HONDA: NOWA CR-V KUSI W SALONACH (CENY)

Zaprezentowana w 1995 roku podczas Salonu Samochodowego w Tokio, Honda CR-V była jednym z pierwszych przedstawicieli nowej generacji aut typu „soft roader”. Mimo cech typowych dla przedstawicieli segmentu SUV, model CR-V został zaprojektowany głównie z myślą o eksploatacji na utwardzonych drogach.

Druga generacja Hondy CR-V, zaprezentowana pod koniec 2001 roku, w dużej mierze nawiązywała do oryginału, zachowując jego najlepsze cechy, takie jak stylistyka typowa dla aut 4×4 czy układ napędu wszystkich kół Real Time 4WD.

Trzecia generacja zadebiutowała na rynku w 2007 roku. Dzięki usunięciu koła zapasowego z tylnych drzwi, był to pierwszy model CR-V z pokrywą bagażnika otwieraną do góry. Niższy, krótszy i szerszy od poprzednika, oferował on wyższą dynamikę na drodze. Od wprowadzenia Hondy CR-V na rynek w 1995 roku, na całym świecie sprzedano ponad pięć milionów sztuk tego modelu.

Nowa, czwarta generacja popularnej Hondy bazuje na sukcesie poprzedników, oferując wysoką jakość wykonania, praktyczne rozwiązania i zaawansowane rozwiązania techniczne. Auto zostało gruntownie zmodernizowane z uwzględnieniem wymagań rynku europejskiego. Po raz pierwszy Honda CR-V jest oferowana w wersji z napędem na dwa i cztery koła. Model powstaje w brytyjskiej fabryce Hondy HUM (Honda of the UK Manufacturing Ltd), którą otwarto w 1985 roku.

 

 

NADWOZIE

W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, długość i wysokość Hondy CR-V zostały zredukowane odpowiednio o 5 i 30 mm, co nie miało jednak negatywnego wpływu na przestronność kabiny pasażerskiej. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model jest bardziej agresywny i aerodynamiczny, ma wydatniej wyrzeźbione linie nadwozia, a także wyraźniej zaznaczoną sekcję czołową. Płynne linie przedniego zderzaka łączą się z osłoną chłodnicy, z trzema poprzecznymi belkami oraz z głęboko osadzonymi reflektorami. Pionowe światła stopu zostały przeniesione do najnowszej wersji, jednak teraz ich stylistyka jest bardziej trójwymiarowa. Duże koła i nadkola Hondy CR-V podkreślają jej dynamiczne możliwości.

Honda CR-V została zaprojektowana jako model globalny, mimo to wersja europejska zawiera kilka elementów stylistycznych nadwozia, opracowanych specjalnie na potrzeby tego rynku. Przeprojektowany przedni zderzak podkreśla dynamiczny charakter auta, natomiast przednie światła do jazdy dziennej LED oraz tylne światła LED wyróżniają je na tle konkurencji. Przednia szyba została przesunięta do przodu o 60 mm (mierząc od podstawy) w stosunku do całkowitej długości nadwozia.

Po złożeniu tylnych siedzeń, bagażnik Hondy CR-V ma pojemność aż 1648 litrów (większą o 147 litrów), natomiast przy zastosowaniu dojazdowego koła zapasowego pojemność wynosi 1669 litrów. Standardowo, bagażnik Hondy CR-V ma 589 litrów pojemności. Długość przestrzeni ładunkowej została zwiększona o 140 mm do 1570 mm, natomiast próg załadunku obniżono o 25 mm, aby ułatwić pakowanie ciężkich i nieporęcznych bagaży. W bagażniku Hondy CR-V zmieszczą się teraz dwa rowery górskie lub cztery torby golfowe.

Zastosowanie płaskiego panelu podwozia oraz wyprofilowanych nadkoli przyczyniło się do usprawnienia przepływu powietrza pod samochodem, natomiast dłuższy dach w połączeniu z tylnym spoilerem oraz przednim zderzakiem o zoptymalizowanym kształcie zapewnia prawidłowy przepływ powietrza wokół nadwozia.

 

 

Eksploatację nowej Hondy CR-V ułatwia także bezkluczykowy system dostępu do wnętrza oraz elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, oferowana wyłącznie w wersji europejskiej.

Zbiornik paliwa o pojemności 58 litrów został wykonany z polietylenu, który jest lekki oraz odporny na korozję i uszkodzenia. Zbiornik znajduje się bezpośrednio przed tylnymi kołami, co zapewnia mu odpowiednią ochronę w przypadku zderzenia.

WNĘTRZE

Koncepcja stylistyczna wnętrza nowej Hondy CR-V została stworzona w oparciu o znaną już zasadę ‘maksimum człowieka, minimum maszyny’. Materiały zostały wybrane specjalnie z uwzględnieniem potrzeb europejskich klientów. Wiele uwagi poświęcono także ograniczeniu hałasu silnika i szumów dobiegających z nawierzchni do kabiny pasażerskiej – ograniczono je o 3 dB w porównaniu z Hondą CR-V poprzedniej generacji.

