Europejska sprzedaż zasilanego wodorem modelu Hyundai NEXO przekroczyła liczbę 1000 egzemplarzy od rozpoczęcia jego produkcji w 2018 roku.
NEXO to drugiej generacji SUV z ogniwami paliwowymi, następca modelu Hyundai ix35 Fuel Cell. NEXO jest produkowany w Ulsan, w Korei Południowej, a rocznie w 2019 i 2020 roku produkowano ponad 6000 sztuk.
Zobacz także:
NEXO umacnia wieloletnie zaangażowanie Hyundaia w czystą mobilność. Innowacyjny napęd wodorowy emituje wyłącznie parę wodną, produkt uboczny reakcji chemicznej między wodorem i tlenem, podczas której powstaje energia elektryczna. NEXO zapewnia zasięg do 666 kilometrów, zgodnie z procedurą WLTP, a także krótki czas uzupełniania zbiorników wodoru poniżej pięciu minut. To właśnie dzięki temu klienci mogą korzystać z jednego z największych zasięgów uzyskiwanych dla aut zasilanych ogniwami paliwowymi, a także z maksymalnej wygody podczas dłuższych podróży.
Historia technologii wodorowej Hyundaia
Hyundai inwestuje w technologię wodorowych ogniw paliwowych już od ponad dwóch dekad. Opracowanie systemu ogniw paliwowych, przed wprowadzeniem na rynek samochodu typu FCEV, wymagało wykorzystania wieloletniego doświadczenia. Hyundai wprowadził swój pierwszy pojazd elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi na przełomie wieków, było to prototypowe SANTA FE FCEV. Hyundai był pierwszym producentem samochodów, który skomercjalizował wodór i masowo produkował auta typu FCEV od czasu zaprezentowania wodorowego modelu ix35 w 2013 roku. Pięć lat później NEXO stało się drugiej generacji pojazdem, zasilanym przez ogniwa paliwowe.
Z myślą o środowisku, Hyundai zobowiązał się do dalszego rozwoju technologii ogniw paliwowych. Firma wspiera tworzenie łańcucha dostaw w celu urzeczywistnienia „gospodarki wodorowej”.
W zeszłym roku Hyundai wprowadził na szwajcarski rynek komercyjny model XCIENT Fuel Cell, pierwszą na świecie masowo produkowaną ciężarówkę zasilaną ogniwami paliwowymi. Według danych z lipca 2021 roku, flota XCIENT Fuel Cell składała się z niemal 50 ciężarówek, a obecnie eksploatowane ciężarówki przejechały już łącznie ponad 1,5 miliona kilometrów. Model na rok 2021 jest wyposażony w system wodorowych ogniw paliwowych o maksymalnym zasięgu około 400 kilometrów i o mocy 190 kW, z dwoma układami ogniw o mocy 95 kW.
Niedawno Hyundai przekazał do użytku także swój autobus Elec City Fuel Cell dwóm przewoźnikom autobusowym w Monachium. Jego wysokopojemnościowy układ ogniw paliwowych o łącznej mocy 180 kW składa się z dwóch ogniw o mocy 90 kW i może zapewnić ponad 500 kilometrów zasięgu. Autobus napędzany wodorem jest obecnie testowany w Europie.
Na polskich drogach pojawiły się pierwsze egzemplarze wodorowego modelu NEXO – w pierwszej połowie 2021 roku zostało zarejestrowanych 8 tych bezemisyjnych modeli.
Wizja przyszłości wodorowej Hyundaia
Hyundai Motor Group ujawnił swoją strategie rozwoju technologii wodorowej na nadchodzące lata podczas Hydrogen Wave Forum, które odbyło się w ramach IAA Mobility 2021. Firma obecnie opracowuje system ogniw paliwowych trzeciej generacji, który zastąpi obecny układ z modelu NEXO. Firma ujawniła również innowacyjny system ogniw paliwowych „Full Flat System”, który ma potencjalne zastosowanie w pojazdach typu PBV, MPV, autobusach i tramwajach. Hyundai szacuje, że do 2025 roku, na całym świecie, będzie sprzedawać ponad 110 000 pasażerskich i komercyjnych pojazdów wodorowych rocznie.
Hyundai zamierza wyposażyć w swój układ napędowy z ogniwami paliwowymi wszystkie formy mobilności. W przypadku floty ciężarówek XCIENT Fuel Cell, Hyundai zamierza dostarczyć na rynek szwajcarski 1600 pojazdów do 2025 roku.
Hyundai przedstawił również swój plan spopularyzowania wodoru do 2040 roku, dzięki nowej gamie produktów oraz technologii dla tzw. wodorowego społeczeństwa. Oprócz wprowadzenia znacznie tańszych i mniejszych systemów ogniw paliwowych nowej generacji w wersjach 100 kW i 200 kW do 2023 roku, Grupa ujawniła również prototypy produktów zasilanych ogniwami paliwowymi, w tym autonomiczne transportery Trailer Drone, samochód sportowy o wysokich osiągach oraz wodorowe pojazdy przeznaczone do akcji ratunkowych.
Grupa wyznaczyła sobie kilka ambitnych celów. Do 2028 roku planuje zostać pierwszym producentem samochodów, który zelektryfikuje wszystkie swoje pojazdy użytkowe – za pomocą systemu ogniw paliwowych (FCEV) lub napędu elektrycznego z akumulatorem (BEV). Dwa lata później zamierza sprawić, żeby auta wodorowe były oferowane w cenie porównywalnej z samochodami elektrycznymi. Poza zastosowaniem systemów ogniw paliwowych we wszystkich rodzajach mobilności, Grupa planuje wprowadzić tę technologię do innych aspektów codziennego życia – takich jak domy, budynki i elektrownie.