Nowy HR-V e:HEV jest napędzany zaawansowanym zespołem hybrydowym Hondy z dwoma silnikami elektrycznymi, łączącym oszczędność z dynamiką reakcji.
Subkompaktowy SUV dołącza do linii modeli e:HEV (Hybrid Electric Vehicle) Hondy i stanowi jeden z ostatnich kroków w realizacji zobowiązania marki, zakładającego zelektryfikowanie europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku.
Zobacz także:
Honda postawiła sobie za cel zaprojektowanie od nowa modelu HR-V. Nowy model, stworzony z myślą o zaspokojeniu wysokich wymagań współczesnych konsumentów, prezentuje kompromis pomiędzy stylistyką SUV-a klasy premium, a wyjątkową przestronnością, zachowując jednocześnie kompaktowe wymiary i oferując łatwy dostęp do wnętrza. Było to możliwe dzięki zastosowaniu opracowanej przez Hondę koncepcji „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (M/M), która opiera się na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów.
Nadwozie inspirowane stylistyką coupé i SUV-a klasy premium
Model HR-V e:HEV nowej generacji, wyróżniający się dynamicznymi bocznymi przetłoczeniami i gładkimi powierzchniami, ucieleśnia prostą, czystą i nowoczesną filozofię stylistyczną marki, którą prezentują ostatnie modele Hondy.
Kompaktowe coupé, zainspirowane tymi samymi podstawowymi koncepcjami – funkcjonalnością i pięknem – prezentuje się zarazem znajomo, a jednocześnie zwraca uwagę ekscytującym wyglądem, radosnym charakterem i śmiałą bryłą SUV-a. Elegancką sylwetkę uzyskano dzięki zwiększeniu o 10 mm prześwitu i obniżeniu dachu o 20 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Atrakcyjny wygląd SUV-a i estetyczną solidność, której oczekują współcześni klienci, zapewniają większe, 18-calowe koła, będące standardowym wyposażeniem nowej Hondy HR-V oraz skrócony zwis przedni.
Gładkie powierzchnie samochodu, z elementami stylistycznymi wkomponowanymi w kształt nadwozia, odzwierciedlają klarowność i prostotę projektu. Przykładami są reflektory, rzucająca się w oczy osłona chłodnicy wraz z niższym wlotem powietrza, przykrytym siatką, wtapiają się płynnie w wysunięty front samochodu i przednie błotniki, nadając im bardziej wymodelowany, elegancki, a zarazem śmiały wygląd.
Aby stworzyć nowoczesną, dyskretną estetykę boków nadwozia i uzyskać poczucie pędu, prędkości, projektanci zastosowali wyrazistą poziomą linię biegnącą wzdłuż nadwozia od reflektorów aż do tylnych świateł. Wystająca przednia część nadwozia i cofnięty słupek A tworzą długą maskę, która optycznie przesuwa przestrzeń kabiny do tyłu i jeszcze bardziej podkreśla zgrabne proporcje nadwozia typu coupé. Połączenie użyteczności i estetyki jest widoczne w prostej i eleganckiej konstrukcji drzwi bagażnika, w których przestrzenną formę zgrabnie wkomponowano klamkę drzwi.
Aerodynamikę poprawiono bez konieczności stosowania zbędnych elementów konstrukcyjnych, które często wpływają negatywnie na stylistykę. Turbulencje pomagają zmniejszyć: kurtyna wlotu powietrza w przednim zderzaku, tylne krawędzie progów i kształt tylnych świateł, wspomagane przez tylny spojler, który redukuje zawirowania powietrza za pojazdem. Efektem zastosowania tych wszystkich elementów jest większa stabilność i oszczędność paliwa przy dużych prędkościach, bez uszczerbku dla eleganckiego wyglądu.
Projekt wnętrza i wiodąca w klasie przestronność
We wnętrzu nowego HR-V każdy element został zaprojektowany z myślą o uzyskaniu odczucia przestronności i rozświetlenia oraz interakcji pasażerów ze światem zewnętrznym, a także zapewnieniu komfortu i walorów praktycznych. Solidność wykonania kabiny robi wrażenie i zaprasza nowoczesnymi, teksturowanymi tkaninami i miękkimi w dotyku materiałami.
Wnętrze zostało zaprojektowane z naciskiem na przestrzeń i światło, dzięki czemu kabina wydaje się bardziej przestronna. Poczucie przestrzeni potęguje system obiegu powietrza, wykorzystujący otwory wentylacyjne w kształcie litery L, umieszczone w górnych narożnikach deski rozdzielczej. Nowy system eliminuje niedogodności tradycyjnych nawiewów, które powodowały uczucie dyskomfortu, gdy powietrze kierowane było bezpośrednio na pasażerów. Nowy system delikatnie kieruje strumień wzdłuż okien bocznych w stronę dachu, tworząc zawirowania powietrza obok i nad pasażerami. Nie wpływa to bezpośrednio na podróżujących, jednak efektem zastosowania nowej konfiguracji otworów wentylacyjnych jest przyjemniejszy klimat w kabinie.
