Firma Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM) jest pierwszą na świecie spółką joint venture zajmującą się produkcją ogniw paliwowych na dużą skalę.
W obiekcie o powierzchni 6500 m2, który dzięki wartej 99 mln euro wspólnej inwestycji koncernów funkcjonuje od stycznia 2017 roku, znalazło już pracę 80 osób. Najwyższej klasy rozwiązania, wykorzystujące wodór jako źródło zasilania, montowane od stycznia w zakładzie FCSM będą wykorzystywane przez obie firmy w różnorodnej gamie produktowej i przedsięwzięciach biznesowych.
Zobacz relacje:
NISSAN: ZIMOWY POKAZ MOŻLIWOŚCI TECHNOLOGII e-4ORCE W FINLANDII
Spółka joint venture GM i Honda jest pierwszą, produkującą kompletne systemy ogniw paliwowych, która rozpoczęła seryjną produkcję ogniw przeznaczonych dla sektora transportowego i nie tylko.
Suheb Haq, prezes FCSM, skomentował postępy prac: Proces produkcyjny w zakładzie rozpoczyna się od uzyskania materiałów do wytwarzania membran i elektrod, a kończy na otrzymaniu gotowych systemów. Bieżące inwestycje i zaangażowanie obu firm są motorem sukcesu spółki FCSM. Przedsięwzięcie wpisuje się w naszą strategię tworzenia trwałych i przystępnych cenowo wodorowych systemów ogniw paliwowych o wysokiej jakości, znajdujących zastosowanie w szerokiej gamie rozwiązań i przeznaczonych dla różnych odbiorców.
Połączyliśmy atuty Hondy i GM, dzięki którym stworzyliśmy najbardziej efektywny system produkcyjny w ramach spółki joint venture – powiedział Tetsuo Suzuki, wiceprezes FCSM. Postawiliśmy na masową produkcję z zachowaniem dbałości o najdrobniejsze detale i wysoką jakość, dzięki czemu jesteśmy gotowi zaspokoić oczekiwania klientów związane z przyszłościowymi zastosowaniami technologii ogniw paliwowych i początkiem ery wodoru.
Inżynierowie Hondy i GM rozpoczęli prace nad wspólnym opracowaniem systemu ogniw paliwowych nowej generacji już w 2013 roku. Poza podniesieniem efektywności systemu, firmy współpracowały nad podwojeniem jego żywotności w porównaniu do układu zastosowanego w Hondzie Clarity Fuel Cell z 2019 roku poprzez zastosowanie materiałów odpornych na korozję i poprawę działania w niskich temperaturach.
Obie firmy skupiły się również na obniżeniu kosztów prac badawczo-rozwojowych i produkcji poprzez wykorzystanie efektu skali, udoskonalenie projektu ogniwa, uproszczenie podzespołów pomocniczych, wykorzystanie wspólnych źródeł zaopatrzenia i ograniczenie stosowania kosztownych metali szlachetnych. Nowe systemy ogniw paliwowych będą zatem o dwie trzecie tańsze w produkcji niż układ wykorzystany w modelu Honda Clarity z 2019 roku.
W spółce FCSM podjęto również znaczące wysiłki ukierunkowane na osiągnięcie najwyższej jakości przy jednoczesnej poprawie efektywności produkcji. Przedsiębiorstwo wykorzystuje wiele pionierskich metod automatyzacji wytwarzania elektrod membranowych i montażu stosów ogniw paliwowych.
Technologia ogniw paliwowych jest fundamentalną częścią ambitnego globalnego planu Hondy “Triple Action to Zero“, zmierzającego do zredukowania do zera negatywnego wpływu na środowisko do 2050 roku, nie tylko w odniesieniu do samych produktów, ale także całego cyklu ich życia, w tym działalności korporacyjnej.
– Osiągnięcie neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych Hondy do 2050 roku,
– Przepływ zasobów – wykorzystanie w 100% zrównoważonych materiałów pozwoli Hondzie na uzyskanie obiegu zamkniętego, z wykorzystaniem recyklingu lub ponownego użycia wszystkich materiałów pochodzących z pojazdów, przetworzenie ich do postaci surowców i ponowne wykorzystanie przy tworzeniu nowych produktów,
– Upowszechnianie czystej, odnawialnej energii, także poprzez elektryfikację i wykorzystanie wodoru.
Honda rozszerzy zastosowania swojego systemu ogniw paliwowych nie tylko na pojazdy FCEV, ale także na różne zastosowania wewnętrzne i zewnętrzne, przyczyniając się w ten sposób do pobudzenia popytu na wodór i ułatwiając osiągnięcie neutralności węglowej społeczeństwa poprzez “wykorzystanie” wodoru.
Honda Motor Europe zadebiutowała prototypem systemu wodorowych ogniw paliwowych nowej generacji podczas Europejskiego Tygodnia Wodoru w Brukseli w listopadzie 2023 roku. W trakcie pięciodniowego wydarzenia przyjęto ponad 100 zapytań od odwiedzających z różnych branż w całym regionie.
Honda zamierza stymulować popyt na wodór poprzez rozszerzenie jego zastosowania w nowych produktach i obszarach działalności, koncentrując się na czterech dziedzinach zastosowań, m.in. pojazdach FCEV i pojazdach użytkowych, stacjonarnych elektrowniach i maszynach budowlanych.
Podczas brukselskiej prezentacji systemu ogniw paliwowych nowej generacji, wzbudził on niewiarygodne zainteresowanie – mówi Ingo Nyhues, zastępca dyrektora generalnego ds. planowania biznesowego i rozwoju w Honda Motor Europe. Wodór, jako nośnik energii, jest idealny dla wielu branż, które z kolei odwzajemniają się prezentowaniem nowych możliwości, nawiązywaniem nowych współprac i otwierającym nowe okazje do zaprezentowania potencjału tego rozwiązania Systemy ogniw paliwowych są kluczowym krokiem w naszej podróży ku bezemisyjnej przyszłości i mogą pomóc wielu branżom w osiągnięciu ich własnych celów.
Kolejne wydarzenia
Ogniwo paliwowe zostanie zaprezentowane na targach Hannover Messe 2024 (22-26 kwietnia), podczas których Honda będzie kontynuowała poszukiwanie partnerów handlowych i technologicznych, kooperacji pozwalających rozszerzyć pole zastosowania tego produktu.
Goście targów mogą się o tym przekonać, odwiedzając podczas Expo stoisko C56 w hali 13. Firmy i potencjalni partnerzy mogą kontaktować się z zespołem ds. wodoru, kierując pytania lub propozycje spotkań za pośrednictwem (hydrogen@honda-eu.com).