Podczas wydarzenia „N Day 2024”, dział N marki Hyundai zajmujący się sportowymi samochodami zaprezentował model RN24.
Coroczne wydarzenie „N Day” podkreśla innowacyjność Hyundai N i dążenie do doskonałości w zakresie wysokowydajnych, sprawdzonych w sportach motorowych technologii, a także tworzeniu wizji przyszłości.
Zobacz także:
OPEL: NOWA MOKKA W ŚMIAŁEJ STYLISTYCE I Z NOWOCZESNYMI TECHNOLOGIAMI
Wydarzenie podkreśla trzy cechy Hyundai N: łobuz w zakrętach, zdolny do jazdy na torze i codzienny samochód sportowy. Filary te odzwierciedlają zaangażowanie marki w tworzenie przyjemnych i angażujących wrażeń z jazdy, które są możliwe szczególnie dzięki technologii EV.
Hyundai N to nie tylko marka, ale także reprezentacja naszego zaangażowania w innowacyjność i wysokie osiągi. RN24 jest dowodem naszych odważnych ambicji na przyszłość – powiedział Manfred Harrer Wiceprezes wykonawczy i szef jednostki technologicznej Genesis and Performance Development
Jako „laboratorium na kołach” Hyundai N, RN24 jest najnowszą ewolucją innowacyjnej serii pojazdów testowych, które łączą technologię sportów motorowych z modelami produkcyjnymi N. Wspomniane „laboratoria na kołach”, pochodzące z serii RM (Racing Midship) z 2012 roku i obejmujące pojazdy elektryczne, takie jak RN22e i N Vision 74, służą jako poligony testowe dla technologii zapewniających wysokie osiągi.
RN24 kontynuuje tę tradycję, przesuwając granice możliwości wykorzystania technologii ze sportów motorowych i kształtując przyszłość zelektryfikowanych modeli marki N.
Duża moc w kompaktowym, lekkim nadwoziu
Światowy debiut RN24 jest jednocześnie prezentacją wizji N na najbliższą przyszłość. Hyundai N, zainspirowany chęcią umieszczenia jak najmocniejszego układu napędowego EV w jak najmniejszym nadwoziu, zastosował 650-konny dwusilnikowy układ elektroniki mocy (PE) z modelu IONIQ 5 N, który został przystosowany do sportów motorowych. Zainstalowano go w kompaktowym nadwoziu inspirowanym pojazdami wyczynowymi z Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), co zaowocowało kompaktowym, lekkim i zwinnym autem elektrycznym stworzonym dla N-tuzjastów.
Ten prototyp to nie tylko pojazd testowy – to także platforma do inicjowania rozmów na temat sportowych pojazdów elektrycznych nowej generacji. Odzwierciedla to odważnego ducha Hyundaia N, który nieustannie poszukuje nowych sposobów na poprawę wrażeń z jazdy wykorzystując zalety napędu elektrycznego – nie tylko poprzez zwiększenie mocy i prędkości, ale także poprzez skupienie się na precyzji prowadzenia.
Model RN24 jest zasilany układem napędowym z IONIQ 5 N. Przeprojektowany akumulator zachował pojemność 84 kWh z modelu produkcyjnego, a kompaktowe wymiary pozwoliły na jego instalację w aucie o krótszym rozstawie osi (o 340 mm), co zmniejsza gabaryty RN24 do rozmiaru segmentu B, porównywalnego z rajdowym Hyundaiem i20 N Rally1 Hybrid (WRC).
Zawieszenie i technologia sportów motorowych inspirowane WRC
Konstrukcja RN24 może pochwalić się nowo zaprojektowanym zawieszeniem w stylu WRC z amortyzatorami o specyfikacji rajdowej i bardzo sztywnymi ramami pomocniczymi.