Na poczucie kontaktu ze światem zewnętrznym największy wpływ ma widoczność otoczenia samochodu. Jest to możliwe dzięki kilku udoskonaleniom. Po pierwsze, wpływa na to nowa pozycja za kierownicą – o 10 mm wyższa niż w poprzednim modelu. Komfort obserwacji podnoszą też okna, które zostały zaprojektowane w taki sposób, by przepuszczały jak najwięcej światła, co ułatwia poziomo zorientowana, bezodblaskowa deska rozdzielcza i płaska linia maski silnika. Ponadto, mocowanie lusterek zewnętrznych przesunięto w dół drzwi, poprawiając widoczność podczas skręcania.
Nowe przednie fotele Hondy, z podparciami stabilizującymi ciało, korzystają ze struktury maty, która zastąpiła poprzedni układ sprężyn. Rozwiązanie to skuteczniej zapobiega zmęczeniu podczas długich podróży i zwiększa komfort w codziennym użytkowaniu. Aby zapewnić dodatkowy komfort podczas jazdy, elementy sterujące we wnętrzu pojazdu zostały rozmieszczone tak blisko obszaru widzenia kierowcy, jak to tylko możliwe. Przejrzysty, prosty w obsłudze układ tych elementów zwiększa poczucie przestrzeni, a wyczuwalne natychmiast przyciski systemów audio i wentylacji zapewniają bezpieczną i intuicyjną obsługę.
Platforma i rozplanowanie podzespołów
Chociaż ogólne wymiary pojazdu są podobne do poprzedniego modelu, nowy HR-V oferuje więcej miejsca na nogi i ramiona. W porównaniu z poprzednią generacją HR-V, zwiększono o 35 mm przestrzeń na nogi pasażerów drugiego rzędu, tylne siedzenia zyskały dodatkowe dwa stopnie odchylenia od pionu, co było możliwe dzięki zastosowaniu centralnie montowanego zbiornika paliwa i rozlokowaniu komponentów hybrydowych. Rozplanowanie platformy pozwala również na zachowanie funkcjonalnego systemu tylnych foteli Magic Seats Hondy, który oferuje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej.
Inspirowana coupé linia dachu nie utrudnia łatwego dostępu do przestrzeni bagażowej. Osiągnięto to, oferując klientom przemyślane rozwiązanie Magic Seats, szeroki otwór i niskie położenie krawędzi załadunkowej oraz płaską podłogę bagażnika. Powstała przestrzeń ładunkowa może z łatwością pomieścić różnorodne bagaże i ekwipunek. Przykładowo – dwa pełnowymiarowe rowery górskie (ze zdjętymi przednimi kołami) można z łatwością przewozić w pozycji pionowej. Komfort załadunku zwiększa opcjonalne bezdotykowe zamykanie drzwi bagażnika, które jest w Hondzie bardziej funkcjonalne niż inne podobne systemy. Funkcja zbliżeniowa inteligentnego kluczyka wykrywa, kiedy zwiększa się odległość kluczyka od samochodu, aby automatycznie rozpocząć sekwencję zamykania bagażnika.
W HR-V znajdziemy również dodatkową przestrzeń w schowkach, w konsoli centralnej oraz w przedniej kieszeń na drobne przedmioty. Z przodu i z tyłu znajdują się gniazda ładowania USB, a także bezprzewodowa ładowarka. Wrażenie wysokiej jakości wnętrza i atmosfery komfortu wzmacniają: system audio wysokiej jakości z zewnętrznym wzmacniaczem* oraz aktywowane dotykowo oświetlenie kabiny.
Zastosowanie opracowanej przez Hondę zasady M/M, pozwoliło wyposażyć platformę HR-V w komponenty hybrydowego układu napędowego, rozmieszczając je inteligentnie w podwoziu i komorze silnika. Dzięki temu oraz centralnej lokalizacji zbiornika paliwa, a także wkomponowaniu akumulatora w przestrzeń pod bagażnikiem, a nie pod podłogą samochodu – mimo dodatkowych komponentów e:HEV – wnętrze Hondy HR-V jest wystarczająco komfortowe dla czterech dorosłych osób.
Oszczędny i dynamiczny układ napędowy
Sprawdzony układ hybrydowy Hondy e:HEV zapewnia wysoki komfort pracy i przyjemność z jazdy, gwarantuje osiągi przy rozsądnej konsumpcji paliwa. Składa się on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym i-VTEC. Moc maksymalna układu napędowego wynosi 96 kW (131 KM), a maksymalny moment obrotowy 253 Nm osiągany jest przy 4 500 obr/min.
