W autoryzowanych salonach Hondy w Polsce rozpoczęła się sprzedaż Jazza Dynamic. Jest to specjalna wersja modelu, wyposażona w silnik 1.5 i-VTEC.
Samochód, znany na niektórych rynkach jako Fit, sprzedał się w liczbie ponad 7 milionów egzemplarzy na całym świecie od czasu wprowadzenia jego pierwszej generacji w 2001 roku.
Zobacz także:
Zmiany w stylizacji Jazza, upodabniają go do całej rodziny modeli Hondy, z charakterystycznym dla niej pasem przednim w kształcie „unoszącego się skrzydła”. Największe modyfikacje stylizacyjne dotyczą przedniego i tylnego zderzaka. Nowy pakiet Dynamic zawiera cieńszy splitter znajdujący się poniżej dolnego grilla oraz trzykanałowy dyfuzor zintegrowany z tylnym zderzakiem – oba wykończone czerwoną linią podkreślającą sportowy charakter auta.
Pakiet Dynamic obejmuje także reflektory LED, przednie lampy przeciwmgielne, nakładki na progi, spoiler na tylnej klapie, oraz wykończone błyszczącą czernią, aluminiowe koła 185/55R16.
Nowy Jazz jest dostępny w czterech kolorach metalicznych: (Alabaster Silver, Tinted Silver, Brilliant Sporty Blue i Skyride Blue), dwóch kolorach perłowych (White Orchid i Crystal Black) oraz dwóch kolorach bazowych (Milano Red i Sunset Orange). Skyride Blue to nowa oferta w gamie.
Czterometrowy Jazz korzysta z centralnie umieszczonego zbiornika paliwa, aby zachować jak największe wnętrze i umożliwić zastosowanie systemu Magic Seats. Dzięki niemu kabina auta oferuje funkcjonalność, z całą gamą konfiguracji pozwalających na dostosowanie przestrzeni do liczby pasażerów i ich bagaży.
Wnętrze
Pojemność bagażnika wynosi 354 litry (wg normy VDA) i rośnie do 897 litrów przy złożonych oparciach tylnej kanapy. Co więcej, tylna kanapa dzieli się w proporcji 60:40, a dzięki wspomnianemu systemowi Magic Seats, przestrzeń auta można konfigurować na cztery sposoby.
Tryb użytkowy – oparcie tylnego siedzenia składa się do przodu a siedzisko obniża się do wnęki na stopy pasażerów, tworząc płaską podłogę o długości 1505 mm. Tryb wysoki – przód tylnego siedziska unosi się do góry i blokuje się w pozycji pionowej, tworząc przestrzeń ładunkową o wysokości 1280 mm (mierzoną od podłogi do podsufitki), umożliwiającą umieszczenie wysokich przedmiotów za przednimi fotelami.
Tryb długi – oparcie przedniego siedzenia pasażera rozkłada się do tyłu do pozycji poziomej, podczas gdy oparcie tylnego siedzenia składa się do przodu, tworząc tunel do umieszczenia przedmiotów o długości sięgającej 2480 mm. Tryb wypoczynkowy – oparcia przednich siedzeń odchyla się do tyłu, zrównując je z siedziskiem tylnego siedzenia. Powstaje w ten sposób „kanapa” z siedziskiem o długości 1580 mm, pozwalająca usiąść pasażerom z tyłu i wygodnie wyciągnąć nogi po długiej podróży.
Dzięki klapie bagażnika o szerokości 1090 mm i niskiemu progowi załadunkowemu na wysokości zaledwie 605 mmm, dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwy, a cztery uchwyty do mocowania gwarantują, że przedmioty w bagażniku będą przewożone bezpiecznie.
W desce rozdzielczej po stronie kierowcy znajdują się trzy zegary, każdy z błyszczącą obwódką. Podczas oszczędnej jazdy, funkcja ECO Assist zmienia kolor podświetlenia prędkościomierza z białego na zielony. Przełączniki umieszczone na kierownicy pozwalają kierowcy na wybór informacji.
