HONDA: MICRO COMMUTER PROTOTYPE NA PRĄD

Firma Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowała model Micro Commuter Prototype, czyli niewielki elektryczny pojazd służący do dojazdów do pracy na krótkich dystansach.

Pojazd został opracowany z uwzględnieniem wytycznych dotyczących pojazdów pozycjonowanych w kategorii mobilnych produktów klasy mikro – będących obecnie tematem rozmów w ramach inicjatywy japońskiego Ministerstwa Środowiska, Transportu i Turystyki – oraz przepisów kategorii L7 obowiązujących w Europie.

Honda rozpocznie demonstracyjne testy nowego systemu w Japonii w roku 2013, wykorzystując modele stworzone w oparciu o prototyp. Testy pomogą zweryfikować potencjał takiego pojazdu w różnych sytuacjach, obejmujących wykorzystanie go w codziennej eksploatacji na krótkich dystansach – podczas dojazdów do pracy, jako środka transportu dla rodzin z małymi dziećmi, jako pojazdu dla osób starszych, a także w usługach związanych z doręczaniem przesyłek oraz w programach współdzielenia pojazdów (car sharing).

Prototyp Hondy, będący rozwinięciem konceptu Micro Commuter Concept (na zdjęciach), zaprezentowanego w 2011 roku podczas Tokyo Motor Show, zawiera specjalną kabinę zabudowaną w nadwoziu typu mikro, w której zmieści się jeden kierowca wraz z dwojgiem dzieci.

Wykorzystanie platformy typu Variable Design Platform umożliwiło umieszczenie akumulatora, silnika i jednostki sterującej pod podłogą w tylnej części pojazdu, co pozwoliło na skoncentrowanie elementów układu napędowego na niewielkiej przestrzeni. To z kolei ułatwiło zaprojektowanie i wyprodukowanie nadwozia i wnętrza, które sprosta zróżnicowanym potrzebom klientów.

Kolejną cechą pojazdu opracowanego przez Hondę jest możliwość użycia należącego do klienta urządzenia typu tablet, jako wyświetlacza poszczególnych funkcji pokładowych – prędkościomierza, nawigacji satelitarnej i systemu audio czy obrazu przekazywanego przez kamerę cofania. Możliwe jest też ładowanie baterii tabletu z wykorzystaniem ogniw słonecznych zamontowanych na dachu pojazdu. Co więcej, Honda kontynuuje prace nad pokładowymi ogniwami słonecznymi, które wygenerują dodatkową energię służącą do napędu.

Poprzez współpracę z systemem Honda Smart Home (HSH), którego testy już się rozpoczęły w mieście Saitama, w Japonii, Honda planuje również zweryfikować efekt redukcji emisji CO2 wynikający z optymalnego wykorzystania energii w codziennym życiu oraz zalet, jakie daje klientom korzystanie z pojazdu elektrycznego w charakterze domowego akumulatora.

Specyfikacja modelu Micro Commuter Prototype
– wymiary zewnętrzne (długość × szerokość × wysokość) 2,500 × 1,250 × 1,445 (mm);
– prędkość maksymalna: 80 km/h;
– maksymalny zasięg: około 60 km;
– czas ładowania: poniżej 3 godzin;
– typ akumulatora: litowo-jonowy;
– moc maksymalna: 15 kW.