Hyundai Motor zaprezentował zupełnie nowy model KONA N, miejski kompaktowy, sportowy „hot SUV”, który łączy osiągi ze zrównoważonymi, codziennymi wrażeniami z jazdy.
Nowy członek rodziny N został wyposażony w czterocylindrowy silnik 2.0 T-GDI o mocy 280 KM i 8-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów (N DCT). Ponadto otrzyma lekkie, 19-calowe kute felgi aluminiowe oraz specjalne sportowe fotele.
Zobacz także:
“KONA N to prawdziwy „hot SUV” z osiągami hot hatcha. Ten nowy, sportowy produkt łamie zasadę, że SUV-y nie mogą być równie przyjemne w prowadzeniu. KONA N to więcej niż SUV. Potrfai potrafi pokonywać zakręty na torze wyścigowym, wnosząc emocje do codziennej jazdy.” – powiedział Albert Biermann, Prezes i Szef Działu Badań i Rozwoju w Hyundai Motor Group.
KONA N została wyposażona w szereg wyczynowych funkcji, takich jak: elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (e-LSD) oraz konfigurowalny system kontroli stabilności (ESC). Tryby jazdy zostały zoptymalizowane, aby usprawnić pokonywanie zakrętów. Tryb Traction zapewnia przyczepność w różnych warunkach drogowych, natomiast system N Grin Control oferuje do wyboru pięć trybów jazdy znanych z pozostałych modeli N (Eco, Normal, Sport, N i Custom). Funkcje takie jak Launch Control lub Creep Off zapewniają pełną efektywność na torze wyścigowym.
Design Hyundaia KONA N zapewnia mocną prezencję na drodze
Nowy Hyundai KONA N łączy w sobie nowoczesny design nowego modelu KONA z odważnymi i dynamicznymi elementami, charakterystycznymi dla modeli N. Przy długości 4215 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1565 mm, nowa KONA N jest o 10 mm dłuższa niż nowa KONA i tak samo długa, jak usportowiona wersja KONA N Line. Rozstaw osi wynosi 2600 mm i w porównaniu do wersji podstawowej pozostaje niezmieniony. Łącznie 361 litrów przestrzeni bagażowej umożliwia zapakowanie dużej ilości bagażu. Zaprojektowane z myślą o maksymalnej redukcji masy i wysokiej wytrzymałości, lekkie 19-calowe kute obręcze kół ze stopów lekkich zapewniają świetną sylwetkę i bardzo sportowy wygląd.
Wygląd zewnętrzny
Wygląd zewnętrzny obejmuje subtelne elementy stylistyczne w zarezerwowanym dla modeli N czerwonym kolorze. Nadkola w kolorze nadwozia podkreślają szerokość samochodu, wizualnie przybliżając go do podłoża. Grill z dedykowaną atrapą, zintegrowanym logo N i odważnym układem świateł nowego Hyundaia KONA, dopełniają mocnego wyglądu pojazdu z przodu. Ciemnoszary emblemat Hyundai został umieszczony niżej.
Z bocznej perspektywy Klienci zauważą nisko poprowadzoną linię sportowej sylwetki nowego Hyundaia KONA N. Zewnętrzne elementy, jak kute felgi N z ciemnoszarym wykończeniem i czerwonymi zaciskami, logo N na kapslu alufelg, czy ekskluzywny próg boczny w kolorze czerwonym z wygrawerowanym logotypem submarki N wskazują, że jest to sportowy model Hyundai N.
Z tyłu dominuje duży, dwuskrzydłowy spojler dachowy, zapewniający równowagę niezbędną do utrzymania samochodu na drodze. Klienci zauważą również charakterystyczne dla modeli N trójkątne trzecie światło stop. W dolnej części tylnego zderzaka duży dyfuzor poprawia wylot powietrza i minimalizuje turbulencje. Czerwona listwa oraz dwie duże końcówki układu wydechowego dodatkowo podkreślają sportowego ducha auta.
