HONDA: OGNIWA PALIWOWE DLA SKANDYNAWII

Firmy Honda, Toyota, Nissan i Hyundai podpisały w Kopenhadze porozumienie z organizacjami z krajów skandynawskich, mające na celu zapewnienie wsparcia we wprowadzeniu na rynek w latach 2014-2017 samochodów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV) oraz stacji tankowania wodoru.

Porozumienie to odzwierciedla dążenie Hondy do popularyzacji bezemisyjnych, elektrycznych pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi, wykorzystujących najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z zakresu ochrony środowiska.

Honda prowadzi prace badawczo- rozwojowe nad ogniwami paliwowymi od połowy lat 80. XX wieku i przoduje w branży motoryzacyjnej zarówno w zakresie rozwoju, jak i sprzedaży tej technologii. W zeszłym miesiącu firma ogłosiła, iż w roku 2015 na rynku zadebiutuje nowy elektryczny pojazd zasilany ogniwami paliwowymi, przeznaczony na rynki w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Nowy samochód będzie wykorzystywał najnowocześniejsze rozwiązania techniczne opracowane przy znaczącym ograniczeniu kosztów.

Podpisane porozumienie jest zachętą do rozpoczęcia dialogu z udziałowcami z sektora publicznego i prywatnego w Norwegii, Szwecji, Islandii i Danii na temat przyspieszenia wprowadzenia na rynek pojazdów FCEV. Podobne porozumienie, definiujące rok 2015 jako odpowiedni moment do wprowadzenia na rynek takich pojazdów w regionach, w których dostępna jest infrastruktura stacji tankowania wodoru, zostało podpisane w Europie w 2009 roku.

– W 2002 roku Honda została pierwszym producentem samochodów na świecie, który zaoferował zwykłym klientom samochód napędzany ogniwami paliwowymi, dostarczając użytkownikom flotowym w Stanach Zjednoczonych i Japonii model Honda FCX. Pragniemy nadal wyznaczać kierunek rozwoju w zakresie technologii ogniw paliwowych, również w Europie. Niniejsze porozumienie pomoże urzeczywistnić nasze ambicje – skomentował zaangażowanie Hondy w ten projekt Ken Kier, wiceprezes firmy Honda Motor Europe.

Porozumienie zostało podpisane w Kopenhadze podczas konferencji 3GF w obecności duńskiego Ministra Transportu oraz przewodniczącego Dyrekcji ds. Zrównoważonej Polityki Energetycznej i Technologii przy Międzynarodowej Agencji Energetycznej.