Uwagę przykuwa 5-calowy „inteligentny” wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID (Multi-Information Display), który steruje funkcjami systemu audio, telefonu i nawigacji satelitarnej (jeśli jest w wyposażeniu). Standardem w modelu CR-V jest również opracowany przez Hondę tryb ECON, który pozwala zredukować zużycie paliwa oraz system Eco Assist, który informuje kierowcę o wpływie jego stylu jazdy na zużycie paliwa.

Wykładziny drzwi zostały specjalnie wyprofilowane, tworząc wklęsły kształt. Pozwoliło to na przesunięcie przednich foteli w kierunku bocznej części pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta. Wysokość siedzisk tylnych foteli została obniżona o 38 mm. Auto posiada system łatwego składania tylnej kanapy (60:40).

 

 

SILNIKI

W gamie jednostek napędowych oferowanych w nowej Hondzie CR-V dostępne będą 2 silniki: benzynowy i-VTEC o pojemności 2 litrów oraz diesel i-DTEC o pojemności 2,2 litra.

Wartości mocy i maksymalnego momentu obrotowego silnika i-DTEC utrzymują się na niezmienionym poziomie (150 KM i 350 Nm), jednak emisja CO2 spadła.

Czterocylindrowy silnik i-DTEC jest w całości wykonany z aluminium, posiada dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, piezoelektryczne wtryskiwacze i zespół wałków wyrównoważających oraz standardowy filtr cząstek stałych (DPF).

Moc silnika i-VTEC o pojemności 2 litrów wzrosła ze 150 do 155 KM. Mimo to emisja CO2 zmniejszyła się.

W wersjach z silnikiem benzynowym CR-V została także wyposażona w przycisk ECON w ramach systemu Eco Assist.

Asystent ECO pozwala zmniejszyć te różnice, umożliwiając kierowcom zbliżenie ich stylu jazdy do tego, który najlepiej służy niskiemu zużyciu paliwa. System Idle Stop został zastosowany we wszystkich wersjach nowego modelu CR-V wyposażonych w manualną skrzynię biegów.

 

 

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Nowa Honda CR-V jest oferowana również w wersji z napędem na dwa koła, a ponadto we wszystkich modelach wprowadzono zmiany w zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz układzie napędu na wszystkie koła.

Kolumny McPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu zostały zmodyfikowane tak, aby uzyskać o 10 proc. wyższą siłę tłumienia. Z kolumną McPhersona znajduje się także dolny wahacz przymocowany do ramy pomocniczej oraz wytrzymała piasta koła mocowana do zestawu amortyzator-sprężyna.

Nowa Honda została wyposażona w tylne niezależne zawieszenie wielowahaczowe z aluminiową zwrotnicą. Przednie i tylne stabilizatory poprzeczne ograniczają przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

SKRZYNIE BIEGÓW

W samochodach z przekładnią manualną, na tablicy informacyjnej znalazł miejsce wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light – SIL), powiadamiający kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu dla uzyskania najlepszej ekonomiki jazdy.

Honda CR-V jest również dostępna z 5-biegową przekładnią automatyczną z systemem Grade Logic Control oraz z układem utrzymywana załączonego biegu (Shift Hold Control). Poprawiono reakcję sprzęgła blokady przekładni hydrokinetycznej, natomiast – dzięki zastosowaniu nowego materiału o wysokim współczynniku tarcia – udało się ograniczyć liczbę tarcz sprzęgła.

 

 

UKŁAD KIEROWNICZY

Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy MA-EPS (Motion Adaptive Electric Power Steering) nowej generacji został dopracowany w celu zaoferowania kierowcy większej siły wspomagania podczas wykonywania manewrów przy niskich prędkościach jazdy oraz precyzyjnych reakcji podczas jazdy z wyższą prędkością.

W przeciwieństwie do tradycyjnych układów w wspomagania z pompą hydrauliczną, układ elektryczny nie wykorzystuje nieustannie mocy silnika, co sprzyja oszczędzaniu paliwa.

UKŁAD NAPĘDU WSZYSTKICH KÓŁ

Większość wersji nowej Hondy CR-V będzie wyposażonych w najnowszą wersję układu napędu wszystkich kół Real Time AWD. Hydrauliczne rozwiązanie z systemem Dual Pump stosowane w trzeciej generacji tego modelu zostało zastąpione układem sterowanym elektronicznie, który zapewnia szybsze reakcje w momencie utraty przyczepności kół. Układ przyczynia się również do redukcji wagi i ograniczenia tarcia wewnętrznego.

System wykrywa sytuacje, w których Honda CR-V podjeżdża pod górę, wysyłając dodatkową porcję momentu obrotowego do tylnych kół we współpracy z systemem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu HSA (Hill Start Assist).

W modelach CR-V wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów debiutuje również system HDC (Hill Descent Control), który pomaga zjechać (z prędkością do 8 km/h) ze wzniesienia w bezpieczny i kontrolowany sposób.

