Honda wprowadziła w nowym modelu Jazz e:HEV szereg systemów podwyższających bezpieczeństwo podróżujących samochodem, w tym centralną poduszkę powietrzną.
Zmniejszają one prawdopodobieństwo obrażeń głowy i klatki piersiowej u pasażerów pojazdu w przypadku zderzenia bocznego.
Zobacz także:
Nowa Honda jest pierwszym europejskim modelem w swojej klasie, który będzie standardowo wyposażony w przednią centralną poduszkę powietrzną. Wprowadzone rozwiązanie jest jednym z elementów kompleksowego pakietu systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
Przednia centralna poduszka powietrzna zamontowana jest w tylnej części siedzenia kierowcy i w chwili wypadku wypełnia przestrzeń między kierowcą a pasażerem. Poduszka ta, jedna z 10 w nowym aucie, pomaga uniknąć bezpośredniego zderzenia ciał kierowcy i pasażera w przypadku kolizji bocznej. Za wypełnienie poduszki w sektorze, w którym ma zapewnić ona maksymalną ochronę, odpowiadają trzy zaczepy mocujące, które podczas wyzwalania prowadzą ją po łuku wokół kierowcy.
Aby zrealizować tę nową funkcję, zespół inżynierów tak opracował kształt poduszki, by pasował on do górnej części zagłówka nowo zaprojektowanego fotela kierowcy.
Poduszka współpracuje z dwoma innymi systemami. Boczny ruch pasażera ograniczają napinacze pasów bezpieczeństwa, zarówno pasa kierowcy, jak i pasażera, wspomagane dodatkowo przez podwyższony środkowy podłokietnik. Nowe rozwiązanie może zmniejszyć obrażenia głowy osoby siedzącej po stronie kolizji o 85 i o 98 proc. w przypadku, gdy siedzi ona po przeciwnej stronie od zderzenia (testy wewnętrzne Hondy).
Kolejne ulepszenia nowego Jazza obejmują system bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów tylnych siedzeń. Zainstalowane w bokach oparcia tylnej kanapy poduszki, aktywują się podczas kolizji bocznej, aby chronić pasażerów przed uderzeniem w drzwi i słupek C. Zaprojektowano je w kompaktowym rozmiarze, tak by nie stracić możliwości podnoszenia siedzisk w ramach systemu „magic seat”.
Nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pasażerów wejdą na rynek w momencie, gdy Euro NCAP – zwracając uwagę na poważne skutki zderzeń bocznych – wprowadzi w 2020 roku nowe zasady dotyczące testów zderzeniowych. Zasady te rozszerzą zakres badań dot. ochrony pasażerów siedzących podczas zderzeń bocznych po przeciwległej stronie samochodu.
– Bezpieczeństwo pasażerów ma dla naszych projektantów opracowujących samochód ogromne znaczenie. Projektowaliśmy najnowszą generację Jazza od podstaw, co oznaczało, że byliśmy w stanie zastosować w nim nowe zaawansowane technologie konstrukcyjne i najnowsze systemy bezpieczeństwa pasywnego, aby zapewnić wyjątkową ochronę przed różnego rodzaju wypadkami. Dzięki dodaniu w standardzie udoskonalonego pakietu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, mamy pewność, że nowy Jazz pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie – powiedział Takeki Tanaka, lider projektu Hondy Jazz.
Poza przednią centralną poduszką powietrzną, kierowcę chroni poduszka kolanowa, eliminująca urazy nóg oraz poprawiająca ochronę głowy i klatki piersiowej dzięki ograniczeniu ruchu całego ciała do przodu.
Nowy Jazz posiada strukturę zbudowaną wg opracowanej przez Hondę koncepcji technologicznej Advanced Compatibility Engineering (ACE), która zwiększa ochronę pasażerów w przypadku zderzenia i jest podstawą doskonałych własności w zakresie bezpieczeństwa biernego.
Szkielet połączonych ze sobą elementów strukturalnych rozprowadza energię zderzenia w przedniej partii pojazdu bardziej równomiernie, redukując siły przenoszone na przedział pasażerski. Struktura ACE nie tylko chroni samochód i pasażerów, rozpraszając energię zderzenia w całej strukturze nadwozia, ale także redukuje energię kinetyczną przenoszoną na inne uczestniczące w kolizji pojazdy. Zakres skuteczności ochrony pasażerów przez system obejmuje zarówno kolizje z dużymi, jak i małymi pojazdami.
Pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego
Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Jazza jest rozbudowany system Honda Sensing, obejmujący ulepszone systemy, które zwiększają bezpieczeństwo czynne oraz wspomagają kierowcę. Nowa kamera szerokokątna o wyższej rozdzielczości zastąpiła montowany w modelu Jazz poprzedniej generacji, zestaw wielofunkcyjnej kamery i czujnika systemu aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA).
Kamera rozpoznaje więcej rodzajów nawierzchni i scenariuszy ruchu drogowego. Obejmują one monitorowanie czy pojazd zbliża się do zewnętrznej krawędzi chodnika (do granicy trawy lub żwiru), do nadjeżdżającego pojazdu czy zjeżdża na nieoznaczony pas bez znaków drogowych. Kamera potrafi eliminować problem zaparowania, zapewniając non stop czyste pole widzenia.
Pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego Honda Sensing obejmuje:
– system ograniczający skutki kolizji (Collision Mitigation Braking System);
– tempomat adaptacyjny (ACC);
– system utrzymywania na pasie ruchu (LKAS);
– system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDMS);
– system rozpoznawania znaków drogowych;
– inteligentny ogranicznik prędkości
– system automatycznych świateł drogowych;
– system monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego (w wersji Executive).