Projektowanie nowego sportowego SUV-a KONA N było nowym wyzwaniem. Podczas, gdy standardowe SUV-y charakteryzują się stabilnością, rozmiarem i wysokim prześwitem, samochody sportowe muszą wyróżniać się wysokimi osiągami, zwinnością oraz niskim osadzeniem nadwozia.
Rozpoczynając ambitny projekt modelu KONA N, projektanci i inżynierowie Hyundai musieli połączyć te cechy. Ich ścisła współpraca była możliwa między innymi dzięki wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości „Virtual Seat Buck”.
Zobacz także:
Obserwowanie efektu końcowego projektu jest czymś niesamowitym. Od długiego czasu pracowaliśmy nad opracowaniem modelu KONA N i pierwsze wrażenie po ujrzeniu finalnego efektu jest wyjątkową chwilą dla wszystkich zaangażowanych w ten projekt. – powiedział Eduardo Ramirez, Szef Zespołu Projektowego Nadwozia w Centrum Technicznym Hyundai Motor Europe.
Projektowanie modeli N
Każdy sportowy samochód Hyundai N, w tym i30 N, i30 Fastback N oraz i20 N, to osobny proces projektowania.
Proces twórczy designu modelu KONA N został przeprowadzony w Europejskim Centrum Projektowym Hyundai w Russelsheim w Niemczech. Natomiast etap prac inżynieryjnych oraz końcowe etapy rozwoju miał miejsce w globalnym centrum badawczo-rozwojowym Hyundaia w Namyang w Korei. Pomimo odległości, technologia wirtualnej rzeczywistości „Virtual Seat Buck” pozwalała projektantom i inżynierom firmy blisko współpracować.
Idea przewodnia
Tak jak w przypadku każdego nowego modelu, proces projektowania modelu KONA N rozpoczął się na papierze. Podstawowe szkice i rendery posłużyły jako podstawa dla bardziej szczegółowych i zaawansowanych projektów w dalszej części prac.
Projektanci czerpali inspirację z natury oraz technologii. Zarys pierwszych szkiców wyglądu zewnętrznego KONA N oddaje ich nieograniczoną wyobraźnię i kreatywność.
Renderowanie modeli cyfrowych
Kolejnym krokiem było przekształcenie szkiców w trójwymiarowe rendery. Tworząc nowe modele samochodów, projektanci Hyundai dysponują wieloma nowoczesnymi narzędziami. W przeszłości głównym narzędziem modelowania projektów była glina. Obecnie wszystkie modele tworzone przez markę Hyundai są poddawane cyfrowemu procesowi projektowania przy wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości „Virtual Seat Buck”. Ta zaawansowana technologia umożliwia projektantom łatwe naszkicowanie projektu i renderowanie.
Proces projektowania z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości skraca czas potrzebny na analizę pomysłów, dzięki wykorzystaniu komputerowo generowanych modeli 3D. Technologia daje nieograniczone możliwości dobierania kolorów, a także pozwala na dynamiczną prezentację wybranych funkcji. Stworzone komputerowo modele można również wykorzystać do oceny rzeczywistych osiągów samochodu czy aerodynamiki.
Dzięki technologii VR, projektanci Hyundai w Russelsheim i inżynierowie w Namyang mogli także spotykać się „twarzą w twarz” w cyfrowym pokoju, by obserwować nawzajem swoją pracę nad samochodem, swobodnie analizować każdy element KONA N, a także testować model w różnych warunkach oświetleniowych. Każdy etap projektu mógł być stale przerabiany i opracowywany, dzięki zapisywaniu go w chmurze.
Model samochodu a finalna wersja projektu
Fizyczny model jest wciąż niezbędny do podjęcia ostatecznej decyzji dotyczącej projektu. Modele fizyczne zapewniają namacalne wrażenie, których nie mogą zapewnić ich wersje cyfrowe.
Wszystko co cyfrowe, jest dobre, ale jest nie jest namacalne. Samochody ożywają, gdy spływają po nich niewielkie krople wody. Dopiero namacalny projekt umożliwia ocenę jego jakości. – powiedział Davide Varenna, Starszy Projektant Nadwozia w Centrum Technicznym Hyundai Motor Europe.
Wysokie wymagania inżynieryjne
Aby podkreślić charakter modelu KONA N, przy jednoczesnym zachowaniu wymagań inżynieryjnych, projektanci Hyundai dodali duży dwuskrzydłowy spojler, sporą rurę wydechową oraz dyfuzor. Redefiniując cechy samochodu, projektanci mogli nadać modelowi KONA N całkowicie nowy charakter.
Na wzór pozostałych samochodów sportowych N, elementy stylistyczne Hyundaia KONA N są zgodne z zasadą harmonii formy z funkcjonalnością. Samochód zapewnia emocje z jazdy, ale także posiada funkcje wspomagania kierowcy. Błotniki w kolorze nadwozia podkreślają szerokość i wizualnie zbliżają model KONA N do podłoża, chociaż wysokość jazdy pozostaje taka sama. Dzięki temu KONA N zyskuje sportowy wygląd, zachowując przy tym komfort SUV-a.
Ponadto projekt Hyundaia KONA N inspirowany jest lotnictwem. Pierwszy sportowy SUV marki ma niższe wloty powietrza, co zapewnia lepszą aerodynamikę. KONA N posiada także nowo zaprojektowane felgi zoptymalizowane pod kątem minimalnej masy i maksymalnej wytrzymałości.
Uchwycenie emocji
Finalna wersja projektu Hyundaia KONA N podkreśla DNA modeli N, opartego na trzech filarach: zwinne pokonywanie zakrętów, jazda na torze wyścigowym oraz jazda na co dzień. KONA N zapewnia taką samą radość z jazdy i wysokie osiągi, jak inne modele spod znaku N, przy zachowaniu wygody i komfortu SUV-a. Na torze KONA N zapewni wyjątkowe wrażenia dzięki funkcjom, takim jak N Grin Shift, N Power Shift i N Track Sense.
KONA N została zaprezentowana na początku 2021 roku a pojawi się w europejskich salonach latem tego roku.