Hyundai opracował specjalnie dla modelu KONA N nowy kolor nadwozia: Sonic Blue. Sonic Blue jest mieszanką koloru białego i jasnoszarego z domieszką koloru Performance Blue. Barwa została odpowiednio dobrana do nadwozia typu SUV, nawiązując jednocześnie do dedykowanego dla sportowych modeli Hyundai koloru Performance Blue. Ekskluzywny kolor nowego SUV-a spod znaku N kontrastuje z pozostałymi czerwonymi, ciemnoszarymi i błyszczącymi czarnymi elementami nadwozia, nadając nowemu Hyundaiowi KONA N drapieżnego i sportowego wyglądu. KONA N jest również dostępna w kolorze Performance Blue, który oferowany jest wyłącznie dla modeli N.
Dostępne kolory nadwozia:
– Sonic Blue – dedykowany kolor dla modelu KONA N – z akcentami koloru Tomato Red
– Phantom Black Pearl
– Atlas White
– Cyber Grey Metallic
– Dark Knight Grey Pearl
– Ignite Red
– Performance Blue
Wnętrze
Wnętrze nowego Hyundaia KONA N zaprojektowano w duchu sportowych osiągów i wrażeń zoptymalizowanych pod kątem wyczynowej jazdy. Do produkcji elementów wnętrza wykorzystano wysokiej jakości materiały. Jedną z wyróżniających się cech wnętrza tego SUV-a Hyundai jest sportowa kierownica N, której konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem rozmieszczenia przycisków, wspomagających dynamiczną jazdę. Dwa konfigurowalne przyciski N na kierownicy pozwalają na dopasowanie ustawień do własnych potrzeb. Łopatki do zmiany biegów umożliwiają kierowcy zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy.
Hamulec ręczny został wykonany z antypoślizgowej perforowanej skóry, zapewniając bezpieczniejsze hamowanie. Klienci zauważą również akcenty w kolorze Performance Blue i wysokiej jakości metalowe pedały oraz sportowe fotele. Logo N na dźwigni zmiany biegów, hamulcu ręcznym, listwach drzwi i siedzeniach pozwala Klientom „poczuć to uczucie” za każdym razem, gdy znajdują się w samochodzie.
Wnętrze nowego Hyundaia KONA N jest dostępne z pakietem kolorystycznym N, obejmującym jednokolorową czerń z siedzeniami z tkaniny, skóry lub zamszu.
Kolor wnętrza:
Wnętrze w jednokolorowej czerni z akcentami w kolorze Performance Blue oraz siedzeniami z tkaniny, skóry lub zamszu
Układ napędowy: 280 KM mocy w połączeniu ze skrzynią N DCT
Hyundai KONA N jest napędzany turbodoładowanym 2,0-litrowym silnikiem T-GDI o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 392 Nm. Nowy, wyższy moment obrotowy w większym stopniu wykorzystuje potencjał silnika w codziennych sytuacjach na drodze. Nowa charakterystyka silnika poprawia przyspieszenie w zakresie średnich i wysokich obrotów silnika oraz zapewnia niezmiennie wysokie osiągi, niezależnie od panującej temperatury zewnętrznej.
KONA N jest dostępna z 8-biegową przekładnią N DCT typu mokrego z dwoma sprzęgłami zapewniającą lepsze przyspieszenie i szybszą zmianę biegów. Sportowa, automatyczna skrzynia biegów N DCT po raz pierwszy została zaprezentowana w modelu VELOSTER N, oferowanym w Ameryce Północnej i Korei. W wyniku wielu cennych opinii zebranych od użytkowników modeli N, nowa skrzynia pojawiła się także w ofercie nowego Hyundaia i30 N. W przypadku nowego Hyundaia KONA N, wszystkie jednostki napędowe będą oferowane ze skrzynią N DCT.
N DCT oferuje sportowe funkcje, które znajdą zastosowanie u entuzjastów sportowej jazdy. Funkcje: N Power Shift, N Grin Shift i N Track Sense Shift zwiększają możliwości samochodu dzięki zastosowaniu dedykowanego trybu zmiany przełożeń biegów.
