Niedawno na naszych łamach prezentowaliśmy nowy samochód rajdowy i20 N Rally2, zaprezentowany przez Hyundai Motorsport Customer Racing.
Dziś kolei na usportowioną wersję i20 N, która dołącza do do i30 N i i30 Fastback N – modeli z gamy N dostępnych w Europie.
Zobacz także:
Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego i20, a zatem ma masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). To właśnie model ten przyniósł marce w 2019 roku tytuł wśród Producentów. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw na najwyższym poziomie w międzynarodowych rajdach samochodowych.
Wygląd zewnętrzny nowego modelu łączy elementy rajdowego dziedzictwa z najnowszą filozofią projektową firmy Sensuous Sportiness. Do sportowej i dynamicznej sylwetki dodano aerodynamiczne i funkcjonalne elementy oraz zdecydowano się na zmniejszenie prześwitu o 10 mm. Przedni zderzak ma większy wlot powietrza. Dół przedniego zderzaka zdobi listwa w kolorze Tomato Red, w takim samym, jak listwy na bocznych progach i tylnym zderzaku.
Z tyłu dodano charakterystyczny spojler dachowy inspirowany WRC, który zwiększa siłę docisku. Tylny zderzak z wbudowanymi elementami przypominającymi dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgielne stanowią nawiązanie do modeli i30 N i i30 Fastback N.
Elementami stylistycznymi są przednie reflektory LED i przyciemnione tylne lampy. 18-calowe felgi aluminiowe mają szary matowy wykończenia, a zaciski hamulcowe – logo N. Nowe auto jest dostępne w sześciu kolorach nadwozia, w tym charakterystycznym Performance Blue. Do wyboru dostępny jest również dach w odcieniu Phantom Black.
Sportowe są fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów oraz metalowe pedały N. Czarne wnętrze z czarną podsufitka uzupełniają akcenty w kolorze Performance Blue. Cyfrowy zestaw wskaźników i ekran multimediów wyposażono w takie funkcje, jak wskazanie temperatury oleju silnikowego oraz moment zmiany biegu.
Wymiary nowego pojazdu: długość – 4 075 mm, szerokość – 1 750 mm, wysokość – 1 440 mm, rozstaw osi – 2 580 mm.
Silnik
Nowy i20 N jest napędzany przez turbodoładowany silnik 1.6 T-GDi nowej generacji połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Przy masie 1190 kg i20 N osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,7 sek.
Silnik utrzymuje maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1750 do 4500 obr./min. i osiąga maksymalną moc w zakresie od 5500 do 6000 obr./min. Nową technologia Continuously Variable Valve Duration (CVVD) optymalizuje zużycia paliwa.
Skrzynia biegów 6MT została dopracowana i wzmocniona, posiada funkcję Launch Control. Nowy model może być również wyposażony w N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD)
Zaawansowane funkcje
System N Grin Control oferuje pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, N i N Custom. Tryby jazdy dostosowują parametry silnika, elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), dźwięk wydechu i układ kierowniczy do różnych warunków jazdy. W trybie N Custom kierowcy mogą wybrać ustawienia Normal, Eco, Sport i Sport + dla każdego z wymienionych komponentów.
Przyciski na kierownicy umożliwiają szybkie przełączenie na wcześniej indywidualnie skonfigurowane ustawienia. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) ma trzy dostępne ustawienia: włączony, sportowy i całkowicie wyłączony. Funkcja międzygazu (Rev Maching) synchronizuje prędkość silnika z wałem wyjściowym. Inne funkcje to elektryczny generator dźwięku, a także wskaźnik zużycia klocków hamulcowych.
Jazda i prowadzenie
Model posiada dedykowane wyczynowe opony 215/40 R18 Pirelli P-Zero ze znakiem „HN”. Zawieszenie ma nowy stabilizator poprzeczny, nowe sprężyny i amortyzatory, wzmocnione górne mocowania przednich amortyzatorów i zwrotnice ze zmienioną geometrią. Oś N Power Sense z przodu w połączeniu ze wzmocnioną belką skrętną (CTBA) z tyłu zapewnia wyższą sztywność. Układ hamulcowy ma przednie tarcze, których średnica jest większa o 40 mm niż w i20.
Pakiet bezpieczeństwa i systemy
Nowy i20 N jest wyposażony w zaawansowane funkcje i systemy wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense: ostrzeganie o kolizjach czołowych (FCW), asystenta unikania kolizji czołowych (FCA), ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), monitorowanie martwego pola (BCW), asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA), monitoring poziomu koncentracji uwagi kierowcy (DAW), asystent świateł drogowych (HBA) i podążania na pasie ruchu (LFA), system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCW), kamerę cofania z liniami pomocniczymi (RVM).
Performance Driving Data Systemmonitoruje i poprawia umiejętności kierowcy na torze. Opcjonalny jest system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala. Z kolei Bluelink z usługą Connected Car oferuje szeroką gamę usług.
Nowy i20 N będzie dostępny w Europie od wiosny 2021 roku.