STARIA, największy model w europejskiej ofercie Hyundai, jest już dostępny w Polskiej ofercie koreańskiego producenta.
Model ma aż 525 centymetrów długości i komfortowo przewiezie 7 lub nawet 9 osób wraz z bagażami. Reprezentuje segment dużych vanów, którego możliwości przewozowe są w stanie zawstydzić nawet flagowe SUV-y.
Zobacz relacje:
KNM 2024: NOWY FORD CAPRI ZAPREZENTOWANY PO RAZ PIERWSZY W POLSCE
VAN-y – gatunek poszukiwany, ale coraz rzadszy
W ostatnich latach segment VAN-ów i minivanów bardzo się skurczył. Ma to związek z faktem, że klienci coraz częściej wybierali SUV-y. Tymczasem możliwości przewozowe vanów są bezkonkurencyjne. Oto kilka liczb. STARIA jest o 42 cm dłuższa niż flagowy SUV w europejskiej ofercie – SANTA FE. Mało? Jest o 25 cm dłuższa od flagowego SUV-a Hyundaia w ofercie amerykańskiej, czyli modelu PALISADE. STARIA ma długość porównywalną z samochodami dostawczymi. Z tym, że jej wyposażenie i charakter jest jak najbardziej osobowe. W wersji siedmioosobowej przypomina kabinę klasy biznes.
Na rynku jest wprawdzie kilka luksusowo wykończonych vanów, ale od spoglądania w ich cenniki może zakręcić się głowie. Tymczasem cennik STARII stoi dwiema nogami na ziemi. Oto liczby.
Wersja 9 osobowa już od 199 900 zł
Bazowa wersja modelu STARIA nazywa się SMART. Na jej pokładzie znajduje się wiele udogodnień, za które konkurencja każe sobie dopłacać – niekiedy całkiem słono. Podstawową kwestią dużych VAN-ów jest wydajny system klimatyzacyjny całej przestrzeni pasażerskiej. We flagowym vanie Hyundaia standardem jest klimatyzacja trzystrefowa z nawiewami na drugi i trzeci rząd siedzeń. Zajmowanie miejsc jest wygodne, ponieważ STARIA ma przesuwane drzwi – zarówno z lewej, jak i prawej strony. W każdej wersji, oprócz bazowej SMART, są one przesuwane elektrycznie. Standardem są także mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach, inteligentny tempomat i bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. Podgrzewane przednie fotele i kierownica – również nie wymagają dopłat. Podobnie jak wybieranie trybów jazdy, łopatki przy kierownicy, kierownica obszywana skórą.
Wyposażenie wersji SMART obejmuje także światła LED z charakterystyczna listwą świetlną pomiędzy reflektorami, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Indukcyjna ładowarka, systemy CarPlay i Android Auto, system telematyczny Hyundaia BluLink, nawigacja z ekranem 10,25”. W zakresie wyposażenia podstawowego STARIA zawiesiła poprzeczkę swojej konkurencji naprawdę wysoko. A teraz spójrzmy, co czeka nas za niewielką dopłatą?
Wersja SMART BUSINESS i SMART VIP
Obydwie te wersje są wyposażone w 9 miejsc, z czego fotele środkowego i tylnego rzędu można łatwo złożyć w pół. Pojemność bagażnika można zmieniać przesuwając siedzenia środkowego i tylnego rzędu. Wynosi ona od 831 do 1303 litrów – i to licząc do linii okien. W odmianie SMART BUSINESS pojawia się elektryczne sterowanie drzwiami bocznymi (prawa i lewa strona) oraz elektrycznie otwierana klapa bagażnika. W tej wersji samochód oferowany jest z osiemnastocalowymi obręczami kół (wersja bazowa ma 17’’) oraz przesuwane szyby boczne tylnych drzwi. W pakiecie SMART VIP otrzymamy dodatkowo system kamer 360°, asystenta jazdy autostradowej (HDA), system wyświetlający widok z martwego pola (BVM) i podgląd na ekranie nawigacji na tylne siedzenia. Najważniejszą zmianą optyczną we wnętrzu jest tapicerka skórzana: ciemna lub jasna. W tym pakiecie przednie fotele są wentylowane. Cennik wersji SMART BUSINESS zaczyna się od 217 900 zł, a wersji SMART VIP od kwoty 232 900 zł.
LUXURY – czyli 7 osób w klasie biznes
Wersja siedmioosobowa wyróżnia się innym wykończeniem nadwozia z detalami dekoracyjnymi w kolorze czarnym lub mosiądzu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się potężna konsola ze schowkami i portami USB-C. Fotele wykończone są wysokiej jakości tapicerką skórzaną Nappa dostępną bez dopłaty w jednym z czterech kolorów: czarna, granatowa, brązowa lub jasno-szara. Wrażenie luksusu podkreśla zamszowa podsufitka, a o dobre samopoczucie pasażerów dba nastrojowe oświetlenie. Siedzenia środkowego rzędu są odchylane do pozycji relaksacyjnej i mają wentylację. Ciekawym elementem wyposażenia jest interkom, który umożliwia komunikację głosową pomiędzy kierowca i pasażerami tylnych foteli. Kierowca na wyświetlaczu może także wyświetlić sobie obraz kabiny. System nagłośnieniowy BOSE, rolety tylnych okien, dodatkowe wyciszenia i nastrojowe oświetlenie mają tylko jeden cel – sprawić, by podróż mijała jak najprzyjemniej. Wersja siedmioosobowa zaczyna się od kwoty 252 900 zł.
Dane techniczne
STARIA będzie w Polsce dostępna z hybrydowym układem napędowym o mocy 225 KM/367 Nm. Napęd na koła przednie przenoszony jest za pomocą sześciostopniowej, hydrokinetycznej skrzyni biegów. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 65 litrów, a deklarowane spalanie średnie wynosi 7,6 l/100 km. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Masa własna pojazdu wynosi zależnie od wersji wyposażenia od 2200 do 2270 kg. Przyspieszenie mimo pokaźnych gabarytów wynosi 10,2 s do 100 km/h. To czas o dwie sekundy krótszy od STARII Diesel, która nie będzie dostępna na polskim rynku. Na bardzo dobrym poziomie jest również elastyczność od 80-120 km/h która wynosi 7,3 s, dzięki czemu możemy wykonywać bezpiecznie manewry wyprzedzania. Ten sam parametr dla wersji Diesla wynosił 9,8 s.
Produkcja STARII odbywa się w fabryce Ulsan w Korei. Pierwsze egzemplarze dotrą na polski rynek w listopadzie bieżącego roku. Samochód jest objęty trzyletnią gwarancją bez limitu kilometrów.