HONDA: NOWY MODEL FCV CONCEPT – W SPRZEDAŻY W 2016 ROKU

Ho_FCV1

Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowała zupełnie nowe auto koncepcyjne na ogniwa paliwowe – Honda FCV Concept oraz Honda Power Exporter Concept, urządzenie przeznaczone do zasilania elektrycznych odbiorników zewnętrznych prądem zmiennym generowanym przez ogniwa FCV, przy maksymalnej mocy odbiorników 9 kW.

Produkcyjna wersja modelu FCV, oparta na modelu koncepcyjnym, ma wejść do sprzedaży w Japonii pod koniec marca 2016, a następnie w Stanach Zjednoczonych i w Europie.


Zobacz także:

ECO

TOYOTA: MIRAI OFICJALNIE POKAZANY – PRODUKCJA OD GRUDNIA


 

Oprócz samochodu FCV i urządzenia do zasilania odbiorników zewnętrznych, Honda będzie nadal promować stosowanie inteligentnych wodorowych stacji paliwowych (Smart Hydrogen Station – SHS), czyli zwartych jednostek wodorowych, które korzystają z opracowanych przez Hondę wysokociśnieniowych elektrolizerów.

Ho_FCV2

W 2002 roku Honda FCX stała się pojazdem na ogniwa paliwowe certyfikowanym przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) oraz Kalifornijską Radę ds. Zasobów Powietrza (CARB). Marka rozpoczęła sprzedaż leasingową modelu Honda FCX w Japonii i Stanach Zjednoczonych. W 2003 roku w firmie opracowano Honda FC STACK stos (pakiet) ogniw paliwowych, który był w stanie rozpocząć pracę w temperaturach ujemnych. Następnie w 2005 roku Honda rozpoczęła sprzedaż leasingową samochodów FCV klientom indywidualnym w USA.

W roku 2008 Honda wprowadziła do sprzedaży leasingowej nowy model FCX Clarity, samochód zasilany z ogniw paliwowych. Oferował on nowe wartości, nowoczesną stylistykę i użyteczność nadwozia typu sedan.

Ho_FCV3jpg

Honda FCV Concept jest modelem koncepcyjnym zapowiadającym nową generację samochodu FCV firmy, który będzie następcą modelu FCX Clarity, dysponującym jeszcze lepszymi osiągami, przy obniżonych kosztach eksploatacji.

Nowo opracowany stos ogniw paliwowych zainstalowany w samochodzie koncepcyjnym jest o 33 proc. mniejszy, niż poprzednia wersja, a do tego osiąga moc wyjściową przekraczającą 100 kW i charakteryzuje się stosunkiem mocy do objętości wynoszącym 3,1 kW/l, co pozwoliło podnieść jego ogólną wydajność o około 60 proc. w porównaniu do poprzedniej wersji stosu ogniw paliwowych. FCV nowej generacji będzie samochodem typu sedan, który pod maską zmieści kompletny układ napędowy, w tym stos kompaktowych ogniw paliwowych. Taki układ napędowy pozwala na pełną swobodę rozplanowania kabiny, która zapewni komfortowe warunki dla pięciu dorosłych osób.

Ho_FCV4

Nowy Concept jest również wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik wodoru, zdolny do przechowywania tego gazu pod ciśnieniem 70 MPa w ilości pozwalającej na uzyskanie zasięgu ponad 700 km na jednym tankowaniu. Zbiornik może być napełniony ponownie w czasie około trzech minut, czyniąc tankowanie wodorem równie szybkim i łatwym, jak w przypadku dzisiejszych pojazdów benzynowych.

Co więcej, Honda FCV oferuje funkcję zasilania zewnętrznych odbiorników energii elektrycznej, która przeszła wiele testów jeszcze w samochodzie FCX Clarity. Może więc pełnić rolę małej samobieżnej elektrowni.

ho_FCV5

Zaangażowanie Hondy w programy rozwoju technologii wodorowych w Europie

Na szczeblu europejskim, Honda bierze udział w wielu programach związanych z technologiami wodorowymi, zarówno na poziomie krajowym, jak i kontynentalnym. Dołączyła do niemieckiego projektu demonstracyjnego “Clean Energy Partnership” (CEP) oraz inicjatywy H2 Mobility. Do roku 2023 obecna sieć 15 publicznie dostępnych stacji wodorowych ma zmienić się w infrastrukturę obejmującą ich około 400. Nowe stacje będą zlokalizowane w regionach ważnych dla technologii wodorowej.

Na terenie Wielkiej Brytanii Honda przyłączyła się do programu UK H2 Mobility. Celem rozwijania całego przedsięwzięcia jest komercyjne wdrażanie nowych technologii od 2015 roku.

Na poziomie europejskim, Honda podpisała też wartą 38,4 miliona euro umowę z Europejskim Związkiem Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH). Projekt HyFIVE jest największym tego typu projektem na kontynencie. Marka jest jednym z pięciu producentów, którzy zgodzili się wprowadzić do eksploatacji w sumie 110 pojazdów wodorowych z ogniwami paliwowymi w kilku miejscach Europy i uczestniczyć w rozwoju nowych skupisk stacji tankowania wodoru.

Ho_FCV6