Firma Hyundai Motor Company ujawniła szczegóły dotyczące ekstremalnych zimowych testów modelu IONIQ 5 N.
Pierwszy sportowy, seryjnie produkowany i w pełni elektryczny samochód marki N przechodzi ekstremalne próby na poligonie testowym Hyundai Mobis, w Arjeplog w Szwecji.
Zobacz także:
MINI: W PEŁNI ELEKTRYCZNY COUNTRYMAN NOWEJ GENERACJI
Biorąc pod uwagę położenie w pobliżu koła podbiegunowego, teren testowy Hyundai Mobis w Arjeplog oferuje wszystko, czego potrzebuje producent samochodów do kompleksowych testów zimowych. Są to chociażby oblodzone nawierzchnie o niskim współczynniku przyczepności i ujemne temperatury, nawet do -30°C (-22 st. °F). Dzięki temu inżynierowie Hyundaia N mogą testować nowe modele, takie jak IONIQ 5 N, w najbardziej ekstremalnych warunkach, aby osiągnąć równowagę między responsywnym charakterem samochodu oferującego „frajdę z jazdy”, a jego zdolnością do bezpiecznej i przewidywalnej pracy w mroźnych warunkach.
W przypadku IONIQ 5 N, Hyundai Motor połączył globalną platformę modułową dla aut elektrycznych (E-GMP) z technologiami i doświadczeniem marki N, wyniesionymi ze sportów motorowych. Pozwoliło to podnieść poprzeczkę w zakresie opracowania elektrycznego samochodu sportowego i przygotować grunt pod model, który stanie się idealnym wyborem dla fanów dynamicznej jazdy, w każdych warunkach, przez cały rok.
Nasze modele N są testowane na łukach toru Nürburgring, ale również szlifowane na ostrych zakrętach i oblodzonej nawierzchni naszego toru doświadczalnego w Arjeplog, dzięki czemu zapewniają maksymalne osiągi w najbardziej ekstremalnych warunkach zimowych. Jesteśmy dumni mogąc wykazać, że IONIQ 5 N doskonale spełnia nasze szerokie kryteria wydajności, zapewniając sukces marki N jako nasz pierwszy seryjny model N z napędem elektrycznym powiedział Till Wartenberg Wiceprezes działu N Brand Management & Motorsport w Hyundai Motor Company
Inspirowane sportami motorowymi 3 filary osiągów marki N — „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy” — od dawna mają zastosowanie w strategii elektryfikacji. W 2015 roku marka N przedstawiła swoją wizję zrównoważonej przyszłości dla następnej generacji entuzjastów dynamicznej jazdy, prezentując N 2025 Vision Gran Turismo. Strategia elektryfikacji N rozpoczęła się od prototypu RM20e i samochodu wyścigowego Veloster N ETCR. W zeszłym roku marka N wprowadziła RN22e, tak zwane „laboratorium na kołach” zaprojektowane w celu testowania rozwiązań marki N w zakresie elektryfikacji i przeszczepienia ich do IONIQ 5 N, pierwszego seryjnego auta elektrycznego marki N, które ma zostać wprowadzony na rynek jeszcze w tym roku.
Naszą elektryfikację zapoczątkował sprawdzony w wyścigach Veloster N ETCR, a my staraliśmy się połączyć technologię sportów motorowych z autem drogowym, za pomocą RN22e. Teraz nadszedł czas, aby spełnić wszystkie te obietnice dla naszych ukochanych klientów i jestem pewien, że IONIQ 5 N będzie w stanie to zrobić. Udało nam się potwierdzić, że IONIQ 5 N zapewnia radość z jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach, w Arjeplog, w Szwecji – powiedział Albert Biermann Wykonawczy Doradca techniczny Hyundai Motor Group
Inżynierowie marki N zoptymalizowali dwusilnikową architekturę E-GMP modelu IONIQ 5 pod kątem wysokich osiągów w każdych warunkach jazdy – nawet na zamarzniętych jeziorach Arjeplog – wykorzystując know-how w zakresie możliwości napędu na cztery koła, zademonstrowanych przez rajdowego Hyundaia i20 N WRC Rally 1.
IONIQ 5 N będzie pierwszym seryjnym pojazdem marki N z napędem na wszystkie koła (AWD). Historia N z takim napędem rozpoczęła się w 2015 roku od początku zmagań w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). W ciągu ośmiu lat udziału w WRC, Hyundai zdobył liczne wyróżnienia, w tym dwa tytuły mistrza świata.
Zdolność IONIQ 5 N do pokonywania zakrętów jest dodatkowo wzmocniona przez system N Drift Optimizer, który integruje rozkład momentu obrotowego między przednimi i tylnymi kołami, a także sztywność zawieszenia, odpowiedni układ kierowniczy oraz system e-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) w celu stworzenia trybu jazdy przeznaczonego do driftu. Pomaga on kierowcom na każdym poziomie umiejętności czerpać radość z jazdy w poślizgach i został zaprojektowany ze szczególną troską o kierowców, którzy po raz pierwszy rozpoczynają przygodę z driftowaniem.
Dzięki e-LSD, specjalnie dostrojonemu do IONIQ 5 N, elektroniczna jednostka sterująca monitoruje sygnały z czujników kół, aby dokładnie określić, kiedy dane koło wymaga dodatkowego momentu obrotowego, aby poprawić ogólną przyczepność pojazdu. Oznacza to, że e-LSD poprawia prowadzenie podczas pokonywania zakrętów i szybkiej jazdy na torze wyścigowym, a także w niesprzyjających warunkach jazdy, takich jak lód i głęboki śnieg. e-LSD zaprojektowany specjalnie dla IONIQ 5 N zapewnia szybszą reakcję i większą precyzję, co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę szybsze generowanie momentu obrotowego przez pojazdy elektryczne, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.
Ponadto IONIQ 5 N wykorzystuje funkcję rozdziału momentu obrotowego, która jest zoptymalizowana pod kątem różnych trybów jazdy, umożliwiając kierowcy wybór poziomu momentu obrotowego zarówno dla przednich, jak i tylnych kół. Rozwiązania N Torque Distribution i e-LSD współpracują ze sobą, aby rozdzielać moc na wszystkie koła w różnym stosunku i są specjalnie zaprojektowane, aby szybko reagować na natychmiastowe i płynne dostarczanie siły napędowej, tak charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych — nawet w warunkach ekstremalnie niskiej przyczepności, jakie panują na torze w Arjeplog.
W związku z zimowymi testami, marka N wypuściła film „Hyundai N | IONIQ 5 N – Odcinek 1” przedstawiający charakterystykę pokonywania zakrętów przez model IONIQ 5 N. Wideo przedstawia, jak nowy IONIQ 5 N driftuje lusterko w lusterko z wyczynowym Hyundaiem i20 N WRC Rally 1. Scena rozgrywa się w „niebieskiej godzinie” symbolizującej początek nowej ery dla marki N, która ewoluuje w kierunku zelektryfikowanej ery.