HONDA: NOWE MODELE JAZZ I JAZZ CROSSTAR Z NAPĘDEM e:HEV

Nowa Honda Jazz i jej wersja Jazz Crosstar zapewniają oszczędność paliwa dzięki napędowi hybrydowemu e:HEV, który w tym modelu jest dostępny w standardzie.

Auto nowej generacji należy do linii modelowej e:Technology w gamie marki i jest pierwszym z sześciu zelektryfikowanych samochodów, które mają trafić na rynek europejski do 2022 roku.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Jazz oferowany jest wyłącznie z dwusilnikowym hybrydowym układem napędowym e:HEV. Dokonując rewolucji stylistycznej swojego miejskiego kompaktu, producent skoncentrował się na nowej filozofii projektowej, zdefiniowanej w japońskim pojęciu Yoo no bi. Oznacza ono piękno przedmiotów codziennego użytku, wymagających czasu na dopracowanie, które uczyni je jeszcze piękniejszymi i bardziej ergonomicznymi, aby mogły lepiej służyć określonym celom.

Zmiany sylwetki obejmują m.in. wygładzone kontury harmonizujące z krótką maską i stylem kabiny znanym z wcześniejszych generacji. Dużą przestrzeń wnętrza osiągnięto dzięki rozplanowaniu elementów hybrydowego układu napędowego w podwoziu i w komorze silnika.

System e:HEV został opracowany specjalnie dla modelu Jazz. Składa się on z dwóch wydajnych silników elektrycznych, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym i-VTEC, z akumulatora litowo- jonowego i przekładni bezpośredniej. Cały układ zapewnia najlepszy stosunek mocy do wielkości zużycia paliwa.

Intuicyjną obsługę systemów, możliwość łatwego komunikowania się oraz zdalne usługi połączono z wszechstronnym zestawem informacyjno- rozrywkowym, wspieranym przez asystenta Honda Personal Assistant i aplikację My Honda+ (dostępną w wybranych wersjach). Honda Jazz i Jazz Crosstar, oferujące zaawansowany pakiet układów wspomagających kierowcę, są ponadto wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego.

Jazz Crosstar jest bardziej surową, przypominającą SUV-a propozycją, skierowaną do osób prowadzących aktywny tryb życia. Pojazd, dostępny z tym samym hybrydowym układem napędowym i wnętrzem nie różniącym się od modelu standardowego, oferuje wyższy prześwit, zintegrowane relingi dachowe i hydrofobową tapicerkę.

Optyczne powiększenie modelu uzyskano dzięki śmiałemu projektowi osłony chłodnicy, rzucającym się w oczy czarnym wykończeniom nadkoli oraz stylowym progom. Charakterystyczne dla wersji, 16-calowe srebrno czarne felgi aluminiowe zwiększają wrażenie stabilności i poprawiają ogólny efekt wizualny.

Hybrydowy układ napędowy e:HEV

Jazz zapewni połączenie wysokich osiągów i sprawności energetycznej. Łączna moc 109 KM/80 kW pozwala na rozpędzenie samochodu do 100 km/h w 9,4 sek. i osiągnięcie maksymalnej prędkości 175 km/h. Paliwooszczędny system hybrydowy charakteryzuje się emisją CO2 wynosząca od 102 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa na poziomie 4,5 l/100 km (WLTP) w modelu standardowym oraz od 110 g/km i 4,8 l/100 km (WLTP) w przypadku wersji Crosstar.

System e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:
– elektryczny (EV Drive): akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy;
– hybrydowy (Hybrid Drive), silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego;
– silnika spalinowego: mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła.

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przełącza się pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym (EV), co zapewnia maksymalną wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego, dostępną na żądanie przy szybkim przyspieszaniu.

Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe, w celu doładowania akumulatora trakcyjnego.

Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne. Elektryczny silnik napędowy osiąga prędkość obrotową do 13 300 obr./min. przy maksymalnej prędkości pojazdu. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 0 na skali obrotów, co pozwala na osiągnięcie wysokiego przyspieszenia przy niskiej prędkości pojazdu.

Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, w Jazzie przeniesienie napędu realizuje nowo opracowana, elektronicznie sterowana przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu, łącząca bezpośrednio ruchome elementy. Rezultatem jest ciche, płynne przenoszenie momentu obrotowego z rozwijanym liniowo przyspieszeniem we wszystkich trybach jazdy.

W trybie napędu hybrydowego nowe oprogramowanie jednostki sterującej przekładnią e-CVT zapewnia wysoki moment obrotowy dostarczany wprost z silnika elektrycznego, podczas gdy silnik spalinowy zapewnia odczucie liniowego przyrostu prędkości w momencie przyspieszania, podobne do wrażeń, jakie mamy w przypadku przekładni wielostopniowej. Gdy wymagana jest większa moc, nowe oprogramowanie sterowania może w trybie ciągłym dobierać idealną prędkość obrotową silnika.

Ma to wpływ na utrzymanie związku między prędkością pojazdu i prędkością obrotową silnika oraz dźwiękiem podczas przyspieszenia, odczuwanym przez kierowcę i pasażerów jako zmieniający się bardziej linearnie. To właśnie zoptymalizowany, bardziej odczuwalny moment obrotowy, przekazywany w ten sposób, jest kluczowym elementem przyjemności z jazdy Jazzem. Układ jest mniejszy niż planetarne przekładnie e-CVT, zwykle spotykane w pojazdach hybrydowych.

Komponenty zawieszenia o niskim współczynniku tarcia – w połączeniu z długim rozstawem osi – zapewniają wysoki poziom stabilności przy ograniczeniu przechyłów wzdłużnych. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 262 mm, a z tyłu pełne tarcze o średnicy 239 mm.

Systemy

Nowe auto posiada nowoczesne systemy wspomagające i bezpieczeństwa. System Agile Handling Assist (AHA) jest rozwiązaniem, które poprawia dynamiczną stabilność samochodu, szczególnie podczas reakcji na szybkie ruchy kierownicą lub duże obciążenia w zakrętach. AHA działa za pośrednictwem systemu kontroli stabilności jazdy (VSA).

System audio z ośmioma głośnikami, w tym aluminiowym wysokotonowym tweeterem, głośnikami stożkowymi Kevlar i subwooferem w tylnej części bagażnika zapewnia najlepsze parametry akustyczne. Aby nie rozpraszać uwagi, wysokotonowe tweetery umieszczono we wnękach klamek drzwi, a skrzynię subwoofera zaplanowano w miejscu nie ograniczającym przestrzeni bagażowej.

Jazz jest pierwszym modelem w europejskiej ofercie Hondy, który został oznaczony nowym emblematem „e: HEV”. Oznaczenie to pojawi się również na kolejnych pojazdach Hondy, napędzanych hybrydą.