HONDA: CIVIC TYPE R – WYŚCIGÓWKA W NORMALNYM RUCHU

2015 Honda Civic Type R

Na rynku debiutuje w tym roku Honda Civic Type R. Za sprawą zaawansowanego silnika o wysokich osiągach, „auto wyścigowe do codziennego użytku” wyznacza nowe perspektywy w segmencie sportowych hatchbacków z napędem na przednie koła.

Nowy model oferuje kierowcy możliwości do wykorzystania zarówno na krętych drogach, jak i na torze wyścigowym, przy praktycznych rozwiązaniach, przydatnych w codziennej eksploatacji.


Zobacz także:

PREMIERY


 

To pierwszy model Hondy, w którym zastosowano nowy silnik 2,0 litra VTEC Turbo. Pomimo iż auto charakteryzuje się agresywną stylizacją nadwozia, zapewniono w nim funkcjonalne wnętrze. W efekcie powstał samochód oferujący satysfakcjonujące wrażenia z jazdy.

SILNIK

Sercem Hondy Civic Type R jest nowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, który oferuje wysoką moc maksymalną oraz duży moment obrotowy i tym samym doskonałe osiągi. Moc maksymalna 310 KM jest uzyskiwana przy 6 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2 500 obr./min.

W nawiązaniu do tradycji związanej z modelami Type R, pokrywa zaworów została polakierowana na jasnoczerwony kolor, a rura dolotowa została wykonana z aluminium, co przywodzi na myśl wyścigowe modele Civic, biorące udział w serii WTCC 2015.

 

Silnik rozwijający obroty do 7 000 obr./min., wywodzący się z serii jednostek nowej generacji – Earth Dreams Technology – został wyposażony w nowy, zaawansowany układ turbodoładowania, system VTEC oraz system Dual-VTC, co pozwoliło zwiększyć moment obrotowy przy niskich prędkościach i osiągnąć płynne przyspieszenie.

Połączenie turbosprężarki z opracowanym przez Hondę układem zmiennych faz rozrządu (VTEC) oraz systemem płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów ssących (Dual-VTC), dało wymierne korzyści pod względem mocy, wydajności i gabarytów całego układu. Oprócz turbosprężarki mono scroll, inżynierowie Hondy zastosowali aluminiowe tłoki, aluminiowe dźwigienki zaworowe VTEC, kute korbowody oraz lekki wał korbowy.

Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna, którą należy rozwijać wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych, wynosi aż 270 km/h. Sześciobiegowa przekładnia manualna o precyzyjnych skokach drążka jest precyzyjna – każde z przełożeń zostało dobrane pod kątem uzyskania maksymalnych osiągów oraz z uwzględnieniem przebiegu krzywej mocy i momentu obrotowego silnika. Maksymalna prędkość jest na przykład osiągana na szóstym biegu przy obrotach wynoszących 6 500 obr./min.

Przełożenie główne jest realizowane za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Dyferencjał tego typu zapewnia doskonałą trakcję nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Nowy mechanizm różnicowy pozwala skrócić czas przejazdu jednego okrążenia toru Nürburgring Nordschleife aż o trzy sekundy w porównaniu.

Układ wydechowy z czterema końcówkami został zestrojony pod kątem odpowiedniego dźwięku.

 

NADWOZIE I WNĘTRZE

Zmiany stylizacyjne wprowadzone w nowej Hondzie pełnią ważną funkcję. Otwory wlotu umieszczonego w przednim zderzaku, poprzez które powietrze dostaje się do intercoolera, zostały wyprofilowane tak, aby zminimalizować straty aerodynamiczne. Pakiet aerodynamiczny zawiera specjalne elementy generujące docisk i tworzące siłę nośną skierowaną w dół, co ma to duże znaczenie, szczególnie pod kątem zachowania stabilności podczas jazdy z dużą prędkością

Konstrukcja tylnego skrzydła – kąt pochylenia, wysokość, kształt oraz pionowe stateczniki – została zaprojektowana tak, aby zapewnić dodatkową siłę docisku. Strumień powietrza jest kierowany do otworów w panelu ponad przednimi kołami oraz do wlotów w przednich nadkolach, zapewniając lepsze chłodzenie wysilonego silnika. Wraz ze zwiększeniem rozstawu kół, przednie i tylne nadkola nowej Hondy zostały poszerzone w stosunku do standardowego odpowiednika.

