Nowa Honda NSX wciąż budzi emocje. Auto precyzyjnie i dynamicznie reaguje na polecenia kierującego, zapewniając – zgodnie z nazwą modelu: „New Sports eXperience”.
Nowy NSX rzuca wyzwanie utartym stereotypom dotyczącym supersamochodów, podobnie jak pierwsza generacja modelu ponad ćwierć wieku temu.
Zobacz także:
Dzięki połączeniu zaawansowanego projektu z najnowocześniejszymi rozwiązaniami inżynieryjnymi i technologicznymi, NSX precyzyjnie reaguje na polecenia kierującego podczas przyśpieszania, hamowania czy skręcania, prowadząc się przy tym przewidywalnie. Nowe auto posiada aktywny układ napędu na cztery koła, dziewięciostopniową, dwusprzęgłową przekładnię oraz sztywne i wytrzymałe podwozie.
Układ napędowy
Hybrydowy układ napędu na cztery koła (Sport Hybrid SH-AWD) stanowi nowość w segmencie supersamochodów. Jego sercem jest umieszczony centralnie, turbodoładowany benzynowy silnik V6 o pojemności 3,5 litra, który sprzężono z nową dziewięciostopniową, dwusprzęgłową przekładnią (9DCT) oraz elektrycznym silnikiem DDM (Direct Drive Motor), który pełni funkcję alternatora, rozrusznika i koła zamachowego.
Dodatkowo, przy przedniej osi zamontowano zespół dwóch silników elektrycznych TMU (Twin Motor Unit), których zadaniem jest dostarczanie siły napędowej do przednich kół. Oznacza to, że NSX korzysta z dobrodziejstw aktywnego napędu na wszystkie koła.
Nowa dziewięciostopniowa przekładnia zapewnia niemal niewyczuwalną zmianę przełożeń. Załączanie kolejnego wyższego biegu zajmuje zaledwie 200 milisekund. Motor DDM przy pomocy algorytmu współpracuje z silnikiem spalinowym oraz elektrycznie sterowaną przepustnicą typu drive- by- wire, zapewniając bezpośredni przybór mocy oraz znakomitą dynamikę przyspieszenia i osiągi. Zespół dwóch silników elektrycznych przy przedniej osi (TMU) wspiera pracę układu kierowniczego poprzez system bezpośredniej kontroli znoszenia (Direct Yaw Control).
W czasie hamowania na łuku drogi układ napędowy Sport Hybrid SH-AWD wykorzystuje zespół TMU do wytracania prędkości, współpracując z mechanicznym układem hamulcowym samochodu, natomiast system bezpośredniej kontroli znoszenia (Direct Yaw Control) dba o utrzymanie zadanego toru jazdy i jego odpowiednią stabilność. Przy wyjściu z zakrętu układ umożliwia wcześniejsze otwarcie przepustnicy oraz zapewnia bardziej pewne i przewidywalne zachowanie samochodu.
Połączona praca wymienionych powyżej systemów i układów sprawia, że kierowca ma wrażenie jakby samochód przewidywał jego ruchy i reakcje. Dzięki systemowi IDS (Integrated Dynamics System) kierowca ma możliwość dostosowania poziomu dynamiki osiągów do własnych potrzeb i preferencji. Do wyboru mamy tu cztery tryby jazdy, tzn. Quiet, Sport, Sport+ oraz Track.
Każdy z nich zapewnia odmienne wrażenia podczas jazdy, bowiem modyfikacjom ulega m.in. charakterystyka pracy układu kierowniczego i hamulcowego (mechanicznego i rekuperacyjnego), przepustnicy, układu stabilizacji toru jazdy VSA (Vehicle Stability Assist), amortyzatorów o zmiennej charakterystyce tłumienia oraz systemów kontroli układu napędowego.
Dzięki zastosowaniu nowej technologii materiałowych i produkcyjnych, nadwozie wyróżnia się świetnymi parametrami sztywności skrętnej i poprawia dynamiczną charakterystykę prowadzenia. Łączniki belek ramy ze stopów aluminium wykonanych w technologii odlewu ablacyjnego umożliwiły wyprowadzenie krótszego zwisu przedniego i tylnego. Przednie słupki dachowe są teraz węższe, ale równie wytrzymałe co ich bardziej masywne odpowiedniki.