N Power Shift (NPS) włącza się, gdy samochód przyspiesza wykorzystując 90 procent otwarcia przepustnicy, zmniejszając moment obrotowy podczas zmiany biegu na wyższy, aby zapewnić maksymalną moc na koła. Tryb zwiększa przyjemność z jazdy, sprawiając wrażenie „odpychania” podczas zmiany biegu na wyższy. Towarzyszący przy tym dźwięk wydobywający się z układu wydechowego podkreśla sportowe osiągi.
N Grin Shift (NGS) maksymalizuje osiągi silnika i skrzyni DCT przez 20 sekund. Aby uzyskać maksymalne przyspieszenie, samochód bezpośrednio redukuje biegi i dobiera odpowiednie przełożenie. Aby aktywować tryb, kierowca naciska specjalny przycisk na kierownicy, z kolei na zestawie wskaźników rozpoczyna się odliczanie wskazujące czas do zakończenia działania funkcji. Po zakończeniu „doładowania” kierowca musi odczekać co najmniej 40 sekund, aby móc ponownie skorzystać z możliwości N Grin Shift. Funkcja N Grin Shift (NGS) pozwala kierowcy wykorzystać cały potencjał samochodu za pomocą jednego przycisku – na przykład w trakcie przejazdów na torze wyścigowym w celu uzyskania najlepszego czasu okrążenia lub w trakcie wyprzedzania.
N Track Sense Shift (NTS) optymalizuje adaptacyjną zmianę biegów do jazdy torowej, skupiając uwagę kierowcy na prowadzeniu pojazdu. Tryb rozpoznaje optymalne warunki do dynamicznej jazdy na torze wyścigowym oraz uruchamia się automatycznie. Na podstawie zebranych danych z wyczynowej jazdy i zachowania kierowcy, samochód dobiera odpowiedni bieg, synchronizuje zmianę przełożeń, dając kierowcy optymalne osiągi.
W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, w Hyundaiach wyposażonych w skrzynię N DCT, kierowca może dezaktywować funkcję pełzania. Kiedy funkcja jest wyłączona, a samochód stoi na biegu D, samochód nie toczy się automatycznie po zwolnieniu pedału hamulca. W zależności od kierowcy, funkcja może zostać wykorzystana, aby zwiększyć komfort i wygodę. Tryb pełzania można aktywować lub dezaktywować za pomocą ustawień trybu N custom.
Hyundai KONA N oferuje kierowcom możliwość przełączenia się na tryb ręczny skrzyni biegów, dzięki wykorzystaniu łopatek umieszczonych za kierownicą lub dźwigni zmiany biegów. Komputer zapobiegnie automatycznej zmianie biegu na wyższy, w momencie osiągnięcia limitu obrotów. W ten sposób sterowanie ręczne pozwala kierowcy utrzymać wysokie obroty, aby uzyskać jeszcze więcej sportowych wrażeń z jazdy.
Wysokowydajne funkcje jezdne
KONA N to pierwszy samochód marki Hyundai o wysokich osiągach, który został wyposażony w wyświetlacz Performance Head-Up (HUD). Po włączeniu wyświetlacza w trybie Sport lub N pojawiają się informacje, takie jak obroty, prędkość lub wskaźnik zmiany biegów.
System N Grin oferuje Klientom wysoki poziom personalizacji, z pięcioma trybami jazdy do wyboru: Eco, Normal, Sport, N i Custom. Dostępne tryby jazdy zmieniają charakter nowego Hyundaia KONA N, dostosowując parametry pracy silnika, elektroniczną kontrolę stabilności, dźwięk wydechu i układ kierowniczy, optymalizując je do różnych warunków jazdy. W trybie Custom kierowcy mogą wybierać ustawienia spośród wielu innych trybów (Normal, Sport i Sport +), aby dopasować je do swoich preferencji jezdnych i warunków drogowych. Dedykowane przyciski N na kierownicy nowego Hyundaia KONA N umożliwiają elastyczne wybranie dowolnego rodzaju wcześniej skonfigurowanych ustawień zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Aby zapewnić jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy, zainstalowano elektroniczny generator dźwięku (ESG), by wzmocnić sportowy dźwięk silnika wydobywający się z wydechu. Wewnątrz pojazdu, u podstawy przedniej szyby, generator dźwięków silnika zapewnia dodatkowy efekt akustyczny, dopasowany do nastroju kierowcy. Zmienna regulacja tłumika również przyczynia się do charakterystycznego dźwięku wydechu, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy. Układ zmiennych zaworów wydechowych jest standardowym wyposażeniem nowego KONA N.