Z przodu wyróżniają się światła do jazdy dziennej LED biegnące wzdłuż dolnej krawędzi reflektorów zespolonych. W tylnych światłach zespolonych również zastosowano charakterystyczne diody LED. Całość uzupełniają nowe, bardzo sztywne 19-calowe obręcze aluminiowe i opony 235/35 R19 zaprojektowane we współpracy z firmą Continental.

Nowy Civic Type R jest dostępny w pięciu kolorach, które dodają autu charakteru. Oprócz barwy Championship White – współdzielonej z poprzednimi generacjami kultowych modeli Type R – klienci mogą wybrać odcienie Crystal Black (perłowy), Polished Metal (metaliczny), Brilliant Sporty Blue (metaliczny) oraz Milano Red.

W kabinie pasażerskiej sportowe fotele (czarne, wykończone podwójnymi czerwonymi przeszyciami), kierownica i dźwignia zmiany biegów zostały zaprojektowane specjalnie dla modelu Type R. Podłoga została obniżona o 10 mm. Tylna kanapa mieści dwie osoby i może zostać złożona w proporcjach 60 / 40. Na kole kierownicy obszytym czarną skórą oraz na czarnym, skórzanym mieszku skrzyni biegów pojawiły się podwójne czerwone przeszycia.

 

Na ekranie informacyjnym i-MID wyświetlane są dane zarezerwowane wyłącznie dla modelu Civic Type R (np. wskaźnik przeciążenia i ciśnienia w układzie hamulcowym, położenie pedału gazu, ciśnienie doładowania, temperatura płynu chłodzącego, ciśnienie oleju oraz temperatura oleju, czas okrążenia, czas przyspieszenia 0-100 km/h lub 0-60 mph.

NOWE SYSTEMY

W aucie zastosowano nowe, zaawansowane systemy w zawieszeniu, dedykowany układ hamulcowy i opony, które stanowią uzupełnienie sportowego pakietu. System adaptacyjnych amortyzatorów (ADS) został stworzony specjalnie dla modelu Type R. Układ przedniego zawieszenia (Dual Axis Strut Front Suspension) zwiększa stabilność podczas jazdy z dużą prędkością. Układ kierowniczy typu Dual Pinion ze wspomaganiem elektrycznym (EPS) ma wpływ na precyzję i przewidywalność pracy.

Konstrukcja układu z tyłu oparta jest opartej na belce skrętnej w kształcie litery H.

Układ wspomagania prowadzenia (AHA) okazuje się szczególnie przydatny, gdy na pojazd działają duże siły przeciążeniowe oraz w sytuacjach wymagających nagłego ruchu kierownicą, np. podczas gwałtownego omijania przeszkody na drodze. Nowa Honda Civic Type R posiada dedykowany układ hamulcowy marki Brembo, z czterotłoczkowymi zaciskami na 350-milimetrowych tarczach wentylowanych z przodu.

Model Civic Type R jest standardowo wyposażony w nowy system informacyjno-rozrywkowy Honda Connect.

 

W nowym Civicu Type R debiutuje nowy, aktywowany przyciskiem tryb +R, który potęguje reakcje wielu systemów zastosowanych w podwoziu i układzie jezdnym auta. Zapewnia on bardziej intensywne wrażenia z jazdy na torze wyścigowym.standardowego.

GT PACK I AKCESORIA

Opcjonalny jest pakiet GT oraz liczne akcesoria, które mogą stanowić uzupełnienie bogatej listy wyposażenia. GT Pack zawiera także pakiet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa o nazwie Advanced Driver Assist System, działających w oparciu o szereg specjalnych czujników. W skład pakietu wchodzą takie rozwiązania, jak system ostrzegania przed kolizją, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, system automatycznych świateł drogowych, system monitorowania „martwego pola”, system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, system rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentny ogranicznik prędkości.

Dla nowej Hondy przygotowano dedykowane pakiety akcesoriów oraz indywidualne elementy wyposażenia dodatkowego. Dzięki temu zakupiony pojazd można zmodyfikować według własnych upodobań i nadać mu jeszcze bardziej oryginalny charakter. Są to m.in. pakiety: Red Exterior, Red Interior, Carbon Exterior, Carbon Interior.

Nowa Honda Civic Type R wejdzie do sprzedaży w Europie w lipcu tego roku.