Honda Motor Europe postanowiła rozszerzyć partnerstwo z firmą SNAM (Société Nouvelle d’Affinage des Métaux) w zakresie recyklingu akumulatorów.
Chodzi o to, aby w sposób zrównoważony zwiększyć wykorzystanie zużytych baterii stosowanych w układach napędowych.
Zobacz także:
W ramach ogólnoeuropejskiego porozumienia SNAM będzie odbierać i przetwarzać akumulatory pochodzące z coraz liczniejszej grupy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz uzdatniać je do wtórnego zastosowania jako urządzenia do magazynowania energii odnawialnej. Akumulatory, które nie nadają się do powtórnego wykorzystania poddane będą procesom odzysku cennych surowców i recyklingu.
Od 2013 roku Honda i SNAM wypracowały wspólnie narzędzia identyfikacji zużytych akumulatorów, pozwalające utylizować je zgodnie z normami ekologicznymi Unii Europejskiej. Po rozszerzeniu obecnej umowy, SNAM będzie odbierać akumulatory litowo- jonowe i niklowo- wodorkowe (NiMH) od całej sieci dealerskiej marki i autoryzowanych zakładów przetwarzania (ATF) w 22 krajach, aby w kolejnym etapie ocenić ich przydatność do recyklingu i odpowiedniego przetworzenia.
– Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na coraz szerszą gamę samochodów hybrydowych i elektrycznych, spełniamy w sposób jak najbardziej przyjazny dla środowiska wymogi zarządzania serwisem akumulatorów. Ostatnie rynkowe zmiany pozwolą nam na wykorzystanie tych akumulatorów w ich powtórnym życiu do zasilania firm lub – dzięki nowym technikom recyklingu – do odzyskania surowców, które można wykorzystać w produkcji nowych ogniw – mówi Tom Gardner, wiceprezes Honda Motor Europe.
Zużyte akumulatory są odbierane i przewożone przez bezpieczne, niskoemisyjne środki transportu. Po dotarciu do punktów firmy SNAM, ocenia się stan zestawów akumulatorów, wybierając te, które pozwalają na montaż w nowych urządzeniach magazynujących energię. Są one ponownie wykorzystywane i oferowane przez SNAM do zastosowań domowych i przemysłowych.
Uszkodzone ogniwa akumulatorowe, nie nadające się do powtórnego wykorzystania, trafiają do odzysku, gdzie za pomocą technik hydrometalurgicznych – z użyciem chemii wodnej – pozyskuje się z nich cenne surowce, jak kobalt i lit. Można je ponownie wykorzystać w produkcji nowych akumulatorów, pigmentów lub jako dodatki do zapraw. Inne powszechnie stosowane materiały, w tym miedź, metal i tworzywa sztuczne, są poddawane recyklingowi i trafiają na rynek, gdzie znajdują różne zastosowania.
Dealerzy mogą organizować i zamawiać odbiór zużytych baterii za pośrednictwem przeznaczonej do tego celu platformy internetowej SNAM. Odbiór w ciągu 15 dni roboczych może odbywać się poprzez sieć centrów magazynowych, dzięki czemu akumulatory nie będą zalegać w siedzibach dealerów. Umowa dotyczy dużych akumulatorów używanych do zasilania silników w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Natomiast nie dotyczy ona mniejszych akumulatorów rozruchowych, stosowanych w samochodach benzynowych lub wysokoprężnych. SNAM wspiera prace Hondy, zmierzające do ekologicznego projektowania przyszłych akumulatorów, dzięki czemu pod koniec ich użytkowania poddane zostaną przetworzeniu bez uszczerbku dla środowiska.