Podobnie jak inne modele Hyundaia N, KONA została wyposażona w funkcję Launch Control, która pomaga startować na suchej nawierzchni niczym zawodowy kierowca wyścigowy. Możliwość wykorzystania funkcji Launch Control jest możliwa poprzez kontrolowanie momentu obrotowego silnika podczas startu.
Bezkompromisowa jazda SUV-em dzięki ulepszonym właściwościom jezdnym
Oprócz właściwości do jazdy po torze wyścigowym, nowy Hyundai KONA N wciąż pozostaje pełnoprawnym SUV-em. Dzięki dedykowanym oponom Pirelli P-Zero w rozmiarze 235/40 R19, zapewniającym maksymalną przyczepność oraz zamontowanym lekkim 19-calowych kutym felgom aluminiowym, „hot SUV” oferuje doskonałe osiągi na każdej nawierzchni.
Dla dodatkowego bezpieczeństwa dodano wysokowydajny układ hamulcowy, zapewniający stabilność w zmieniających się warunkach jazdy. Zwiększone przednie i tylne tarczowe hamulce pobierają dodatkowe powietrze przez powiększone wloty po obu stronach przedniego zderzaka samochodu, zapewniając lepszą funkcję chłodzenia.
Bezpieczeństwo bierne zostało ulepszone dzięki wzmocnionej sztywności. Dodatkowe punkty spawania nadwozia, oraz wzmocniony szkielet, zwiększają ochronę pasażerów w czasie kolizji. Dodatkowo sztywność nadwozia minimalizuje przechyły podczas manewrów.
KONA N jest wyposażona w Electronic Controlled Suspension (ECS), którego zadaniem jest kontrola siły tłumienia, poprawiająca prowadzenie i stabilność. Kierowcy mogą wpływać na sztywność zawieszenia za pomocą dostępnego przycisku, aby zoptymalizować reakcję pojazdu na sytuacje występujące podczas jazdy, zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym.
Aby uzyskać jak najlepsze wrażenia z toru wyścigowego, system Electronic Stability Control (ESC) może zostać w każdej chwili wyłączony. ESC stabilizuje pojazd podczas manewrów na zakrętach, wykrywając utratę przyczepności i uruchamiając hamulce na poszczególnych kołach. Zapewnia to lepszą stabilność samochodu w nieoczekiwanych warunkach drogowych lub w trudnym terenie.
Układ ESC nowego Hyundaia KONA N został wyposażony w trzy tryby, pozwalające dostosować wrażenia z jazdy. „ESC – ON” zapewnia pełną stabilność i jest zoptymalizowany pod kątem warunków suchych, mokrych lub zaśnieżonych oraz zapewnia większe bezpieczeństwo podczas codziennej jazdy. „ESC – SPORT” jest zoptymalizowany do jazdy po torze wyścigowym. Gdy ESC jest całkowicie wyłączony, pojazd nie wykorzystuje silnika lub hamulca w celu stabilizacji. Pozwala na dynamiczne użycie momentu obrotowego, dynamizując zachowanie pojazdu. „ESC – OFF” jest zoptymalizowany dla doświadczonych kierowców wyścigowych.
