Firma Hyundai oddała w ręce władz Kopenhagi pierwszą partię samochodów ix35 Fuel Cell. Przekazanie 15 samochodów miało miejsce podczas uroczystego otwarcia pierwszej duńskiej stacji paliwa wodorowego.
– Hyundai angażuje się w działania, dzięki którym wodór stanie się paliwem przyszłości dla Europy. Przekazanie samochodów ix35 Fuel Cell potwierdza, że mamy realistyczne rozwiązanie pozwalające na zaspokojenie potrzeb w zakresie zrównoważonej mobilności – powiedział Byung Kwon Rhim, Prezes spółki Hyundai Motor Europe.
Zobacz także:
ECO
Od roku 2011 firma Hyundai Motor wprowadzała prototypy samochodu ix35 Fuel Cell trzeciej generacji, uczestnicząc w różnorodnych inicjatywach, których celem jest uświadamianie korzyści ze stosowania wodoru jako paliwa samochodowego, wspieranie prac nad ogólnoeuropejską infrastrukturą stacji paliwowych, a także zademonstrowanie faktycznej użyteczności takich pojazdów w instytucjach publicznych oraz prywatnych przedsiębiorstwach.
Dzięki wspieranej przez Komisję Europejską Wspólnej Inicjatywie Technologicznej w Zakresie Ogniw Paliwowych i Wodoru (WIT OPW), autem ix35 Fuel Cell poruszają się niektórzy członkowie Parlamentu Europejskiego, urzędnicy Komisji Europejskiej oraz inni decydenci polityczni. Ponadto, na początku bieżącego roku firma Hyundai zorganizowała w Berlinie wydarzenie, w czasie którego czołowi przedstawiciele 100 europejskich przedsiębiorstw mogli poznać i przetestować ten model.
Hyundai ix35 Fuel Cell jest jednym z najbardziej zaawansowanych pojazdów zasilanych wodorem. Nie emituje żadnych szkodliwych substancji, jedynie parę wodną. Wyposażono go w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM), pozwalający na rozwinięcie prędkości maksymalnej 160 km/h. Dwa zbiorniki umożliwiają zgromadzenie wodoru, o łącznej masie 5,64 kg, co zapewnia zasięg 594 km., a ich maksymalne napełnienie trwa zaledwie kilka minut. Ponadto, samochód może być bez problemów uruchamiany przy niskich temperaturach, nawet do -20°C. Do magazynowania energii służy mu akumulator litowo- polimerowy 24 kWh, opracowany wspólnie z firmą LG Chemical. Do roku 2015 firma Hyundai zamierza wyprodukować w fabryce Ulsan w Korei 1000 samochodów ix35.
Hyundai ix35 Fuel Cell to kolejny dowód zaangażowania Hyundaia w kwestie ekologii. Niedawno firma przystąpiła do inicjatywy Londyńskie Partnerstwo dla Wodoru (London Hydrogen Partnership, LHP), aby współtworzyć strategię rozwoju dla pojazdów o napędzie wodorowym oraz rozbudowy sieci stacji paliwa wodorowego w Londynie.
Samochód otrzymał ostatnio także nagrodę Technology Award w konkursie Fleet World Honours 2013. Jury konkursu przyznało to wyróżnienie za innowacyjność i fakt, że komercjalizacja ix35 Fuel Cell jest przełomem w realizowaniu idei bezemisyjnych samochodów.