Przywrócony do życia przez Hyundai Motor Company koncepcyjny model Pony Coupe ma swoją światową premierę – prawie 50 lat po pierwotnym debiucie – nad włoskim jeziorem Como.
Po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku, Pony Coupe Concept jest ważnym pojazdem w historii i w dziedzictwie firmy.
Zobacz relacje:
SEAT: 20 LAT WYJĄTKOWEGO KONCEPTU CUPRA GT
Hyundai Motor zaprezentował odtworzonego Pony Coupe podczas inauguracyjnego zjazdu Hyundai Reunion. To wydarzenie, które ma pielęgnować dziedzictwo Hyundai Motor, odzwierciedla przeszłość marki i jej kierunek rozwoju w przyszłości. Obecni na tym wydarzeniu byli Giorgetto Giugiaro i jego syn Fabrizio Giugiaro. Projektant tego auta sprzed lat, ogłosił zakończenie zapowiedzianej jakiś czas temu renowacji, którą przeprowadziło GFG Style. Studio projektowe czerpało z twórczej wiedzy Fabrizio i Giorgetto na temat samochodu, który doprowadził do powstania przełomowej dla marki linii modeli Pony, pierwszych niezależnie opracowanych samochodów produkowanych masowo w Korei.
W ramach projektu odtworzenia koncepcyjnego Pony Coupe, Hyundai Motor Company przywrócił do życia oryginalny egzemplarz Pony Coupe Concept pokazany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku. Misja renowacji jest świadectwem ducha, śmiałej pasji, ambicji pracowników i kadry kierowniczej Hyundai, jakie towarzyszyły tworzeniu globalnej marki, na czele z koncepcyjnym Pony Coupe.
Pomimo ubogiego środowiska przemysłowego w latach 70., mój dziadek i prezes-założyciel firmy Hyundai, Ju-young Chung, włożył serce i duszę w odbudowę gospodarki Korei i poprawę życia jej mieszkańców po wyniszczającej wojnie koreańskiej. W końcu zrealizował swoją wizję uczynienia z Korei kraju zdolnego do rozwoju własnych pojazdów. Wyrażam szczerą wdzięczność wszystkim osobom z Włoch i Korei, które odegrały kluczową rolę w sukcesie modelu Pony – powiedział Euisun Chung Prezes Wykonawczy Hyundai Motor Group
Dzięki wyjątkowej estetyce, Pony Coupe Concept był przełomowym modelem swoich czasów. Niestety, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych pod koniec lat 70., model, który mógł być pierwszym sensacyjnym samochodem sportowym Hyundaia, nie mógł wejść do produkcji masowej i jako koncept przeszedł do historii. Niemniej jednak projekt ten ucieleśniał determinację Hyundaia do wejścia do sektora samochodów sportowych i zdobycia pozycji lidera w branży motoryzacyjnej – ten duch nadal leży u podstaw działań Hyundaia, także jego wiodącej pozycji w dziedzinie elektryfikacji i wysokowydajnej technologii wodorowej.
Samochód ten jest obecnie uważany za retro-futurystyczny model klasyczny, który posłużył jako inspiracja projektowa dla nowszych modeli Hyundai Motor, takich jak N Vision 74 z hybrydowym napędem wodorowym, zwany jako „laboratorium na kołach” oraz samochodu koncepcyjnego „45”, które bezpośrednio wpłynęło na powstanie całkowicie elektrycznego modelu IONIQ 5.
