Honda wystawi elektryczny koncept oparty na modelu NSX do rywalizacji w tegorocznej edycji wyścigu górskiego Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb.
Pojazd ten został wyposażony w najnowszą generację eksperymentalnego – składającego się z czterech silników elektrycznych – układu napędowego Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD), który pomógł Hondzie zwyciężyć poprzednią edycję zawodów w klasie Challenge Exhibition.
Zobacz także:
Za kierownicą koncepcyjnego auta zasiądzie Tetsuya Yamano, który w ubiegłorocznym Pikes Peak zdobył zwycięstwo w swojej kategorii za kierownicą elektrycznego konceptu na bazie Hondy CR-Z. Układ napędowy samochodu startującego w tegorocznym wyścigu jest jednak trzykrotnie mocniejszy. Tym razem został zamontowany w nadwoziu modelu NSX.
– Spędziliśmy wiele tygodni na dostrajaniu samochodu na trasie Pikes Peak i znacząco poprawiliśmy jego osiągi. Mamy zaszczyt uczestniczyć w jubileuszowej edycji wyścigu – to wydarzenie cieszące się wielkim prestiżem wśród fanów wyścigów na całym świecie – mówi Tetsuya Yamano.
Jak powstawał 4-Motor
Dział badawczo-rozwojowy Hondy pracuje nad rozwiązaniem „super handling” od ponad 20 lat, by osiągnąć optymalne prowadzenie swoich aut. Dzięki zastosowaniu na każdej osi dwóch oddzielnych silników elektrycznych, stanowiących trzon układu Sport Hybrid SH-ASD, moment obrotowy może być przekazywany w pełni niezależnie na każde z kół. Bazując na doświadczeniach z ubiegłorocznego Pikes Peak inżynierowie zmodyfikowali sterowanie systemem, aby siła napędowa mogła być przekazywana na każde koło z większą precyzją.
Napęd Sport Hybrid SH-AWD opracowany przez inżynierów Hondy wykorzystuje zalety silników elektrycznych w postaci natychmiastowej reakcji na gaz i możliwość odzyskiwania energii, aby poprawić efektywność działania systemu rozdziału momentu obrotowego stosowanego obecnie w modelu NSX.
System ten pozwala na osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia w zróżnicowanych warunkach drogowych. To zasługa harmonijnego współdziałania systemów dynamiki jazdy EPS (elektryczny układ wspomagania kierownicy), VSA (system kontroli stabilności jazdy) oraz układu napędowego Sport Hybrid SH-AWD.
Cztery silniki elektryczne o wysokiej mocy i możliwość precyzyjnego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy poszczególnymi kołami sprawiają, że elektryczny koncept Hondy jest idealnie przygotowany na 156 wymagających zakrętów, które czekają na niego i kierowcę na trasie Pikes Peak.