Od początku maja trwają testy i20 R5 nowej generacji, który pod koniec zeszłego miesiąca pod Turynem zaliczył udane jazdy próbne na asfalcie.
Tym razem ekipa testująca z działu Hyundai Motorsport Customer Racing, odpowiedzialnego za konstruowanie klienckiego samochodu rajdowego, przeprowadziła pięciodniowe jazdy próbne na Sardynii – zarówno na asfalcie, jak i na szutrze.
Zobacz także:
Po zakończeniu jazd w górach Piemontu w połowie kwietnia, i20 R5 nowej generacji wraz z ekipą został przewieziony bezpośrednio na Sardynię. Ambitny program zakładał dwa dni jazd na asfalcie, a następnie trzy dni na wymagających drogach szutrowych. Główny kierowca testowy Kevin Abbring i jego pilot Seb Marshall testowali działanie nowych elementów szutrowej specyfikacji zawieszenia, wykorzystując doświadczenia zebrane przez Hyundai Motorsport podczas odbywających się na wyspie rajdów WRC.
W czasie, gdy testerzy kontynuują próby na różnych nawierzchniach i trasach, w siedzibie zespołu projekt wchodzi w nową fazę, którą jest przygotowanie drugiego egzemplarza podwozia i20 R5 nowej generacji w związku z zaplanowaną na lato datą homologacji. Mając drugi egzemplarz, ekipa będzie mogła wykorzystać informacje uzyskane w poprzednich testach i kontynuować prace nad specyfikacją asfaltową, która będzie testowana w najbliższych miesiącach.
Założony we wrześniu ubiegłego roku dział Hyundai Motorsport Customer Racing kierowany jest z siedziby firmy w Alzenau w Niemczech, podobnie jak fabryczny zespół WRC. Dział Customer Racing zebrał grupę ludzi mających wieloletnie doświadczenie w projektowaniu, konstruowaniu i dostarczaniu samochodów rajdowych dla klientów.
Nowy i20 R5 wywodzi się z tego samego, pięciodrzwiowego samochodu, który odniósł zwycięstwo w zaliczanym do klasyfikacji WRC Rajdzie Argentyny. R5 ma turbodoładowany silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem, wyposażony w ogranicznik dopływu powietrza 32 mm, współpracujący z pięciobiegową, sekwencyjną skrzynią biegów zgodnie z wymogami tej kategorii.
Po ostatnim, ósmym dniu testów, ekipa z działu Customer Racing wróciła do Alzenau. Testy będą jednak kontynuowane, z jeszcze większą intensywnością, zarówno na asfalcie, jak i na szutrze, zanim specyfikacja samochodu zostanie zatwierdzona przed jego pierwszymi startami w zawodach.
– Osiem dni testów w ciągu dwóch tygodni było katorgą dla wszystkich, także dla samochodu. Wiedzieliśmy jednak, że musimy tego dokonać, mając na uwadze napięty harmonogram prac konstrukcyjnych. i20 R5 nowej generacji musi być równie mocny na asfalcie, jak i na szutrze, więc w pewnych dziedzinach opracowujemy dwie specyfikacje naraz, ale przy użyciu tego samego samochodu. Gdy dostaniemy drugie auto, będzie nam łatwiej – jeden egzemplarz przeznaczymy wówczas głównie do jazd próbnych na asfalcie, a drugi na szutrze. Dzięki temu będziemy mogli zintensyfikować testy w ostatnich miesiącach przed wyznaczoną na lato datą homologacji, aby sfinalizować specyfikację, którą otrzymają nasi klienci – powiedział Andrea Adamo, Kierownik działu Hyundai Motorsport Customer Racing.
Pod koniec miesiąca Kevin Abbring i Seb Marshall zadebiutują w tegorocznych mistrzostwach WRC, startując w Rajdzie Portugalii 2016 w barwach Hyundai Mobis World Rally Team. Następnie wrócą na testy i prace konstrukcyjne w dziale Customer Racing przed zbliżającą się homologacją i20 R5 nowej generacji.