Tegorocznym hasłem największego wydarzenia w branży samochodów użytkowych czyli targów IAA w Hanowerze, które potrwają do do 27 września jest „Driving tomorrow”.
Jak co roku, w wydarzeniu bierze udział koncern Daimler. N stoisku o łącznej powierzchni ponad 11 tys. metrów kwadratowych prezentowane są w sumie 64 pojazdy, a kolejnych siedem w bezpośrednim otoczeniu hali.
Zobacz także:
Wszystko po to, by świat przyszłości samochodów użytkowych, technologii, usług i innowacji przedstawić odwiedzającym możliwie najpełniej i najatrakcyjniej.
Nowy Sprinter
Gwiazdą stoiska jest nowy Sprinter. Trzecia generacja flagowego pojazdu marki, obecnego na rynku od 1995 roku, oferuje rozwiązania będące odpowiedzią na obecne i przyszłe wyzwania biznesowe swoich użytkowników. Cechy pojazdu, takie jak wytrzymałość, wszechstronność i bezpieczeństwo zostały jeszcze bardziej wzmocnione – dzięki swojej pełnej łączności z siecią pojazd może funkcjonować całkowicie online.
Sprinter trzeciej generacji jest pierwszym reprezentantem strategii adVANce, w myśl której Mercedes- Benz Vans stopniowo przekształca się z producenta samochodów w dostawcę kompleksowych rozwiązań mobilnych. Dostępny w nawet 1700 wariantach, imponuje elastycznością i dopasowaniem do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wzbogacony o wersję z przednim napędem oferuje większą o 50 kg ładowność i niższy o 80 mm próg załadunkowy w niższej cenie.
Wyposażony w najnowocześniejszy system multimedialny User Experience (MBUX), w połączeniu z pakietem ośmiu usług Mercedes PRO zapewnia zarządzanie flotą online w czasie rzeczywistym.
eVito, eSprinter – nadjeżdża elektryczna flota
Podczas targów w Hanowerze goście mają także okazję zapoznać się z efektami strategii rozwoju flot elektrycznych producenta. Wdrożenie strategii eDrive@VANs opiera się na pięciu filarach: kompleksowym ekosystemie, dopasowaniu do branży, komercyjnej opłacalności oraz włączeniu kluczowych klientów do współtworzenia produktów i usług.
Nowe pojazdy – dostępny od ubiegłej jesieni eVito i zaprezentowany w lutym eSprinter – udowadniają, że elektryczne floty mogą być konkurencyjne pod względem kosztów wobec pojazdów spalinowych i opłacalne biznesowo. W przypadku eVito akumulator o pojemności 41,4 kWh zapewnia zasięg ok. 150 km, pojazd może jechać z maksymalną prędkością do 120 km/h i przewieźć ponad 1000 kg ładunku.
Nawet w niesprzyjających warunkach, takich jak niskie temperatury zewnętrzne i pełne obciążenie, zasięg Vito będzie wynosił co najmniej 100 kilometrów. Akumulator może zostać w pełni naładowany w ciągu około sześciu godzin. Ten średniej wielkości pojazd skonfigurowany jest do użytku w centrum miasta i do transportu publicznego.
Kolejnym krokiem w rozwoju elektrycznych flot, który docelowo ma objąć wszystkie pojazdy Mercedes-Benz Vans, jest eSprinter (dostępny dla klientów od 2019).
Gamę układów napędowych Sprintera mogą uzupełnić ogniwa paliwowe. Zalety tej technologii demonstruje pojazd koncepcyjny Sprinter F-CELL, który również jest prezentowany podczas IAA. Technologia hybrydowa plug-in, czyli połączenie napędu elektrycznego i ogniwa paliwowego, daje moc wyjściową około 147 kW. Trzy zbiorniki mieszczą w sumie 4,5 kg wodoru, co wystarcza na zasięg około 300 km. Jeśli wymagany jest większy zakres, można zainstalować dodatkowy zbiornik z tyłu – w ten sposób zasięg pojazdu zwiększa się do 530 km.
Vision URBANETIC
„Driving tomorrow” oznacza też koncepcje obejmujące mobilność przyszłości. Vision URBANETIC to pojazd i zarazem kompleksowa koncepcja stworzona na potrzeby miasta przyszłości. Autonomiczne, posiadające wszystkie funkcje jezdne, elektryczne podwozie z wymiennymi zabudowami modułowymi do przewozu ludzi i towarów znosi podział na te dwa rodzaje transportu i umożliwia ich efektywny rozwój w ramach istniejącej infrastruktury drogowej.
Auto umożliwia elastyczną reakcję na rzeczywiste zapotrzebowanie na konkretne zadania transportowe – np. gdy w mieście kończy się ważna impreza, system otrzymuje informację o większej liczbie osób, które trzeba rozwieźć, i dzięki temu może skierować tam więcej samochodów wyposażonych w moduł do przewozu osób, z których każdy mieści do 12 pasażerów. Wymiana modułu do przewozu ludzi na moduł ładunkowy odbywa się w nim automatycznie lub ręcznie i trwa tylko kilka minut.
Cichy i bezemisyjny, autonomiczny pojazd może realizować usługi dostawcze także nocą i na terenie osiedli mieszkaniowych. W zależności od potrzeb może służyć jako mobilny paczkomat dla firm kurierskich, pojazd oferujący usługi transportu współdzielonego na żądanie lub dostawca towarów do sklepów detalicznych. Model Vision URBANETIC miał swoją światową premierę 10 września w Kopenhadze.