Dodatkowo Traction Control System (TCS) kontroluje siłę napędową w zależności od warunków jazdy, aby zmaksymalizować przyczepność i zminimalizować poślizg w warunkach terenowych. Jeśli system wykryje, że koło obraca się szybciej niż wykryta prędkość pojazdu, TCS dostosowuje odpowiednio moc silnika. Naciskając przycisk wyboru trybu jazdy, kierowca może wybrać jeden z czterech dostępnych trybów trakcji, aby zapewnić lepsze prowadzenie w każdych warunkach drogowych za pomocą napędu na przednie koła: tryb Snow zapewnia maksymalną stabilność na śliskich lub oblodzonych drogach. Tryb Deep Snow umożliwia większą rotację kół, zapewniając lepszą przyczepność, aby uniknąć utknięcia w głębokim śniegu. Tryb Mud charakteryzuje się średnim obrotem kół, aby samochód mógł ruszyć na błotnistej nawierzchni. Tryb Sand umożliwia odpowiednie obracanie się kół podczas startu na piaszczystych nawierzchniach. Tryby trakcji są aktywne w zakresie od 0 do 60 km/h.
Całkowicie nowy N Corner Carving Differential zastosowany w Hyundaiu KONA N, to mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie z ograniczonym poślizgiem (e-LSD), zapewniający doskonałą wydajność podczas pokonywania zakrętów. Ta funkcja umożliwia obracanie się kół z różnymi prędkościami poprzez działanie różnych wartości momentu obrotowego, w zależności od przeniesienia obciążenia z wewnętrznego koła osi przedniej na zewnętrzne koło. N Corner Carving Differential pozwala kierowcom na pokonywanie zakrętów także przy wyższych prędkościach, dzięki czemu całkowicie nowy Hyundai KONA N prowadzi się jeszcze przyjemniej.
Modele Hyundai N oferują nowy poziom precyzji i szybkości reakcji układu kierowniczego: KONA N w porównaniu do wersji podstawowej, została wzbogacona o Rack-mounted Motor Driven Power Steering system (R MDPS) o zwiększonej wydajności. Elektryczny układ wspomagania kierownicy zapewnia bezpośrednie i dokładne sterowanie z odpowiednim poziomem sprzężenia zwrotnego, będącym stałym elementem pojazdu o wysokich osiągach. Kierowca może wybierać między trzema różnymi ustawieniami kierowania (Normal, Sport i Sport+), aby zapewnić prowadzenie dopasowane do preferencji użytkownika w jeździe miejskiej, na nieutwardzonych drogach czy torach wyścigowych.
Przednie zawieszenie z N Power Sense Axle w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, zapewnia zwiększoną sztywność i lepsze właściwości jezdne.
Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa
Podobnie jak w przypadku podstawowej wersji, KONA N jest dostępna z obszerną listą aktywnych funkcji bezpieczeństwa Hyundai SmartSense oraz udogodnień zapewniających spokojną podróż. Obecność zaawansowanych systemów bezpieczeństwa na pokładzie sprawia, że model ten jest bezpieczny w każdych warunkach drogowych.
