Pierwszy opracowany przez Hondę napęd łączący działanie silnika spalinowego z elektrycznym został zastosowany w modelu Insight.
Znalazł się on w sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku.
Zobacz także:
Układ ten otrzymał wtedy nazwę IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwał uwagę dość oryginalną stylistyką – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporządkowaną wyśrubowanym parametrom aerodynamicznym. Kolejne modele, w których zastosowano podobne systemy to Civic (w USA od roku 2002) i Accord (2004). Były one jednak równocześnie oferowane z innymi typami napędu.
W roku 2009 r. do oferty marki – również w Europie – weszła kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z. Podobnie jak Insight, był on dostępny wyłączne z układem hybrydowym. Nowe coupé było 3-drzwiowe, sportową sylwetką nawiązujące do modelu CR-X. W 2010 roku układ IMA zastosowano w Hondzie Jazz. Wersja Hybrid wyposażona była w Magic Seats – system składania tylnych siedzeń.
Electric Vision
Na początku 2019 r. marka wprowadziła do europejskiej oferty nowy układ hybrydowy, który zastosowano w modelu CR-V piątej generacji. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, producent potwierdził kierunek, w którym firma będzie zmierzać, ogłaszając, że wszystkie główne modele oferowane przez tę markę zostaną zelektryfikowane.
Oznacza to, że zostaną one oznaczone literą e i wyposażone w napędy z silnikami elektrycznymi i m.in. układami hybrydowymi. Latem bieżącego roku weszła na rynek nowa, czwarta generacja Hondy Jazz wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar., przeznaczona na rynek europejski i konstrukcyjnie nawiązująca napędem do CR-V Hybrid. Na klapie bagażnika Jazza znalazł się nowy emblemat „e:HEV” (Hybrid Electric Vehicle).
Układ hybrydowy Hondy
Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy składa się dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo- jonowego oraz przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego.
Za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu.
Układ hybrydowy pracuje w jednym z trzech trybów. Optymalny tryb dobierany jest przez komputer do danej sytuacji na drodze. Podczas jazdy miejskiej nawet w 80 proc. podróżujemy w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo- jonowy zasila silnik elektryczny. Gdy wjest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napęd przełącza się w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym rolę asystenta zaczyna odgrywać silnik benzynowy.
Trzeci – tryb silnika spalinowego załącza się podczas jazdy z wysokimi prędkościami, a więc głównie na drogach szybkiego ruchu. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzęgła blokującego, który umożliwia bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z silnika benzynowego 1.5 DOHC i-VTEC na koła samochodu. W tym przypadku rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.
Największe korzyści z użytkowania samochodu wyposażonego w napęd hybrydowy uzyskujemy w mieście. Honda deklaruje wielkość zużycia paliwa na poziomie od 3,7 do 5,9 l/100 km. Jazz Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 sek.
Co będzie dalej…
Nowy Jazz jest pierwszym z serii pojazdów marki Honda, oznaczonych emblematem rozpoczynającym się na „e:”. Bardzo ważnym etapem strategii firmy jest początek sprzedaży modelu Honda e, wykorzystującego w pełni elektryczny napęd. Ten niewielki i zarazem bardzo nowoczesny samochód pojawił się już w krajach z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą do zasilania pojazdów elektrycznych. W Polsce pierwsze sztuki nowego modelu zobaczymy pod koniec 2020 roku.