Honda prezentuje ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.
Po raz pierwszy w Europie Honda przedstawi zelektryfikowane pojazdy miejskie – samochód koncepcyjny SUSTAINA-C i motocykl Pocket Concept.
Zobacz relacje:
RED DOT AWARD 2024: PEUGEOT E-3008 ZDOBYWCĄ NAGRODY ZA DESIGN
Oba modele będą eksponowane obok skutera SH125i “Vetro”, wspólnie demonstrując zastosowane w ich projektach innowacyjne materiały i wyjątkową estetykę wzorniczą, które umożliwiają obniżenie emisji CO2 w procesie produkcyjnym fabryki Honda Italia Industriale zlokalizowanej we włoskiej Atessie. Jest to jedna z dróg, którymi Honda zmierza do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku we wszystkich swoich produktach i działaniach korporacyjnych.
Model koncepcyjny SUSTAINA-C, zaprezentowany po raz pierwszy podczas Japan Mobility Show 2024, przedstawia sposób, w jaki społeczeństwo może zostać uwolnione od ograniczeń związanych z wyczerpującymi się surowcami. Model ten jest sparowany z koncepcyjnym kompaktowym jednośladem Pocket Concept, który może być przechowywany w bagażniku i umożliwia przemieszczanie się na krótkich dystansach.
Panele są produkowane przy użyciu żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów, dzięki czemu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania. Pozwoliło to Hondzie na stworzenie niepowtarzalnego, nielakierowanego wykończenia, którego nie dałoby się uzyskać przy użyciu tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie tego typu materiałów i pominięcie lakierowania, które samodzielnie odpowiada za emisję nawet 80% CO2 z zakładów motoryzacyjnych, może zmniejszyć całościową emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji nawet o 45%.
Model prezentowany w Mediolanie zwraca uwagę uzyskanym efektem wizualnym, który daje wrażenie zastosowania w projekcie czarnego i białego marmuru, a który został osiągnięty poprzez mieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia w trakcie formowania paneli, w wyniku którego, po opadnięciu materiału w formie, powstaje marmurowa faktura.
Poza przyciągającym wzrok wyglądem, panele pojazdu cechują się nie tylko odpornością na pęknięcia i zdolnością do powrotu do pierwotnego kształtu po lekkich kolizjach, ale są także wysoce odporne na niekorzystne czynniki pogodowe i w minimalnym stopniu ulegają degradacji pod wpływem światła słonecznego.
Znakomita przezroczystość żywicy akrylowej pozwoliła na uformowanie tylnej klapy SUSTAINA-C Concept z pojedynczego panelu, który działa jak ekran smartfona. Wyświetlacz, korzystający z technologii mini-LED, został zaprojektowany z myślą o komunikowaniu się z innymi użytkownikami dróg za pomocą prostego tekstu lub obrazów, wprowadzając tym samym nowy aspekt wyglądu zewnętrznego przyszłych pojazdów.
Ponadto, zastosowane tworzywo akrylowe stanowi forpocztę przyszłego podejścia do obiegu surowców i materiałów w procesie produkcji. Opracowany we współpracy z Mitsubishi Chemical materiał pochodzący z kloszy świateł pojazdów wycofanych z eksploatacji, jest poddawany przemiałowi i poddawany dalszej obróbce, a następnie formowany w panele wykorzystane w modelu SUSTAINA-C Concept. Jest to jedna z metod ograniczania wydobycia zasobów przez Hondę i zarazem kolejny etap poszukiwań bardziej energooszczędnych, niskoemisyjnych i efektywnych kosztowo zaawansowanych technologii recyklingu oraz tworzenia łańcucha wartości w produkcyjnym obiegu zamkniętym.
SUSTAINA-C jest przykładem na to jakie możliwości mamy do dyspozycji, gdy myślimy w sposób bardziej zrównoważony. Dotyczy to nie tylko samych paneli, ale także tych elementów, które nie są widoczne z zewnątrz. Niezależnie od tego czy chodzi o pozyskiwanie stali do produkcji podwozia, która powstaje w bardziej ekologicznym procesie, czy też materiałów pochodzących z recyklingu, istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zacząć zmieniać nasze metody produkcji pojazdów. Wykorzystanie nowych materiałów dla stworzenia niepowtarzalnej estetyki i podniesienia wartości, którą oferujemy naszym klientom, nie musi odbywać się kosztem atrakcyjnego wyglądu naszych produktów. – powiedział Kento Ishii, rzecznik projektu SUSTAINA-C.