Mercedes-Benz Citan
Najmniejszy w gamie pojazdów marki, Citan jest funkcjonalny, bezpieczny i oszczędny, więc stanowi rozwiązanie dla użytkowników z różnych sektorów, szczególnie operujących w miastach, a także jako mały rodzinny van. Podczas IAA 2018 można go zobaczyć w nowej stylistyce Red design.
Vans & Drones
Możliwości współpracy pojazdu dostawczego z dronem zostały zaprezentowane w tym roku w Zurychu na przykładzie pilotażowego projektu z udziałem Vito. Podczas IAA 2018 Mercedes-Benz Vans przedstawai dalszy etap rozwoju projektu Vans & Drones na przykładzie Sprintera. To intermodalne rozwiązanie transportowe pozwala zwiększyć efektywność dostaw oraz otwiera nowe możliwości biznesowe.
„Warunki fizyczne” Sprintera pozwalają na stworzenie bezpiecznego i stabilnego lądowiska na dachu pojazdu, a wnętrze samochodu może służyć jako hangar do przewozu dronów. Drony nie dostarczają przesyłek bezpośrednio do klientów, ale do pojazdów kurierskich. Nie wymaga to więc żadnych interakcji końcowych odbiorców z dronem, umożliwia za to bardziej elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów i szybsze przesyłanie paczek.
VAN2SHARE i inne innowacyjne rozwiązania transportowe
Podczas IAA 2018 goście odwiedzający stoisko Mercedes-Benz Vans mogą także zapoznać się z szeregiem innowacyjnych koncepcji i cyfrowych projektów odpowiadających na wyzwania transportu i logistyki przyszłości.
Przykładem rozwiązania opartego na współdzieleniu jazdy na żądanie jest zainicjowany w 2017 roku wspólny projekt Mercedes-Benz Vans i amerykańskiego startupu Via. Spółka joint venture ViaVan oferująca pasażerom przejazdy współdzielone na żądanie działa w Londynie i Amsterdamie od początku 2018. Innym przykładem takiej współpracy jest kooperacja ze spółką Berliner Verkehrsgesellschaft (BVG). Dzięki niej firma ViaVan uruchomiła „BerlKönig”, innowacyjną ofertę udostępniania jazdy jako uzupełnienie lokalnego transportu publicznego.
Z kolei projekt VAN2SHARE pozwala na cyfrowe zintegrowanie na jednej platformie kierowców, pojazdów i zamówień. Dzięki usługom łączności Mercedes PRO pojazdy dostawcze mogą być współdzielone w ramach potrzeb. Dostęp do pojazdu nie wymaga kluczyka, a dzięki połączeniu technologii Bluetooth i GSM także stabilnego łącza internetowego, co ma znaczenie np. na terenach wiejskich. VAN2SHARE oferuje nowe możliwości działania przede wszystkim operatorom transportu pasażerskiego, usług CEP i wypożyczalniom samochodów. System został przetestowany.
Wykorzystujące usługi cyfrowe rozwiązanie In-Delivery & Return pozwala z kolei na bardziej efektywną współpracę firm oferujących usługi serwisowe i logistycznych. Zamiast tracić wiele godzin na ładowanie i rozładowywanie furgonetek techników, potrzebne części i materiały do wykonania napraw w kolejnym dniu mogą być dostarczane bezpośrednio do pojazdu. Usługa IDR jest już testowana, a od 2019 udostępniona klientom.
Zoptymalizowana furgonetka do dostawy paczek: CoROS, zapewnia lepszą wydajność. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, zautomatyzowane drzwi szybkiego dostarczania ułatwiają życie kierowcy: wchodzenie i wychodzenie z pojazdu jest łatwiejsze i bezpieczniejsze. Podczas IAA 2018 CoROS jest prezentowane na przykładzie nowego Sprintera.
Klasa X
Można też można zapoznać się z pierwszym pick-upem z gwiazdą na masce. Klasa X odznacza się charakterystycznym designem SUV-ów z gwiazdą: osłona chłodnicy przedzielona podwójną listwą, wyraźne przetłoczenia na masce i przednie lampy zachodzące daleko na błotniki – to wszystko sprawia, że pojazd znakomicie wpisuje się w gamę samochodów Mercedes-Benz.
Od połowy 2018 r. w sprzedaży dostępna jest Klasa X z topowym silnikiem diesla V6 o mocy 190 kW/258 KM, zajmującym czołową pozycję w segmencie pick-upów średniej wielkości.
Premiera nowej platformy online
Współpraca z producentami zabudów i specjalistami od adaptacji jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu producenta. Obecnie firma jest w trakcie restrukturyzacji modelu partnerstwa. W wyniku zmian powstały dwie nowe marki partnerskie: Mercedes-Benz VanPartner oraz Mercedes-Benz VanSolution Partner. MPierwsza skierowana jest do firm, które oferują szeroką wiedzę i know-how w zakresie niestandardowych rozwiązań. Druga jest marką partnerską obejmującą fabryczne rozwiązania.
Oprócz tego podczas IAA 2018 została oficjalnie uruchomiona online nowa cyfrowa platforma – Mercedes-Benz Conversion World – na której ponad 300 certyfikowanych partnerów z 35 krajów może prezentować swoje rozwiązania klientom końcowym. Prezentuje ona rozwiązania zabudów dla ośmiu sektorów: budownictwa, usług kurierskich, logistyki, transportu pasażerskiego, pojazdów ratowniczych, komunalnych, rekreacyjnych i kempingowych. Platforma jest dostępna w 13 językach.