Układ napędowy e:HEV korzysta z trzech różnych trybów, wybieranych automatycznie, w zależności od warunków jazdy. Aby zapewnić najwyższą oszczędność, HR-V porusza się w trybie elektrycznym, płynnie przechodząc w tryb hybrydowy, gdy silnik wymaga wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy jest wykorzystywany podczas jazdy ze stałymi wyższymi prędkościami. Dynamikę podnoszą różne tryby pracy – Sport, Normal i Econ, natomiast włączenie wybierakiem biegów dodatkowego trybu jazdy B spowoduje silniejsze hamowanie regeneracyjne i da nam wrażenia zbliżone do jazdy samochodem elektrycznym. Poziom odzyskiwania energii i stopień opóźnienia można dostosować do upodobań kierowcy za pomocą przełącznika, znajdującego się za kierownicą.
Zaawansowana i intuicyjna łączność
Nowa Honda HR-V zapewnia bezproblemową komunikację podczas jazdy, pozwalając właścicielom na łatwe łączenie się i kontynuowanie codziennych zajęć. Intuicyjny w obsłudze interfejs z 9-calowym ekranem dotykowym LCD został zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy, a uproszczone menu, które można konfigurować, umożliwia łatwy dostęp do wygodnych funkcji i elementów sterujących. W porównaniu z poprzednimi interfejsami „człowiek-maszyna” znacznie poprawiono czas realizacji poleceń, dzięki czemu skróciły się reakcje systemu, a przełączanie między aplikacjami jest szybkie i łatwe. Prowadzący może również zdecydować, ile informacji z systemów wspomagania kierowcy ma być prezentowanych na 7-calowym wyświetlaczu TFT, aby nie rozpraszały zbytnio uwagi podczas jazdy.
Interfejs korzysta ze sterowania pomocą gestów, znany ze smartfonów. Umożliwia także mirror ekranu smartfona w systemach Apple CarPlay (Bluetooth, WiFi lub przewodowo) oraz Android Auto (przewodowo). Zdalne aktualizacje oprogramowania (Over-the-air) umożliwiają zachowanie najnowszych wersji systemów i aplikacji.
Wyższe bezpieczeństwo
Nowy HR-V został po raz pierwszy wyposażony w system Honda SENSING i oferuje szeroką gamę wiodących w tej klasie zaawansowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i systemów wspomagających kierowcę. Pakiet Honda SENSING™ w nowym modelu HR-V zmodernizowano poprzez zastosowanie nowej, jednoobiektywowej przedniej kamery o szerszym kącie i wyższej rozdzielczości oraz szybkich układów przetwarzania obrazu, które stanowią udoskonalenie poprzedniej kombinacji kamery i czujnika radarowego. Udoskonalone pod względem funkcjonowania w warunkach nocnych zostały: system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujący skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System), który automatycznie uruchamia hamulce, kiedy wykryje na torze kolizyjnym przecinające drogę HR-V pojazdy, w tym rowerzystów i motocykle.
Wprowadzony w nowej Hondzie HR-V, nowy tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control), poprawia bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania pojazdów. Kąt skrętu układu kierowniczego i przeciążenie poprzeczne G są teraz analizowane w odniesieniu do lepszych jakościowo obrazów z kamery, co pomaga skrócić czas przyspieszania samochodu podczas manewrów. Zapewnia także bezpieczniejsze i płynniejsze przejście do wyprzedzania. Tempomat adaptacyjny umożliwia również podążanie przy niskich prędkościach za pojazdem poprzedzającym oraz kontrolę hamowania, gwarantującą utrzymanie zadanej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia.
System monitorowania martwego pola jest obecnie dostępny we wszystkich wersjach nowego HR-V. System wykorzystuje czujniki radarowe, rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia i ostrzega za pomocą migającego symbolu w lusterku bocznym. Odległość wykrywania została zwiększona z 3 m do 25 m, co zwiększa pewność kierowcy.
Wzmocniono również system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania. W tym przypadku zapewniono kierowcy zarówno ostrzeżenie dźwiękowe, jak i wizualne.
System kontroli zjazdu ze wzniesienia, dostępny po raz pierwszy w Europie w modelu HR-V, działa już od prędkości 3 km/h. System ten umożliwia skuteczniejszą i płynniejszą kontrolę na nawierzchniach o niskiej przyczepności i stromych zjazdach, zwiększając pewność prowadzenia w szerszym zakresie scenariuszy drogowych – od poruszania się po śliskich rampach zewnętrznych parkingów, po pokonywanie górskich, zaśnieżonych dróg.
Nowa Honda HR-V e:HEV będzie dostępna w Europie pod koniec 2021 roku. Klienci mogą już zgłosić zainteresowanie zakupem za pośrednictwem strony internetowej Hondy: www.formularz-hrv.honda.pl