Performance Manufacturing Centre (PMC), to nowa fabryka Hondy, mieszcząca się w amerykańskim mieście Marysville w stanie Ohio.
Właśnie tam pod koniec kwietnia 2016 roku rozpocznie się seryjna produkcja supersamochodu Honda NSX nowej generacji. Do klientów w Europie pierwsze samochody dotrą jesienią 2016 roku.
Zobacz także:
Performance Manufacturing Centre jest nowo uruchomionym i zarazem jedynym na świecie zakładem, w którym odbywać się będzie produkcja nowego modelu NSX. Współczesnym rzemieślnikom, budującym samochody najwyższej jakości, zapewniono tu odpowiednie warunki pracy, poprzez nowe podejście do konstrukcji pojazdu, jego malowania, montażu i finalnej kontroli jakości.
NSX został w całości skonstruowany w PMC. Aluminiowa ramownica przestrzenna nadwozia, spawana w 100 procentach przez roboty metodą MIG (spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazów obojętnych), jest pierwszym przypadkiem wykorzystania takiej techniki w przemyśle samochodowym. Osiem robotów przemysłowych w całym nadwoziu kładzie 860 spoin. Powstające nadwozie mocowane jest w uchwytach przypominających rożen zdolny do precyzyjnego obracania się o 360 stopni.
Ramownica przed nałożeniem podkładu odpornego na korozję, podlega trawieniu za pomocą materiału na bazie cyrkonu. Po raz pierwszy zastosowana w przemyśle samochodowym technologia odlewania ablacyjnego pozwoliła na wykonanie sześciu ważnych węzłów konstrukcyjnych. Odlewy ablacyjne wytwarzane są w należącej do Hondy fabryce silników w miejscowości Ann. W tej samej fabryce montowane są silniki V6.
Nadzór nad jakością produkcji
Wysoko wykwalifikowani technicy spawalnictwa wzrokowo oceniają każdą część i dokładnie sprawdzają krytyczne wymiary po każdym etapie procesu spawania. System totalnego zarządzania jakością produkcji ma odzwierciedleni także projekcie samej fabryki. W PMC całkowicie przeszklony węzeł odbioru jakościowego znajduje się w centrum hali.
Technicy z działów produkcyjnych spędzają ponad 14 godzin przy ręcznym montażu układu napędowego, zawieszenia, elektroniki, elementów wnętrza i zewnętrznych paneli nadwozia. Każda śruba jest ręcznie wkręcana przez technika i następnie dokręcana ściśle w wyznaczonej tolerancji przy użyciu bezprzewodowych kluczy dynamometrycznych.
W przeciwieństwie do samochodów o konwencjonalnej skorupowej konstrukcji samonośnej, gdzie panele zewnętrzne są zgrzewane z nadwoziem, w NSX skorzystano z konstrukcji opartej na ramownicy przestrzennej, która pozwala na zamontowanie paneli zewnętrznych na końcu. Nadwozie każdego auta w niektórych miejscach posiada do 11 warstw podkładów i farb.
Każdy wyprodukowany NSX – jeszcze przed opuszczeniem fabryki – jest poddawany procesowi kontroli i potwierdzenia parametrów mających wpływ na własności dynamiczne. Precyzyjnie ustalona procedura pomiarowa trwa około 45 minut i obejmuje sprawdzenie geometrii zawieszenia, pomiar nacisków każdego z kół na drogę i jego położenia pionowego względem nadwozia, pomiar charakterystyki hamowania każdego z kół.
Silnik V6 Twin-turbo
Specjalnie zaprojektowany dla NSX silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem i suchą miską olejową, jest montowany ręcznie przez niewielką grupę techników w fabryce silników Hondy w miasteczku Anna. Montaż każdego silnika trwa ponad sześć godzin i odbywa się przy użyciu technik i procesów opracowanych dla wyczynowych jednostek napędowych Hondy. Każda z 547 śrub jest ręcznie dokręcana kluczem dynamometrycznym.
Po zakończeniu montażu, silnik każdego NSX jest wyrównoważany na automatycznym stanowisku pomiarowym i przechodzi test na hamowni silnikowej. Pozwala to mieć pewność, że każdy NSX będzie gotowy do wyjazdu na tor wyścigowy natychmiast po dostarczeniu go właścicielowi.