HYUNDAI: ŁAŃCUCHY ŚNIEGOWE ZINTEGROWANE Z OBRĘCZĄ

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały nową technologię opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi

Technologia kół zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi wykorzystuje moduły ze specjalnego stopu z pamięcią kształtu umieszczone wewnątrz koła i opony. Moduły te wysuwają się, pełniąc rolę „łańcucha śniegowego”, po otrzymaniu impulsu elektrycznego.


Zobacz także:

CUPRA: FUNKCJA E-BOOST – DODATKOWA MOC W MODELU BURN
 

TECHNIKA


 

W przeciwieństwie do tradycyjnych łańcuchów śniegowych, które są skomplikowane w montażu i demontażu, technologia ta automatycznie, po naciśnięci przycisku, uruchamia łańcuchy śniegowe ze stopu z pamięcią kształtu, wpływając na poprawię bezpieczeństwa w śnieżnych warunkach.

Ta innowacja, która, miejmy nadzieję, pewnego dnia zostanie wprowadzona w pojazdach Hyundai i Kia, odzwierciedla nasze zaangażowanie w przekształcanie zaawansowanych technologii w rzeczywiste rozwiązania, które przynoszą korzyści klientom. Będziemy nadal rozwijać technologie, które zwiększają bezpieczeństwo i wygodę naszych pojazdów oraz przynoszą wartość naszym klientom – powiedział Joon Mo Park Szef zespołu ds. rozwoju zaawansowanych układów podwozia

Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi obejmuje zespół koła i opony wyposażony w promieniowe rowki rozmieszczone w regularnych odstępach, jak na pizzy, z umieszczonymi w tych rowkach modułami wykonanymi ze specjalnego stopu z pamięcią kształtu.

Technologia ta wykorzystuje zdolność specjalnego stopu do powrotu do jego pierwotnego kształtu dzięki przepływowi prądu elektrycznego. Podczas normalnej jazdy znajdujący się wewnątrz koła stop zostaje sprasowany do kształtu litery „L” i nie styka się z nawierzchnią drogi. Kiedy sterownik aktywuje tę funkcję, przez moduł przepływa prąd elektryczny, który powoduje powrót stopu z pamięcią kształtu do swojej pierwotnej formy; materiał tworzy kształt litery „J”, wypychając moduł z opony tak, aby nawiązał kontakt z nawierzchnią, poprawiając przyczepność, stabilność i bezpieczeństwo na zaśnieżonych drogach.

Jeśli bieżnik opony zostanie zużyty aż do miejsca umieszczenie modułu (w normalnym trybie jazdy), kierowcy będą mogli łatwo rozpoznać ich degradację, aby nie przegapić cyklu wymiany opon.

Technologia ta oczekuje na opatentowanie zarówno w Korei Południowej, jak i w Stanach Zjednoczonych. Hyundai Motor i Kia rozważą masową produkcję takich opon po dalszych pracach rozwojowych, testach trwałości i wydajności oraz przeglądzie przepisów.