 

 

BEZPIECZEŃSTWO

VSA to elektroniczny system kontroli stabilności jazdy, współpracujący z elektronicznie sterowaną przepustnicą (Drive-by-Wire) oraz 4-kanałowym układem ABS, mający za zadanie pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Wybiórczo przyhamowuje jedno lub więcej kół, a także przejmuje kontrolę nad działaniem przepustnicy, zapłonu i systemu paliwowego.

Kierowca może dezaktywować układ VSA oraz funkcję kontroli trakcji naciskając przycisk na desce rozdzielczej, natomiast system ABS pozostaje w pełni funkcjonalny w każdej sytuacji.

Każda Honda CR-V wyposażona jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA (Trailer Stability Assist). Sterując hamulcami i regulując moment obrotowy silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą.

Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy współpracuje z układem VSA i: stabilizuje hamowanie, niweluje podsterowność oraz nadsterowność.

Wszystkie wersje Hondy CR-V wyposażone są w cztery hamulce tarczowe (wentylowane z przodu, tarcze lite z tyłu), 4-kanałowy ABS, elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD) oraz asystenta hamowania (Brake Assist). Wentylowane tarcze z przodu mają średnicę 315 mm, a tarcze lite z tyłu 302 mm.

 

 

Elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD) optymalizuje siłę hamowania, asystent hamowania (Brake Assist) pomaga kierowcy w użyciu pełnej siły hamowania w niebezpiecznych sytuacjach, układ ESS (Emergency Stop System) automatycznie włączy światła stopu i kierunkowskazy.

W skład systemu ADAS (Advanced Driver Assist System) wchodzą: system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist System – LKAS), tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) oraz system ograniczający skutki kolizji CMBS (Collision Mitigation Braking System).

Korzystanie z systemu ACC możliwe jest w zakresie prędkości 30-180 km/h, a kierowca może zwiększać prędkość pojazdu i dystans do poprzedzającego pojazdu poprzez przycisk systemu ACC umieszczony na kole kierownicy. Układ, korzystając z radaru milimetrowego umieszczonego za atrapą chłodnicy, monitoruje odległość Hondy CR-V od poprzedzającego pojazdu i może zainicjować nawet jedną czwartą maksymalnej siły hamowania, aby zachować zadaną prędkość i określony dystans.

System LKAS został zaprojektowany do użytku na autostradach lub drogach szybkiego ruchu. Identyfikuje on linie ograniczające pas ruchu pojazdu i wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza.

System ograniczający skutki kolizji CMBS monitoruje dystans pomiędzy Hondą CR-V a pojazdem jadącym z przodu. Układ wykrywa inne pojazdy i przeszkody przy prędkości powyżej 15 km/h na dystansie 100 metrów przed samochodem. W momencie wykrycia ryzyka zderzenia z pojazdem lub przeszkodą generowane są ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Jeśli system oceni, że kolizja jest nieunikniona, elektryczne napinacze pasów napną wstępnie pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera siedzącego z przodu pojazdu; zostanie też włączone automatycznie silne hamowanie samochodu. Kierowca może dodatkowo zwiększyć się hamowania, wciskając hamulec. CMBS nie może jednak wyhamować pojazdu aż do całkowitego zatrzymania.

 

 

Struktura ACETM zapewnia pasażerom maksymalne bezpieczeństwo w razie wypadku w rzeczywistych warunkach drogowych. Została zaprojektowana tak, aby zapobiec deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego.

Konstrukcja przedniej części nowej Hondy CR-V absorbuje energię zderzenia podczas wypadku z udziałem pieszego.

Nową Hondę CR-V wyposażono w kurtyny powietrzne chroniące pasażerów siedzących z przodu i z tyłu oraz czujnik przechyłu.

SYSTEM OGRANICZANIA URAZÓW KRĘGOSŁUPA

Przednie fotele zostały wyposażone w system ograniczania urazów kręgosłupa szyjnego, który opracowano, by zminimalizować poważne urazy kręgów szyjnych w przypadku zderzeń tylnych.

W przypadku uderzenia w tył samochodu, szczeliny w uretanowej części oparcia, fałdy w siedzisku oraz obrotowy mechanizm sprężyn siedziska łączą się, absorbując energię uderzenia. Dodatkowo, inżynierowie Hondy zastosowali w konstrukcji fotela sprężyny o większym skoku, które w razie uderzenia w tył pojazdu pozwalają lepiej rozproszyć siły uderzenia.

 

 

PAKIETY WYPOSAŻENIA

Klient ma do wyboru kilka pakietów dodatkowego wyposażenia:
– Pakiet miejski podkreśla sportowy wygląd;
– Pakiet terenowy podkreśla offroadowy wygląd;
– Pakiet oświetleniowy wykorzystuje dodatkowe oświetlenie, aby podkreślić ekskluzywny charakter
– Pakiet stylistyczny podkreśla elegancki wygląd.

CENY

Cennik modelu CR-V na rynku polskim zamieszczamy poniżej.