W dobie elektryfikacji kluczowym warunkiem, aby Hyundai Motor Company stał się liderem w przyszłej mobilności, będzie nasza zdolność do pozostania wiernym wartościom, które odziedziczyliśmy. Idąc naprzód, poprzez Hyundai Reunion i inne inicjatywy pielęgnowania dziedzictwa, będziemy nadal wykorzystywać naszą przeszłość jako wyjątkowy wektor dla naszych przyszłych innowacji – powiedział Jaehoon Chang Prezes i Dyrektor Generalny Hyundai Motor Company
Nadwozie koncepcyjnego Pony Coupe przypominające origami charakteryzuje się płynnymi geometrycznymi liniami, elegancką linią dachu, czystymi, pozbawionymi ozdób powierzchniami, proporcjami dodającymi dynamiki i wyjątkowym kształtem słupka B. Charakteryzuje się niezwykle graficzną obróbką powierzchni ze zderzakami polakierowanymi w kolorze nadwozia. Jego klinowaty przód i okrągłe reflektory wyróżniały go w 1974 roku i nadal wyglądają niezwykle stylowo. Jego „coda tronca” (tzw. odcięty ogon) ma wąską klapę, która zapewnia dostęp do tylnej części samochodu.
Minimalistyczne wnętrze prezentuje kultową estetykę, podkreślając konstrukcję typu monocoque i zawieszoną w powietrzu architekturę, zorientowaną na kierowcę. Jednoramienna kierownica i dwukolorowe, wąskie fotele kubełkowe wzmacniają futurystyczną estetykę lat 70.
Zapytany o swoją pierwszą interakcję z Hyundaiem podczas opracowywania koncepcyjnego Pony Coupe z 1973 roku, ponad pięćdziesiąt lat temu, Giugiaro powiedział: Hyundai zwrócił się do nas, aby rozpocząć kompletne przeprojektowanie modelu, ale nie mieli dużego doświadczenia. Na początku byłem sceptyczny, ponieważ nie znałem wtedy Hyundai Motor. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem pasji i zaangażowania inżynierów Hyundaia. Byli bystrzy, ciekawi, otwarci i niezwykle chętni do nauki. Natychmiast przyjęli metody pracy, które były dla nich nowe. Poświęcili się, by zrobić dobre wrażenie – dla firmy i swoich partnerów. Jestem dumny i zaszczycony, że mogę być świadkiem, jak ta firma ewoluowała od naszego pierwszego spotkania
Renowacja tego wyjątkowego pojazdu to kamień milowy w historii Hyundaia. Reprezentuje nasze początki i nasze zaangażowanie w przyszłość. Służy jako dziedzictwo dla przyszłych pokoleń. Praktycznie symbolizuje mobilną pałeczkę sztafetową, którą przekazujemy z przeszłości w przyszłość firmy– powiedział Luc Donckerwolke Prezes i Dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group
Koncepcyjny Pony Coupe odzwierciedla wdzięczność i oddanie firmy dla ducha walki, jakim odznaczali się ludzie w Hyundai Motor w 1974 roku. Odrodzenie koncepcji Pony Coupe jest znaczącym kamieniem milowym w historii Hyundai Motor, ponieważ oznacza nie tylko nasze początki, ale także nasze zaangażowanie w przyszłość z naszymi nowymi marzeniami – powiedział SangYup Lee Wiceprezes Wykonawczy i Szef Hyundai Design Center.
To wyjątkowe, że znaczące osoby z początków firmy spotykają się z tymi, którzy prowadzą firmę w przyszłość. To także inauguracja Hyundai Reunion, naszego wydarzenia pielęgnującego dziedzictwo marki. Tutaj można zobaczyć, jak dotychczasowe sukcesy stanowią podstawę naszych odważnych działań dzisiaj. Ten duch innowacji jest widoczny w tych dwóch modelach, a także w ludziach, którzy je stworzyli – powiedział Sungwon Jee Starszy Wiceprezes i Dyrektor ds. marketingu globalnego w Hyundai Motor Company
W ramach pielęgnacji dziedzictwa, Hyundai Motor rozszerzy swoją nową platformę, Hyundai Reunion, aby dalej szerzyć wizję i kierunek marki.
Wymiary odrestaurowanego Hyundaia Pony Coupe Concept:
Długość: 4080 mm
Szerokość: 1560 mm
Wysokość: 1210 mm
Rozstaw osi: 2340 mm
Pojemność silnika: 1238 cm3, R4, 82 KM przy 6000 obr./min
Układ silnika: z przodu wzdłużnie, napęd na tylne koła