Podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze, Solaris zaprezentował dwa pojazdy wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne oraz opony od Continental.
Jednym z pojazdów był wyróżniony tytułem „Najlepszy autobus roku 2017” („Bus of the Year 2017”) – model Urbino 12 electric.
Zobacz także:
Wyróżniony tytułem „Bus of the Year 2017” i zaprezentowany podczas Targów IAA – Solaris Urbino 12 electric – nowej generacji niskopodłogowy autobus o długości 12 metrów i 30 miejscach siedzących, wyróżniają m.in. baterie o pojemności 240 kWh oraz dwa systemy ładowania.
Na uwagę zasługuje także szereg rozwiązań Continental, które zastosowano w nagrodzonym Urbino. Jest wśród nich trzecia generacja opon Conti Urban HA3 M+S zaprojektowana tak, by spełniać wymagające warunki komunikacji miejskiej. Zamontowane w pojeździe ogumienie w rozmiarze 275/70R22.5 150/145J ma odporne i wytrzymałe ściany boczne, które skutecznie chronią je przed uszkodzeniami np. w wyniku najechania na krawężnik, a także zapewniają dłuższy, nawet o 20 proc. przebieg, w porównaniu do opon poprzedniej generacji.
Te cechy są szczególnie istotne zarówno z perspektywy zapewnienia pasażerom wysokiego komfortu, jak i bezpieczeństwa podróżowania. Wśród innych rozwiązań Continental zastosowanych w Urbino 12 są: przedni panel FAP, nowy wyświetlacz MultiViu Professional 12 oraz system KIBES 32.
System elektroniki pokładowej trzeciej generacji – KIBES 32 (sieć multipleksowa wraz z komputerem centralnym ZR 32), ma na celu optymalizację okablowania i sposobu dystrybucji energii elektrycznej. W tej chwili komputer ZR32A będący jądrem systemu pracuje w oparciu o dwa procesory działające niezależnie i odpowiadające za swoje zadania – poszczególnie za komunikację i przetwarzanie aplikacji.
Wnętrze „serca” systemu Kibes 32 stanowią dwa procesory 32 bit (RISC), które obsługują 6 różnych protokołów CAN. Jego wewnętrzna diagnostyka i zgodność z protokołem SAE J1708/J1587 to kolejne z wielu atutów. Jego konstrukcja pozwala na swobodne programowanie poprze K-Line.
Korzystając z możliwości podłączenia 6 protokołów CAN możemy podłączyć do komputera centralnego ZR32A do 16 multiplekserów, wszystkie urządzenia komunikujące się po Powertrain CAN (PCAN), urządzenia otoczenia poprzez Instrumental CAN (ICAN) czy urządzenia obsługujące zabudowę poprzez Body CAN. Efektem tego jest oszczędność energii poprzez ograniczenie połączeń wiązek elektrycznych, a co za tym idzie, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu i masy pojazdu oraz redukcja zużycia paliwa.
Opony pod kontrolą
Drugi autobus pokazany podczas Targów IAA Continental wyposażył nie tylko w trzecią generację opon Conti Urban HA3 M+S w rozmiarze 275/70R22.5 150/145J, ale również w ContiPressureCheck – kompleksowy system bezpośredniego pomiaru ciśnienia i temperatury montowany wewnątrz opony. Czujnik przesyła dane do centralnego odbiornika (elektronicznego modułu sterującego – ECU). Moduł ten przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlacz w kabinie – co pozwala kierowcy w pełni (a co najważniejsze
w czasie rzeczywistym) kontrolować stan ogumienia na wszystkich osiach.
Tak dokładny monitoring pozwala zapobiegać przedwczesnemu zużyciu opon i zmniejszać ryzyko awarii ogumienia, np. pozwala uniknąć wystrzału opony czy separacji warstw opasania bieżnika. Takie prewencyjne podejście do zarządzania ogumieniem w autobusach, z wykorzystaniem ContiPressureCheck pozwala generować realne oszczędności – prawidłowe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a tym samym zmniejsza zużycie paliwa. Natomiast bieżąca kontrola opóźnia niszczenie się opon i pozwala zaoszczędzić czas na nieplanowane wymiany opon.
Wszystkie rozwiązania oraz inteligentne technologie Continental wykorzystane w autobusach Solaris zaprezentowanych podczas IAA, pozwalają każdego dnia czuwać nad jakością i bezpieczeństwem transportu i są strategicznym kierunkiem rozwoju Continental. Autobusy miejskie Solaris z rozwiązaniami od Continental, to także dowód na zacieśnianie współpracy pomiędzy firmami.