Hyundai Motor zaprezentował Sonatę Hybrid, pierwszy model oferujący technologię Active Shift Control (ASC), który jest również wyposażony w system paneli słonecznych.
Nowy model wyróżnia się stylistyką zarezerwowaną dla wersji hybrydowej marki oraz elementami poprawiającymi aerodynamikę.
Zobacz także:
Nowe hybrydowe auto charakteryzuje się unikalnym wzorem grilla typu cross hole, =tylnym spojler i obręczami kół ze stopów lekkich, które nie tylko podkreślają sylwetkę tego ekologicznego samochodu, ale również zapewniają poprawę parametrów aerodynamicznych.
W Sonacie Hybrid System zastosowano po raz pierwszy dachowych paneli słonecznych producenta. Ładuje on akumulator, aby zwiększyć zasięg jazdy, jednocześnie zapobiegając niepotrzebnemu rozładowaniu akumulatora. Dachowe panele słoneczne codziennie ładujące baterie przez 6 godzin, mogą zwiększyć zasięg jazdy o 1300 km rocznie.
Hyundai zastosował również jako pierwszy na świecie, technologię ASC, która ma poprawić dynamikę jazdy i zmniejszyć zużycie paliwa. Stosuje ona nowe oprogramowanie w jednostce sterownia napędem hybrydowym (Hybrid Control Unit – HCU), która następnie steruje silnikiem elektrycznym w celu wyrównania prędkości obrotowych silnika i skrzyni biegów, co ostatecznie skraca czas zmiany biegów o 30 proc.
Dzięki synchronizacji, ASC nie tylko poprawia osiągi i ekonomikę samochodu hybrydowego, ale także zwiększa trwałość przekładni, minimalizując tarcie podczas zmiany biegów.
Cyfrowy Kluczyk
Kontynuując promowanie najnowszych rozwiązań technologicznych, nowy Hyundai Sonata obsługuje funkcję „Cyfrowego Kluczyka” za pośrednictwem dedykowanej aplikacji na smartfony. Wykorzystuje on technologię komunikacji bliskiego zasięgu (NFC), która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Bezprzewodowa transmisja danych NFC odbywa się tylko wtedy, gdy urządzenie i czytnik są umieszczone kilka centymetrów od siebie.
Cyfrowy Kluczyk Hyundaia umożliwia, także sterowanie wybranymi systemami samochodu za pomocą smartfona. Korzystając z komunikacji Bluetooth Low Energy (BLE), użytkownicy mogą zablokować i odblokować pojazd, aktywować alarm, a nawet uruchomić silnik.
Poziom dostępu do różnych funkcji samochodu może być dobrany dla każdego użytkownika przez określony czas. Właściciel pojazdu może wstępnie ustawić czas jego użytkowania lub ograniczyć korzystanie do jedynie niektórych funkcji przy wynajmie lub użyczeniu auta innej osobie.
Hyundai Sonata Hybrid posiada również szereg zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa wspierających kierowcę, w tym asystenta zapobiegania zderzeniu czołowemu (FCA) i asystenta utrzymywania pasa ruchu (LFA).
FCA potrafi wykryć pieszych, posiada zaawansowaną funkcję bezpieczeństwa aktywnego, polegającą na ostrzeganiu kierowców o sytuacjach awaryjnych i autonomicznym hamowaniu w razie potrzeby. Używając przedniego radaru i kamery, system działa trój- etapowo.
Początkowo ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo, ocenia niebezpieczeństwo kolizji i stosuje coraz większą siłę hamowania, w celu uniknięcia kolizji lub zminimalizowania uszkodzeń, gdy kolizja jest nieunikniona. System aktywuje się, gdy przed samochodem wykryty zostanie samochód, pieszy lub rowerzysta.
Dane techniczne
* Wymiary: długość – 4900 mm, szerokość – 1860 mm, wysokość – 1445 mm, rozstaw osi – 2840 mm, pojemność bagażnika – 510 l;
* Silnik
– pojemność (cm3): 1999;
– moc maksymalna benzynowego (KM): 150;
– maksymalny moment obrotowy benzynowego (Nm): 188;
– moc maksymalna elektrycznego (KM): 51;
– maksymalny moment obrotowy elektrycznego (Nm): 205;
– moc łączna (KM): 195;
– zużycie paliwa (l/100 km): 4,98 (felgi 16 cali), 5,24 (felgi 17 cali);
– skrzynia biegów: 6-biegowa hybrydowa, automatyczna.