Rozwiązanie biznesowe mające na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla i promowanie mobilności opartej na wodorze wprowadza w Szwajcarii marka Hyundai.
Na drogi wyjadą elektryczne samochody ciężarowe zasilane wodorem czyli Xcient Fuel Cell.
Zobacz także:
Partner biznesowy Hyundaia firma H2 Energy będzie rozwijała infrastrukturę niezbędną do tankowania pojazdów. Każda ciężarówka oszczędzi około 65 ton CO2 rocznie, co oznacza, że transformacja w stronę czystej mobilności opartej na energii wodorowej znacznie obniży emisję węglową.
Technologia wykorzystująca ogniwa paliwowe staje się coraz ważniejszym elementem światowych założeń ekologicznej mobilności. Hyundai widzi możliwość znacznego obniżenia emisji dwutlenku węgla poprzez wdrożenie tej technologii nie tylko w samochodach osobowych, ale również w ciężarowych samochodach dostawczych. Hyundai Hydrogen Mobility (HMM), wraz z partnerami, zapewni wodorowej mobilności także opłacalność finansową.
– Produkcja pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi to nie wszystko, kluczowe jest znalezienie partnerów, którzy dostarczą niezbędną infrastrukturę. Nasze działania przyczynią się do efektywnego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla oraz do rozwoju społeczeństwa wykorzystującego energię wodoru. Kompleksowe podejście pokazuje, że Hyundai naprawdę nieszablonowo podchodzi do budowy kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze – mówi Mark Freymüller, Prezes Hyundai Hydrogen Mobility.
Nowa współpraca biznesowa
Hyundai Hydrogen Mobility to spółka stworzona w ramach partnerstwa joint venture między Hyundai Motor Company, a szwajcarską firmą specjalizująca się w wodorowych rozwiązaniach – H2 Energy. Celem współpracy jest dostarczenie 1 600 zasilanych ogniwami paliwowymi ciężarówek na rynek szwajcarski do 2025 roku, przy czym dostawa pierwszych 50 sztuk odbędzie się w 2020 roku.
Hydrospider, inny partner biznesowy Hyundai, będzie odpowiedzialny za produkcję wodoru.
Zielony wodór wytwarzany z energii wodnej
Pierwszym krokiem realizacji wizji biznesowej Hyundai jest wytwarzanie wodoru ze zrównoważonych źródeł. Pojazd napędzany ogniwami paliwowymi jest tak ekologiczny jak wodór, wykorzystywany do jego zasilania. Wodór pozyskiwany z paliw kopalnych lub przyczyniający się do emisji, nie jest tak naprawdę zielony. Hyundai wykorzystuje tylko zielony wodór wytwarzany z energii wodnej.
Potrzebna do produkowania wodoru energia jest generowana w elektrowni wodnej firmy Alpiq w szwajcarskim Gösgen. Prąd elektryczny wykorzystywany jest w procesie elektrolizy do pozyskiwania z wody wodoru, który następnie jest transportowany w kontenerach do rozrastającej się sieci stacji tankowania, rozmieszczonych na terenie Szwajcarii.
Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest miejscowy podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.
Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.
Hyundai Xcient Fuel Cell
Podczas gdy Hydrospider przyśpiesza produkcję paliwa wodorowego Hyundai tworzy flotę zasilanych ogniwami paliwowymi ciężarówek Xcient. Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do handlowych dostaw ze względu na krótki czas ładowania i możliwość przejechania długiego dystansu, w porównaniu do bateryjnych pojazdów elektrycznych.
System ogniw paliwowych z dwoma stosami waży mniej niż akumulator potrzebny do napędzenia w pełni elektrycznego pojazdu, a przy tym zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie Szwajcarii.
Hyundai Xcient Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu wynosi około 400 km. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.
Stacja ładowania na każde 15 ciężarówek
Hyundai Hydrogen Mobility będzie wynajmować samochody operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co nie wiąże się z ryzykiem początkowej inwestycji. By osiągnąć opłacalność stacji wystarczy 15 pojazdów regularnie tankujących na niej wodór. Hydrospider, produkując przemysłowy wodór zapewnia ciągłość dostaw. Rozwinięta infrastruktura stacji ładowania wodorowych ciężarówek daje możliwość adaptacji sieci na potrzeby tankowania aut osobowych.
Samochody ciężarowe wyposażone są w układy obsługujące ciśnienie 350 barów, a do tankowania samochodu osobowego potrzebne jest 700 barów. Rozbudowanie istniejącej sieci ładowania będzie efektywnym i ekonomicznym rozwiązaniem. Łatwy dostęp do odpowiedniej infrastruktury tankowania zmniejszy lęk przed wyczerpaniem się wodoru w czasie jazdy. Im więcej osób wybierze ekologiczne pojazdy, tym bardziej zmniejszy się emisja dwutlenku węgla.
Ekomobilność to kluczowy aspekt wizji marki. Hyundai jest producentem nie tylko ciężarówek Xcient, ale również NEXO – samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowym nowej generacji. W 2019 roku Hyundai sprzedał 4 987 samochodów z ogniwami paliwowymi. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670 000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 000 pojazdów z ogniwami paliwowymi.