IAA 2018: IVECO – OFERTA NAPĘDÓW EKLEKTYCZNYCH, CNG ORAZ LNG

ivecos_NP_1

Podczas zakończonych 69. Targów Samochodów Użytkowych IAA 2018 w Hanowerze, Iveco zaprezentowało pełną ofertę swoich pojazdów użytkowych z alternatywnym napędem wolnym od silników Diesla.

Producent był również gospodarzem okrągłego stołu pod hasłem „The energy transition towards a sustainable future” („Transformacja energetyczna dla zrównoważonej przyszłości”) oraz warsztatów z udziałem ekspertów branżowych, klientów i partnerów technicznych.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

ECO


 

– Iveco jest pierwszym producentem w historii IAA, na którego stoisku nie ma silników Diesla — ani w samych pojazdach ani w ich zabudowie. W branży transportowej zachodzą zmiany, presja na silniki Diesla rośnie, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Naszą ekspozycją komunikujemy, że oferta pojazdów Iveco z napędem elektrycznym, CNG i LNG jest dostępna już dziś i stanowi realną alternatywę dla pojazdów z silnikami Diesla we wszystkich zadaniach transportowych – mówił Pierre Lahutte, prezes marki Iveco.

ivecos_NP_2

Na konferencji prasowej wypowiadali się także przedstawiciele firmy Shell obecnej na stoisku Iveco. Firma ta również jest przekonana, że ograniczenie emisji związków węgla w sektorze transportowym wymaga wprowadzenia alternatywnych paliw i technologii. Shell pokazało stację tankowania CNG/ LNG oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych, promując w ten sposób rozbudowę sieci stacji ładowania akumulatorów i tankowania gazu w Niemczech.

Ekspozycja Iveco na targach IAA 2018 odzwierciedlała podejście firmy do zrównoważonego transportu, zgodnie z którym struktura źródeł energii powinna być dopasowana do wymagań różnych zadań transportowych. Zdaniem firmy napęd elektryczny ma do spełnienia ważną rolę, zwłaszcza w wysokowartościowych zadaniach transportowych, takich jak przewóz pasażerów — w szczególności z niską prędkością, przy niskim zużyciu energii, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania i ruszania w centrach miast.

Drugim kluczowym źródłem energii jest gaz ziemny, który stanowi dojrzałe rozwiązanie dla transportu ludzi i towarów. Na ekspozycji oraz w trakcie warsztatów Iveco podkreśla istotne środowiskowe zalety gazu ziemnego, którego stosowanie pozwala na znaczną redukcję emisji najpopularniejszych zanieczyszczeń: 90 proc. w przypadku NO2, 99 proc. w przypadku cząstek stałych oraz 10 proc. w przypadku CO2 — lub nawet 95 proc., jeżeli gaz ziemny zostanie zastąpiony biometanem.

ivecos_NP_4

Gospodarka o obiegu zamkniętym oparta na wywarzaniu energii z odpadów organicznych lub rolnych jest możliwa właśnie dzięki biometanowi. Gaz ten pozyskuje się w reaktorach przetwarzających odpady organiczne, z których powstaje metan oraz nawóz. Surowiec pochodzi z odpadów gromadzonych selektywnie, odpadów zielonych, odpadów z placówek gastronomicznych oraz z odpadów komunalnych. Biometan można wytwarzać także w komorach fermentacyjnych w gospodarstwach rolnych z surowca pochodzenia roślinnego oraz z odpadów powstających przy produkcji rolnej.

W procesie fermentacji powstaje również bogata w składniki odżywcze masa, którą można wykorzystać jako naturalny nawóz, oddając te składniki do ziemi. Gospodarka o obiegu zamkniętym polega zatem nie tylko na ograniczaniu emisji CO2 w całym cyklu od pozyskania energii do jej zużycia, ale także na wiązaniu związków węgla w gruncie, zmniejszaniu ilości CO2 w powietrzu oraz osiąganiu ujemnego bilansu węglowego.

Miasto Lille eksploatuje autobusy Iveco CNG napędzane biogazem z odpadów komunalnych.

ivecos_NP_5

Obecność Iveco na wystawie służyła promowaniu stosowania technologii zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Oprócz samej ekspozycji pojazdów oraz różnych wydarzeń towarzyszących firma urządziła także strefę edukacyjną z tablicami informacyjnymi i materiałami wideo poświęconymi czterem głównym tematom: „Gaz i biogaz — rozwiązanie w zakresie zrównoważonego transportu dziś i jutro”, „Nasz wkład w ograniczanie emisji CO2”, „Zrównoważone rozwiązania w zarządzaniu flotą” (we współpracy z partnerem technologicznym Michelin) oraz „Całkowity koszt posiadania, efektywność i produktywność”.