Do standardowego wyposażenia Hondy Jazz należą takie udogodnienia jak tempomat, podgrzewanie siedzeń, automatyczne reflektory czy system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). Standardowy, pięciocalowy wyświetlacz LCD systemu audio, umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej, umożliwia pasażerom korzystanie ze źródeł dźwięku.
Wyższe wersje wyposażeniowe otrzymały dodatkowo 7-calowy multimedialny system Honda Connect, kamerę cofania, system bezkluczykowy oraz zaawansowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, takie jak system ostrzegania przed kolizją, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Modele Hondy Jazz w wyższych wersjach wyposażeniowych posiadają tylną kamerę.
Dynamiczne zawieszenie i prowadzenie
Zbudowane na lekkiej, ale sztywnej globalnej platformie, przeznaczone na europejski rynek modele Jazz cechują się dodatkowo wzmocnioną strukturą nadwozia oraz specjalnie opracowanym zestrojeniem zawieszenia. Komponenty lekkiego zawieszenia – kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna typu H z tyłu, w połączeniu z długim rozstawem osi, zapewniają stabilność przy ograniczeniu przechyłów wzdłużnych.
System tłumienia odpowiada za komfortową jazdę na wszystkich fotelach. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie. Układ wspomagania prowadzenia – AHA to zaawansowana funkcja, która poprawia stabilność samochodu podczas jazdy, szczególnie w przypadku szybkich ruchów kierownicą lub dużych obciążeń w zakrętach. AHA działa za pośrednictwem systemu kontroli stabilności jazdy (VSA).
Układ hamulcowy zapewnia dużą efektywność dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych przy wszystkich kołach, gdzie z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 262 mm, a z tyłu pełne tarcze o średnicy 239 mm. Elektroniczne systemy wzmacniające siłę hamowania i poprawiające stabilność pojazdu to: system ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), układ wspomagania nagłego hamowania (BA), układ VSA i system wspomagania ruszania pod górę (HSA).
Osłony aerodynamiczne pod samochodem obniżają poziom szumu.
Nowy silnik benzynowy 1.5 i-VTEC
Łączy on wysoką dynamikę z niskim zużyciem paliwa, uzyskując moc maksymalną 130 KM (96 kW) przy 6600 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr./min. Silnik i-VTEC Hondy spełnia normy emisji spalin Euro 6 i osiąga zużycie paliwa na poziomie 5,4 l /100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 124 g/km (w wersji z opcjonalną przekładnią CVT).
Nowy Jazz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy w przypadku wersji ze skrzynią manualną i w 10 sekund – ze skrzynią CVT. Sama przekładnia automatyczna również została ulepszona. Układy VTEC (elektronicznego sterowania zmiennym czasem otwarcia i skokiem zaworów) oraz VTC (płynnej zmiany faz rozrządu) w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa, kanałami ssącymi powodującymi zawirowanie mieszanki oraz zoptymalizowanym kształtem tłoków, dają korzyści w postaci wyższej mocy i większej sprawności.
102-konny silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1,3 l będzie nadal dostępny dla wszystkich wersji wyposażeniowych Hondy Jazz, z wyjątkiem wersji Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wynosi 123 Nm przy 5000 obr./min. Emituje on od 106 g/km CO2, podczas gdy zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,6 l/100 km (w wersji ze skrzynią CVT).
Dla obu silników dostępne są dwa zaawansowane programy sterowania skrzynią CVT pomagające kierowcy w szczególnych sytuacjach: system wczesnej redukcji podczas hamowania (EDDB) i system Fast OffSystemy bezpieczeństwa
Nowe auto jest wyposażone w wysokiej klasy systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym w City- Brake Active (CTBA). Pełny zestaw układów, określany jako zaawansowany system wspomagający kierowcę (ADAS), jest dostępny jako opcja dla wersji podstawowej i oferowany w standardzie w średnich i wyższych wersjach wyposażeniowych. ADAS zawiera: system ostrzegania przed kolizją, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu i system automatycznych świateł drogowych.
Honda Jazz posiada strukturę nadwozia typu ACE (Advanced Compatibility Engineering), która poprawia ochronę pasażerów w przypadku zderzenia. Jest wyposażona w komplet sześciu poduszek powietrznych. Zdobyła pięć gwiazdek w testach Euro NCAP w 2015 roku.