzystanie z akumulatorów także w zamkniętych przestrzeniach, takich jak budynki czy jaskinie.
Zastosowano dwa gniazda wejściowe (ładowania): 220 V AC oraz złącze do paneli słonecznych. Energię można pobierać przez pięć gniazd wyjściowych: dwa gniazda 220 V AC i trzy porty USB.
Latający dron z kamerą przesyłającą obraz do pojazdu
Przy lewej i prawej górnej krawędzi skrzyni ładunkowej modelu umieszczono wysuwane schowki z elektrycznym napędem. Schowek od strony kierowcy mieści przenośną apteczkę pierwszej pomocy do opatrywania mniej groźnych zranień oraz przenośny defibrylator. Od strony pasażera zamontowano ekran HD o przekątnej 20,5 cala, na którym na żywo wyświetlany jest obraz z kamery drona.
Sam dron to najnowocześniejszy model DJI Phantom 4 z maksymalnym pułapem lotu 6000 metrów. Urządzenie ważące zaledwie 1380 gramów może latać z prędkością do 20 metrów na sekundę przez prawie 30 minut. Kamera o rozdzielczości 12,4 megapiksela, umieszczona w trzyosiowym stabilizatorze na spodzie drona, może rejestrować obraz wideo i zdjęcia. Dron jest przewożony w dolnym schowku skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept.
Tuż przy wysuwanych schowkach znajdują się gniazda zasilające, po dwa z każdej strony skrzyni ładunkowej. Gniazda są osłonięte indywidualnymi aluminiowymi klapkami. Po każdej stronie pojazdu jest gniazdo wejściowe i wyjściowe. Wzdłuż bocznych burt skrzyni ładunkowej poprowadzono wpuszczoną prowadnicę z anodyzowanego metalu. Dwa kolejne schowki są zintegrowane z nową konstrukcją przeciwkapotażową zamontowaną za słupkami C.
Specjalne oświetlenie zewnętrzne i wyciągarka
Przedział pasażerski ma całkowicie przeprojektowaną linię dachu. Zamontowano na nim mocny, 360‑stopniowy diodowy zestaw oświetleniowy z niebieskimi lampami stroboskopowymi w czterech narożnikach. Z czterech stron zestawu znajdują się również białe światła LED. Światła stroboskopowe zamontowano również w górnej części wszystkich czterech błotników, a także w przeprojektowanych oprawach przednich reflektorów przeciwmgłowych i pod kloszami tylnych lamp zespolonych. Dodatkowe światła błyskowe pozostają praktycznie niewidoczne, dopóki nie zostaną zapalone.
Kolejną modyfikacją jest mocna wyciągarka w przeprojektowanym przednim zderzaku. Pełnowymiarowe koło zapasowe zamontowano pod skrzynią ładunkową. Samochód jest również wyposażony w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 3500 kg. Nadwozie ma jasnoszary kolor, a takie elementy, jak boczne stopnie, felgi, gniazda zasilania i zaczep wyciągarki zaznaczono fluorescencyjną zielenią.
Kolorystyka wnętrza również ma związek z ratunkową funkcją pojazdu. Na przykład kieszenie w drzwiach mają fluorescencyjną podstawę, aby łatwiej je było zauważyć oraz zidentyfikować ich zawartość. Przeprojektowane fotele mają wytrzymałą tapicerkę z tkaniny SuperFabric z wyraźnym motywem „zbroi”, a białe odblaskowe szwy ułatwiają dostrzeżenie ich konturów w ciemności.
Navara EnGuard Concept jest oparta na najbogatszej wersji Tekna. Użyteczny wydaje się system kamer 360°, który umożliwia wyświetlenie obrazu z góry, obejmującego pojazd i jego najbliższe otoczenie na ekranie w desce rozdzielczej. To narzędzie dla ekipy ratowniczej przedzierającej się przez trudny teren bez opóźnień wynikających z konieczności wysiadania z samochodu w poszukiwaniu ewentualnych przeszkód blokujących przejazd.
W wersji EnGuard Concept zastosowano nowe, w pełni regulowane wzmocnione zawieszenie z nylonowymi tulejami o podwyższonej wytrzymałości w celu dalszej poprawy sprawności terenowej pojazdu. Nowe są również hamulce z czterema zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm przy wszystkich czterech kołach. Nie zmienił się natomiast silnik. W koncepcyjnym modelu zastosowano 190-konnego diesla o pojemności 2,3 litra, z dwiema turbosprężarkami, siedmiobiegową automatyczną przekładnię i dołączany napęd 4WD.
Nissan Navara EnGuard Concept oraz przenośny zespół akumulatorowy zostały opracowane przez Nissan Design Europe (NDE) w Londynie.
Wymiary pojazdu: długość – 5330 mm, szerokość (z lusterkami) – 2085 mm, wysokość – 1840 mm.
Nissan ogłosił na targach motoryzacyjnych w Hanowerze, że od października elektryczny e-NV200 będzie objęty nową gwarancją producenta przez 5 lat / 100 000 km.