Funkcje aktywnego bezpieczeństwa Hyundai SmartSense w modelu KONA N:
– Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA) – emituje sygnał ostrzegawczy i aktywuje hamulce, aby zapobiec zderzeniu pojazdu z innym pojazdem na sąsiednim pasie ruchu
– Asystent unikania kolizji z pojazdami podczas cofania (RCCA) – emituje sygnał ostrzegawczy i aktywuje hamulce, aby zapobiec kolizji z tyłu, gdy samochód cofa się, a inny samochód nadjeżdża z boku, na przykład podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego
– Inteligentny tempomat (SCC) – utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu
– Ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA) – jeśli samochód jest zatrzymany, samochód przed nim zaczyna się poruszać, a kierowca nie reaguje dostatecznie szybko, system ten emituje sygnał ostrzegawczy, aby delikatnie skierować uwagę kierowcy z powrotem na drogę
– Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA) – automatycznie utrzymuje samochód pośrodku pasa ruchu, koryguje kurs, jeśli samochód zbliża się krawędzi pasa ruchu za pomocą kamery przedniej
– Asystent podążania na pasie ruchu (LFA) – automatycznie dostosowuje położenie kierownicy, aby pojazd był wyśrodkowany na swoim pasie ruchu
– Inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości (ISLW) – rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla ograniczenia prędkości i zakaz wyprzedzania w czasie rzeczywistym
– System bezpiecznego wysiadania (SEW) – działa, aby zapobiec wypadkowi, gdy samochód jest zaparkowany, w sytuacji gdy, inny samochód nadjeżdża od tyłu, a pasażer próbuje otworzyć drzwi. Na zestawie wskaźników pojawia się również lampka ostrzegawcza, ostrzegająca kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie
– System monitorowania tylnej kanapy (RSA) – automatycznie ostrzega kierowcę, jeśli ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu, gdy próbuje on opuścić pojazd
– Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) – emituje ostrzeżenie i, gdy to konieczne, uruchamia hamulce, jeśli kolizja staje się nieuchronna. Korzystając z radaru i kamery, system został zaktualizowany, aby lepiej wykrywać pieszych i rowerzystów, oprócz innych pojazdów
– Asystent świateł drogowych (HBA) – wykrywa nadjeżdżające pojazdy i pojazdy z przodu na tym samym pasie i odpowiednio włącza światła mijania
– Monitorowanie poziomu uwagi kierowcy (DAW) – stale monitoruje i analizuje wzorce jazdy za pomocą danych wejściowych, aby wykryć zmęczenie lub rozproszenie uwagi. Kierowca jest ostrzegany dźwiękowym ostrzeżeniem i wyskakującym komunikatem, który sugeruje, kiedy należy zrobić sobie przerwę
– eCall – umożliwia pasażerom łatwy kontakt ze służbami ratunkowymi po naciśnięciu przycisku; ponadto automatycznie ostrzega ratowników, jeśli poduszki powietrzne pojazdu zostaną wystrzelone
Technologia i łączność
Technologia i łączność w Hyundaiu KONA N skupia się na poprawie wrażeń z jazdy na każdym polu. Wyświetlacz Performance Head-Up (HUD) wyświetla informacje o stanie pojazdu na przezroczystym ekranie. HUD pozwala kierowcy widzieć istotne informacje dotyczące nawigacji, bezpieczeństwa i jazdy bez odrywania wzroku od drogi. Można go włączać i wyłączać za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
KONA N może być dodatkowo wyposażona w 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników N o sportowym wyglądzie i 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimediów. Performance Driving Data System monitoruje i wydaje wskazówki do jazdy po torze wyścigowym. Funkcja zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, takie jak moc, moment obrotowy i doładowanie podczas jazdy po torze wyścigowym za pośrednictwem ekranu dotykowego systemu multimediów. System jest również wyposażony w licznik okrążeń i przyspieszenia. Podczas jazdy w trybie Sport lub N grafika N będzie również wyświetlana na wyświetlaczu przeziernym HUD.
Usługi Apple CarPlay, Android Auto i Bluelink Connected Car Services sprawiają, że codzienna jazda samochodem o wysokich osiągach jest jeszcze wygodniejsza. KONA N jest wyposażona w dodatkowe funkcje rozpoznawania głosu. Kierowca może aktywować i sterować takimi funkcjami, jak klimatyzacja, ogrzewanie tylnej szyby i lusterek bocznych, a także ogrzewanie kierownicy za pomocą prostego polecenia głosowego.
KONA N oferowana jest z pięcioletnią gwarancją Hyundai bez limitu kilometrów.
Wymiary (mm) (dł.xsz.xwys.)rozstaw osi | 4 215 x 1 800 x 1 565; 2,600 |
Silnik | 2.0 T-GDI |
Skrzynia biegów | 8-biegowa, dwusprzęgłowa typu mokregoDCT (N DCT) |
Waga (kg) | 1 510 |
Moc (KM) / Moment obrotowy (Nm) | 280 / 392 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 |
Przyspieszenie 0-100km/h | 5,5s (Launch Control) |