Honda już teraz opracowuje metody ograniczania emisji CO2 przy produkcji swoich produktów w Europie, czego przykładem jest wersja “Vetro” niezwykle popularnego skutera SH125i produkowanego w zakładzie Honda Italia Industriale.”Vetro”, co po włosku oznacza „szkło”, to specjalna edycja modelu z charakterystycznymi półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej. Proces produkcyjny zastosowany przy ich wytwarzaniu w fabryce w Atessie o 9,5 procent redukuje emisję CO2 w porównaniu z procesami wytwarzania standardowo lakierowanych owiewek.
Nowy materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, jest zamiennikiem tworzywa ABS, używanego do produkcji niestrukturalnych części i komponentów poszycia, dzięki którym osiągana jest elegancka, jednolita stylistyka nadwozia i prezencja klasy premium.
Atrakcyjny wygląd SH125i Vetro idzie w parze z walorami praktycznymi modelu i jego wydajnością – jest to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie, który spełnia nowe normy emisji EURO5+, które do końca 2024 roku będą stanowiły wymóg dla wszystkich nowych modeli.
SH125i Vetro demonstruje, jak wprowadzenie niewielkich zmian dotyczących wykorzystania materiałów może przynieść wymierne korzyści dla środowiska. Intensywnie pracujemy w zakładzie w Atessie nad zwiększeniem wydajności naszych metod produkcji, co przekłada się również na sposób, w jaki ograniczamy emisje. Jesteśmy zatem tym bardziej zainteresowani możliwością dalszego przyczyniania się do realizacji globalnych celów Hondy w zakresie neutralności węglowej poprzez wprowadzanie ciągłych innowacji i opracowywanie nowych produktów – powiedział Marcello Vinciguerra, dyrektor zarządzający Honda Italia Industriale.
Redukcja emisji CO2 przez Hondę dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu materiałów – czego przykładem jest model SH125i Vetro – to tylko jeden z kroków podejmowanych w Europie, które zmierzają do osiągnięcia przez japońską markę globalnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach, operacjach i działaniach korporacyjnych do 2050 roku.
Centralnym elementem tego planu jest inicjatywa Hondy “Triple Action to Zero“, która obejmuje neutralność węglową, czystą energię i obieg zasobów – w tym ostatnim przypadku Honda będzie dążyć do osiągnięcia zamkniętego obiegu surowców między pojazdami i wykorzystania w 100 procentach zrównoważonych materiałów. Zarówno SUSTAINA-C Concept, jak i Pocket Concept są wczesnymi przykładami tego, jak takie podejście może zaprocentować w przyszłości.
“SUSTAINA-C Concept, Pocket Concept i SH125i Vetro odzwierciedlają zmiany, których chcemy dokonać, przyspieszając nasze przejście od modelu biznesowego opartego na masowej konsumpcji do modelu opartego na obiegu zamkniętym. Nie może to nastąpić z dnia na dzień, ale poprzez małe krok i analizy, które jesteśmy w stanie wykonać teraz – właśnie takie jak te, podejmowane w naszym zakładzie w Atessie, gdzie możemy wdrożyć coraz bardziej skuteczne działania, które pomogą nam osiągnąć do 2050 roku neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich naszych produktach i działaniach korporacyjnych do. – powiedziała Victoria Friend, dyrektor ds. zapewnienia zgodności produktu z normami i zrównoważonego rozwoju w Honda Motor Europe.
Stoisko Hondy znajdzie się na dziedzińcu Museo Diocesano, w najbardziej wyeksponowanym punkcie wystawy “Garden of Ideas” przygotowanej przez Vanity Fair Italia podczas Tygodnia Designu w Mediolanie. Zewnętrzne lustrzane ściany zostały zaprojektowane tak, aby wtopić się w historyczne otoczenie, a opalizujące szerokie okno pomaga stworzyć organiczną przestrzeń, wzbogaconą przez elementy natury i podkreślającą prezentowane zrównoważone motywy.
Wewnątrz odwiedzający mogą podziwiać trzy wystawione modele wraz z przykładami dotyczącymi procesu produkcji SUSTAINA-C Concept, demonstrującymi drogę, jaką tworzywo akrylowe pokonuje od zdemontowanego modułu tylnego światła do umieszczenia materiału w panelu nadwozia pojazdu.