Nowe „laboratorium na kołach” jest wyposażone w WRC Powertrain Drive Control Logic. Ten zaawansowany system umożliwia kierowcom regulację mocy układu napędowego, ostrości przyspieszenia i hamowania regeneracyjnego, a także balansu mocy za pomocą przycisków na kierownicy. Odzwierciedla on funkcje sterowania dostępne w samochodach wyczynowych Hyundai WRC. Ponadto, wydajność chłodzenia akumulatora i silnika modelu RN24 została zapewniona dzięki modyfikacjom zaawansowanego systemu z IONIQ 5 N, a dodatkową zwinność uzyskano dzięki zmodyfikowanemu układowi kierowniczemu, który zapewnia reakcję na poziomie samochodu rajdowego.
Pojazd jest wyposażony w zewnętrzny system dźwiękowy o dużej mocy, z dwoma głośnikami bocznymi, zwiększając możliwości funkcji N Active Sound+ z seryjnego modelu IONIQ 5 N. Ścieżka dźwiękowa RN24 jest bardziej wyrazista dzięki wykorzystaniu tylnego zderzaka, który działa jak pudło rezonansowe, wzmacniając wrażenia dźwiękowe i tworząc wciągające odgłosy, które podkreślają sportowe cechy auta.
Spośród wielu najnowocześniejszych technologii ze sportów motorowych wykorzystanych w modelu RN24, kluczowym wyróżnikiem jest kontrola momentu obrotowego silnika – „Rally Mode”. Podobnie jak układ napędu na cztery koła używany w rajdowym i20 N Rally 1, ta konfiguracja pomaga zoptymalizować rozkład momentu obrotowego na wszystkie cztery koła. Wydajność mechanicznej technologii i20 N Rally 1 jest symulowana przez elektroniczną kontrolę momentu obrotowego silnika dzięki „Rally Mode”, co usprawnia system pod względem złożoności i kosztów, aby zapewnić bardziej realistyczne zastosowanie w przyszłych samochodach produkcyjnych.
E-Handbrake to kolejna technologia inspirowana 10-letnią historią startów Hyundai N w WRC. Pomaga zmniejszyć masę auta, eliminując potrzebę stosowania fizycznych hamulców, systemów takich jak podgrzewanie hamulców i hydraulicznych instalacji, które były wcześniej stosowane. Hyundai już przetestował tę innowacyjną technologię na odcinkach specjalnych Rajdu Europy Centralnej (WRC).
Model RN24 wyróżnia się wizualnie za sprawą odsłoniętej klatki bezpieczeństwa w stylu egzoszkieletu. Zainspirowana konstrukcją WRC, nie tylko zapewnia bezpieczeństwo pasażerów, ale także zwiększa ogólną wydajność i stabilność pojazdu podczas szybkich manewrów.
Zastosowanie części z linii N Performance obejmuje 19-calowe matowe kute obręcze kół z modelu Elantra N, które zwiększają atrakcyjność estetyczną pojazdu.
Ponadto RN24 jest wyposażony w tylne skrzydło z modeli Hyundai Motorsport startujących w wyścigach Touring Car Racing (TCR). Spojler ten poprawia wydajność aerodynamiczną, zwiększając zwinność i stabilność auta. RN24 wykorzystuje również drukowane w technologii 3D wzmocnienia dla lepszej sztywności i redukcji masy.
To połączenie innowacyjnych cech definiuje podejście RN24 i Hyundai N do projektowania, technologii i osiągów, przesuwając granice wykorzystania technologii ze sportów motorowych w autach elektrycznych.
RN24 jest przykładem zaangażowania Hyundai N w rozwój połączenia technologii sportów motorowych z napędem elektrycznym poprzez priorytetowe traktowanie wrażeń z jazdy, a nie tylko danych technicznych. Nowy prototyp dowodzi, że istnieje niewykorzystany potencjał pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach, a dzięki nowym technologiom jest na co czekać – powiedział Joon Park Wiceprezes N Brand Management Group
Hyundai RN24 – specyfikacja