Honda Civic Type R została zaprojektowana i skonstruowana od nowa, by zapewnić ekscytujące doznania za kierownicą. A że tak jest najlepiej świadczy ustanowiony przez nią rekord, ustanowiony przez nią na Północnej Pętli toru Nürburgring.
Samochód powstawał równolegle z nowym seryjnym Civikiem w wersji hatchback, co dało obopólne korzyści w dziedzinie dynamiki i poziomu wykończenia obu wariantów.
Zobacz także:
Nowy model podtrzymuje wyczynowe tradycje, łącząc w sobie dynamikę przednionapędowego auta z odważnym designem i doskonałymi parametrami z zakresu aerodynamiki.
Nowe, jednomasowe koło zamachowe, w połączeniu z ciasno zestopniowaną, 6-biegową skrzynią manualną, redukuje bezwładność sprzęgła o 25 proc., a skrócenie przełożenia przekładni głównej o 7 proc. daje szybszą reakcję na przyspieszanie.
Funkcja kontroli prędkości obrotowych silnika przy redukcji biegu sprawia, że zmiany przełożeń są płynne, bez niepożądanego szarpania związanego z nadmiernym lub niedostatecznym „międzygazem”. Zwiększa to przyjemność z prowadzenia usportowionego auta z manualną skrzynią biegów.
Ultralekkie nadwozie o dużej sztywności – efekt innowacyjnych nowych technologii inżynieryjnych i technik konstrukcyjnych – przyczynia się do obniżenia środka ciężkości, a w połączeniu z wyrafinowanym, nowym układem zawieszenia, bezpośrednio wspiera wspaniałą dynamikę pojazdu.
Zaawansowane technicznie przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami resorująco- tłumiącymi, redukuje siły skrętne działające na układ kierowniczy, poprawia czucie na kierownicy oraz prowadzenie w łuku w zakresie granicznym. Tylne koła nowego Civica Type R posiadają nowy układ wielowahaczowego zwieszenia, który podnosi komfort resorowania oraz stabilność przy wysokich prędkościach.
Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i elektrycznym wspomaganiu to nowość w modelu Type R. Wykorzystuje on podobny system, jaki zastosowano w standardowym Civicu, ale o zoptymalizowanym zmiennym przełożeniu, by zapewnić bardziej bezpośrednie i pewne czucie przy wysokich prędkościach.
Maksymalna moc zmodyfikowanego silnika 2.0 VTEC Turbo to 320 KM przy 6500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie zaledwie 5,7 sek., a jego maksymalna prędkość to 272 km/h.
Oznacza to, że jest to najszybszy w historii Type R na Północnej Pętli Nürburgringu z czasem okrążenia 7 minut i 43,8 sekundy.
W nowym Civicu Type R mamy do dyspozycji trzy tryby jazdy – do podstawowego trybu „Sport” oraz wyczynowego „+R”, dodano tryb „Comfort”. Wszystkie tryby dostosowują pracę i charakter zawieszenia, układu kierowniczego i reakcji silnika na gaz wedle wyboru kierowcy.
W porównaniu z poprzednikiem, w nowym Civicu Type R zastosowano wyraźnie większe różnice pomiędzy nastawami dla poszczególnych trybów tłumienia w amortyzatorach, przez co nowy model stał się znacząco bardziej funkcjonalny w większym zakresie rodzajów podłoża. W trybie „Comfort” zawieszenie jest bardzo podatne, a charakterystyka pracy układu kierowniczego – mniej sportowa.
Sylwetka Civica Type R podkreśla jego sportowy charakter. Szerszy, dłuższy i niższy niż jego poprzednicy Civic ma krótkie zwisy i cechuje się muskularnymi, zwartymi liniami. Szerokie nadkola oraz duże wloty powietrza podkreślają charakter samochodu.
Kompletny pakiet aerodynamiczny obejmuje wygładzone podwozie, tylne skrzydło i generatory wirowe na linii zejścia dachu. Ta charakterystyka przyczynia się do uzyskania najlepszego w klasie balansu między dociskiem a siłą nośną, a tym samym znakomitej stabilności przy wysokich prędkościach.
Zaprojektowane od nowa wnętrze zapewnia wyższą jakość, komfort i jest dopracowane w detalach. Pasażerów przednich i tylnych miejsc ucieszy lepsza widoczność i większa niż kiedykolwiek przestronność połączona z doskonałymi osiągami Type R. Duży bagażnik i odsuwana w bok pokrywa przestrzeni bagażowej, sprawiają, że auto jest funkcjonalne i wszechstronne.
Kierowcę wspiera wysokowydajny układ hamulcowy z wyczynowymi hamulcami Brembo na przedniej osi, skonstruowany specjalnie dla tego modelu. Z przodu zastosowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 350 mm. Wloty powietrza w przednim zderzaku prowadzą powietrze przez specjalne kanały do nadkola, by chłodziło tarcze i zaciski. Montowane na tylnej osi pełne tarcze żeliwne mają średnicę 305 mm, o 9 mm większą niż w poprzednim Type R.
Pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Sensing obejmuje systemy: ograniczający skutki kolizji – CMBS, ostrzegania przed kolizją – FCW, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu – LDW, zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu – RDM, utrzymywania na pasie ruchu – LKAS, tempomat adaptacyjny – ACC, inteligentny ogranicznik prędkości – ISL oraz system rozpoznawania znaków drogowych – TSR.
Nowy Civic Type R został skonstruowany w ramach tego samego programu co inne wersje 10. generacji modelu Civic – największego globalnego projektu dla jednego modelu w historii Hondy.
Produkcja nowego Civica Type R ma ruszyć latem tego roku w Honda of the UK Manufacturing (HUM) w Swindon. Będzie on eksportowany do wszystkich krajów Europy oraz na inne rynki świata, w tym do USA i Japonii. Na rynku USA model Hondy z oznaczeniem „Type R” będzie oficjalnie sprzedawany po raz pierwszy w historii.