Samochody hybrydowe zyskują coraz większą popularność, a marki premium bynajmniej nie pozostają tu wyjątkiem. W ofercie tego segmentu z roku na rok pojawia się coraz więcej modeli z takim napędem.
Rynek samochodów klasy premium systematycznie rośnie zarówno w świecie, jak i w Polsce. Zgodnie z ostatnimi danymi, liczba rejestracji takich modeli zwiększa się co roku o około 25 procent – czytamy w raportach przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zobacz także:
Za wynik ten odpowiadają niezmiennie zakupy dokonywane przez firmy. Liczby mówią, że przedsiębiorstwa rejestrują ponad dwa razy więcej samochodów od nabywców indywidualnych. W przypadku tych pierwszych wzrosty wynoszą rok do roku ponad 20 procent. Klienci prywatni generują wzrosty na poziomie nieco ponad 10 procent.
W samochodach klasy premium od zawsze stosuje się konserwatywne rozwiązania – jak np. napęd na koła tylne. Równocześnie jednak producenci nie unikają zaawansowanych technologii – najczęściej w tym segmencie pojawiają się cyfrowe nowości. Klasa premium doceniła także napędy hybrydowe, które ostatnio masowo pojawiły się w ofercie firm.
Pionierem napędu hybrydowego w samochodach luksusowych był Lexus, który zastosował to rozwiązanie w drugiej odsłonie modelu RX, wprowadzonej na rynek w 2003 roku. Wspomniany samochód był również pierwszym na świecie SUV-em – hybrydą.
Jak obecnie wygląda rynek samochodów hybrydowych klasy premium? Ile kosztuje najtańsza luksusowa hybryda i ile producenci mają modeli w swojej ofercie?
Lexus. W ofercie można znaleźć siedem modeli z napędem hybrydowym. Oferta zaczyna się od modelu CT, który jest przedstawicielem segmentu C klasy premium. Jego ceny startują od poziomu 99 tys. zł. Limuzyny to IS, GS oraz LS, które kosztują odpowiednio: od 157 tys. zł, model GS od 200 tys. zł, a LS został wyceniony od 490 tys. zł. Segment SUV ma dwóch przedstawicieli – model NX kosztujący od 159 tys. zł oraz model RX, którego ceny zaczynają się od 291 tys. zł. Miłośnicy samochodów z nadwoziem coupe również znajdą dla siebie odpowiedni model – sportowy RC 300h kosztuje od 216 tys. zł, natomiast LC 500h zaczyna się od 537 tys. zł.
Mercedes. Niemiecka marka posiada w swojej ofercie pięć modeli z napędem hybrydowym. Najtańszym w salonach jest Mercedes klasy C, którego ceny zaczynają się od 228 tys. zł. W segmencie sedanów znaleźć można również klasę E – ceny startują od 289 tys. zł. Na liście SUV-ów znajdują się modele GLC oraz GLE. Ten pierwszy został wyceniony od 276 tys. zł, ceny drugiego zaczynają się od 354 tys. zł. W przypadku Mercedesa GLC Coupe ceny zaczynają się od 276 tys. zł.
Infiniti. Japoński producent sprzedaje w Polsce dwa modele z napędem hybrydowym. Limuzyna Q50 kosztuje od 218 tys. zł, natomiast model Q70 wymaga zapłaty od 276 tys. zł. I jest to ciekawa oferta.
BMW. Koncern oferuje siedem modeli napędzanych układem spalinowo-elektrycznym. Cennik w ofercie tego typu samochodów zaczyna się od modelu 2 Active Tourer – rodzinny minivan z napędem hybrydowym został wyceniony od 157 tys. zł. Seria 3 to wydatek zaczynający się od 183 tys. zł, a większy model serii 5 zaczyna się od 242 tys. zł. Na liście hybryd tego producenta można znaleźć ponadto model X5 (od 329 tys. zł), model serii 7 (od 452 tys. zł) oraz BMW i8, które kosztuje od 615 tys. zł. Model i3 wyposażony w Range Extender kosztuje od 185 tys. zł.
Volvo. Wśród wszystkich oferowanych modeli tego producenta można znaleźć pięć hybrydowych. Oferta zaczyna się od najtańszego modelu – V60 z napędem hybrydowym kosztuje od 265 tys. zł. Model S90 wymaga wydatku na poziomie 348 tys. zł, natomiast jego odmiana kombi zaczyna się od 358 tys. zł. Segment SUV-ów ma dwóch przedstawicieli – model XC60 kosztuje od 281 tys. zł, natomiast model XC90 to koszt od 533 tys. zł.
Porsche. Na liście tego producenta znajduje się tylko jeden model z napędem hybrydowym. Jest nim Panamera 4 E-Hybrid, której ceny zaczynają się od 498 tys. zł.
Land Rover. Również ta marka ma w swojej ofercie jeden model hybrydowy. Range Rover z takim napędem kosztuje od 399 tys. zł.
Audi. W ofercie tego producenta znajdują się cztery modele hybrydowe. Najtańszym w ofercie jest kompaktowe A3, które zostało wycenione od 172 tys. zł. Znacznie większy model A7 to wydatek na poziomie od 329 tys. zł, natomiast SUV Q7 kosztuje już od 404 tys. zł. Najdroższa jest limuzyna – model A8 został wyceniony od 409 tys. zł.