Iveco na IAA

W sekcji miejskiego transportu publicznego firma prezentowała rozwiązania elektryczne: bezemisyjnego Daily Electric Minibus z rodziny zrównoważonych modeli Daily Blue Power uhonorowanej tytułem „Międzynarodowego vana roku 2018” — samochód oferujący rozwiązanie na ostatnim odcinku transportu ludzi, czyli między przystankami w centrum miasta; w pełni elektryczny autobus miejski Heuliez Bus GX ELEC z najnowocześniejszą technologią akumulatorową; oraz najnowszą generację autobusu Iveco Bus Crealis In- Motion- Charging, który może pobierać energię z sieci trakcyjnej lub z pokładowych akumulatorów — pojazd ten zdobył tytuł „Zrównoważonego autobusu roku 2019” w kategorii autobusów miejskich oraz nagrodę za innowacyjność w energetyczno- ekologicznej kategorii Move Green na Europejskiej Wystawie Mobilności 2018 w Paryżu.

W sekcji podmiejskiego transportu publicznego można było obejrzeć rozwiązania oparte na gazie CNG, reprezentowane przez „Zrównoważony autobus roku 2018” Iveco Bus Crossway Low Entry Natural Power, wyróżniający się zbiornikami zamontowanymi w dachu pojazdu oraz zasięgiem do 600 kilometrów.

iveco-np-7

W sekcji miejskiego i podmiejskiego transportu towarów Iveco prezentuje różne wersje Daily Natural Power ze wspomnianej już rodziny Daily Blue Power. Cztery z nich są wyposażone w niespotykaną w tej klasie pojazdów przekładnię Hi Matic. Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy z 3 litrowym silnikiem CNG i 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

Obecne na targach były: wersja podwozia z zabudową chłodniczą Lecapitaine dla firmy wyznającej samochody- chłodnie Petit Forestier; 7 tonowa wersja podwozia z platformą Junge z bocznymi kurtynami; podwozie wyposażone przez firmę Fassi w dźwig oraz naczepa z funkcją wywrotki firmy Maxicargo dla Ville de Paris; furgon z chłodnią głębokiego mrożenia Kerstner w barwach limitowanej edycji na 40 lecie modelu oraz furgon do przewozu przesyłek kurierskich przygotowany przez firmę Spier.

W sekcji transportu miejskiego i regionalnego można zapoznać się z technologią CNG, która pozwala pogodzić wymagania w zakresie efektywnego transportu na dłuższych dystansach i specyfiki dostaw w centrach miast. IVECO prezentowała dwa pojazdy Eurocargo dla służb komunalnych. Obydwa egzemplarze są napędzane gazem CNG i już teraz, z rocznym wyprzedzeniem, spełniają wymagania normy emisji spalin Euro VI D. Jeden z pojazdów jest wyposażony w trójstronną wywrotkę Meiller.

Drugi pojazd to efekt współpracy Iveco z partnerem technologicznym, której celem było ograniczenie emisji zarówno z napędu, jak i z zabudowy. Na podwoziu samochodu zamontowano zamiatarkę firmy Johnston Engineering, a silnik zasilany CNG współpracuje z hydrostatyczną przekładnią, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami montowanymi na podwoziu ciężarówek.

ivecos_NP_3

Firma Iveco nawiązała również współpracę z Carrier Transicold, której efektem jest pionierski pojazd w branży: nowy 400 konny Stralis NP podwozie wyposażony w zabudowę Frappa i technologię CNG Carrier Supra. Jest to w 100 proc. samochód ciężarowy z zabudową chłodniczą zasilany gazem ziemnym.

W prezentowanym modelu zarówno pojazd, jak i agregat chłodniczy napędzany jest silnikami spalającymi stechiometryczną mieszankę gazu ziemnego z trójdrożnymi katalizatorami spalin. Pozwala to uzyskać wyjątkowo niskie wartość emisji NO2 (-90 proc. w porównaniu z dieslem) i cząstek stałych (-99 proc.), znacznie poniżej limitów określonych w przepisach. W przypadku eksploatacji z użyciem biometanu emisja CO2 jest niższa aż o 95 proc.

W transporcie długodystansowym Iveco stawia na technologię LNG. – dzięki modelowi Stralis NP. Na szczególną uwagę zasługuje wersja Stralis NP 460, która w grudniu zeszłego roku została nagrodzona tytułem „Samochodu ciężarowego roku o niskiej emisji związków węgla” w Wielkiej Brytanii. Iveco prezentuje w tym obszarze ciągniki siodłowe, również w wersji Low Tractor, oraz pojazdy typu podwozie do zabudowy również z kabinami typu AD.

Kolejną nowością w tym sektorze jest zaprojektowany wspólnie z ważnym partnerem unikatowy 400 konny Stralis X-Way Natural Power z elektryczną betonomieszarką CIFA. Samochód jest napędzany sprężonym biometanem, a hybrydowa betonomieszarka z funkcją ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego została opracowana przez firmę CIFA. „Gruszkę” z betonem w ruch wprawia silnik elektryczny pobierający energię z akumulatora litowego. Samochód jest też wyposażony w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.

Kolejne modele Stralis NP obecne na stoisku to pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem LNG o mocy 460 KM z systemem wymiennego nadwozia opracowanym przez firmy SDG/ Spier na potrzeby wypożyczalni Fraikin, pierwszy ciągnik 6×2 LNG o zasięgu 750 kilometrów, ciągnik 4×2 LNG o zasięgu 1600 kilometrów oraz ciągnik niskopodwoziowy w wersji LNG o zasięgu 1150 kilometrów.